Grumligt vatten

#1 - 27 mars 2007 21:22
400liter, fyra lysrör (0,36W/L), PMDD gödning och mäsk CO2 sedan flera år, god tillväxt.
ph 7,4. Kh 3. (normalt mot vad det brukar vara)
Det går fyra pakistanbotior som skall äta upp sniglarna och fem siamensis som skall hålla koll på algerna

Problemet är att vattnet nu är så grumligt att det knappt går att se till bakrutan. Ett vitt skimmer som jag tycker tilltar fram mot kvällen och är mindre igen på morgonen. problemet har funnits i två veckor cirka och vill inte ge med sig trots att det bubblar bra om växterna på kvällen och dem verkar växa bra. en vit hinna ligger på ytan som känns slemmig och ofräsch. jag har provat med flera 90% vattenbyten men grumligheten kommer tillbaka direkt, en del gröna alger har kommit på en del växter och det påminner om cyano men bildar inte en matta som cyanon kan göra. jag har inte matat fiskarna på en månad cirka, pakistan botiorna får i sig tillräckligt från sniglarna (som nu börjar minska i antal) även siamensisarna ser ut att klara sig väl.

Vad kan det vara som gör det grummligt?

några bilder på eländet
http://www.djurportalen.nu/@bildarkiv.php?go=visabildarkiv&arkiv_id=0&arkiv_user_id=12035
#2 - 27 mars 2007 21:25
Låter som infusorier, sök på det så får du många svar.
#3 - 27 mars 2007 21:39
sökningarna handlar oftast om hur man gör en infusorie odling till yngel, men jag har ju i så fall en 400 liters odling, hur kan jag få klart vatten igen?
#4 - 27 mars 2007 22:49
Tilltar det under dagen då ljuset är på men har minskat på morgonen då ljuset varit släck tippar jag infusorier som Ansjo skriver. Mörkläggning och ett fint filter och ingen matning på tre fyra dagar brukar ta bort det men man måste finna problemet med..

Lycka till
#5 - 28 mars 2007 07:26
Jag tror att det kan vara snigelmedlet snailpur som tog kål på en hel del sniglar som är boven. för det dog ju en hel del sniglar under den behandlingen och det är dem som ligger och ruttnar nu. Mörkläggning, säger ni.... hur länge?
#6 - 28 mars 2007 08:43
du borde kanske göra en liten dammsugning av botten, inte förmycket men lite så du får bort liken...

Sedan tar du och släcker ner 2-3 dagar och matar inte under denna period.. håll lite koll bara..
#7 - 28 mars 2007 09:05
vad gäller matningen så har jag inte matat på en månad nu just för att få botiorna att bli effektivare på sniglarna.
suga upp på botten kanske jag borde göra igen, misstänker att jag har slarvat en del där.
släcka ner, innebär det att släcka ljuset bara eller att bädda in karet så som man rekommenderar vid cyano angrepp?
jag har nu installerat lite filtervadd i pumpen så den kanske hjälper till lite, jag hade inte så mycket vadd kvar dock.
reser bort i helgen så jag får släcka ner karet fr fredag mrgn till måndag mrgn.
#8 - 28 mars 2007 10:59
börja med att släcka ner men om mycekt ljsu går på karet kanske sätta ng för största rutan
#9 - 28 mars 2007 12:19
OK, alltså inte super kol svart, bara rejält mörkt över helgen nu alltså.
#10 - 28 mars 2007 12:59
Ja men försök ta en sugning av botten med kolla bakom sten och rötter och växter om det ligger lig gamla blad reste eller mat sug upp så mycket du kan..

Sen släck och ha en trevlig helg, så håller vi tummarna för att de är borta
#11 - 28 mars 2007 17:48
No Ak skrev:
OK, alltså inte super kol svart, bara rejält mörkt över helgen nu alltså.

För bästa resultat med infusorierna så gör så mörkt som möjligt i akvariet=kolsvart. Inte en gnutta ljus ska komma in. (åh inge tjuvkikande) :)

Det rådet fick jag när jag tampades med detta.

Om du har växter så kan dessa ta lite stryk, men det gör dom även om du endast har 'rejält mörkt'..
#12 - 2 april 2007 15:14
hej igen

helgen är över, men inte plågan.
akvariet ser grumligt ut fortfarande efter mer än 72 h kolsvart mörker.
jag gjorde en botten sugning efter en del gamla snäckskal ett par dagar innan mörkläggningen, satte i filtervadd i ytterfiltret och sen bäddade jag in hela karet med flera filtar så det blev bäcksvart i karet, men detta hjälpte inte, utan det ser minst lika grumligt ut fortfarande

???
#13 - 2 april 2007 15:52
Då är det lite värre vad det kan vara. Har du testat ett Quickfilter? De är inte så dyra och sätter filtret på ett pumphuvud istället för den vanliga filtermattan, och den tar mycket små partiklar i vattnet.
#14 - 2 april 2007 15:57
hmmm det var märkligt...

Hur e ditt filter kanske dags för en rensning av det med?
#15 - 2 april 2007 17:33
Gör rent ditt filter, knata ner till en zoo/djuraffär och köp sera´s aquaria clear (kostar ca 120spän) samt valfritt Kh+ och ha i det i ditt akvarium ge det ett dygn, gör rent ditt filter och ev. ytskicktet av sanden i akvariet. Ha sedan i en omgång till.. vänta ett dygn, gör rent ditt filter igen och ev. ytskicktet av sanden.. nu bör 95% av infusierna eller vad det nu är du har problem med vara borta.
När du nu har fått ordning på vattnet så rekomenderar jag att du använder ett medel som heter Easy-life flytande filtermedium. så får du igång bakteriefloran i akvariet igen.. och förhopningsvis slipper du i fortsättningen det vita skimmret!
Lycka till
#16 - 4 april 2007 14:59
ja hej igen, blev borta några dagar till.

det har ju inte blivit bättre med karet sen sist, sammm grumlighet fortfarande.

filtret är rengjort ganska nyligt och den var inte alls kläggig eller så, den innehåller mest keramikkross och blå filtermatta och nu även lite filtervadd i början.

märkte just att en massa frön har börjat att gro på botten så jag har nog "dammsigit" upp en hel del frön också (pärskans), så jag vill inte suga upp mera av bottensubstratet nu, fick ju upp en hel del sniglar sist jag gjorde det och de övriga måste ha ruttnat bort vid det här laget.

jo just, jag har två aponogeton ulvaceus som har blommat och det har blivit jätte mkt frökapslar som nu ligger på botten och gror, kul.

fiskarna verkar må bra, men det ser ju helt galet ut, ???
#17 - 4 april 2007 17:59
Har själv lyckats med konststycket att ympa in både infusorier och svävalger. När jag hällde ner en rejäl dos H. azteca, Mexicanska märlkräftor i mitt 125 liters akvarie för ca 1 vecka sedan.

Märlkräftburken tenderar att ha omväxlande infusoriegrumling eller grönsoppa. Inte så smart att hälla ner det vattnet i akvariet alltså.

Har efter det provat lite allt möjligt för att få bukt med problemet. Öppnat fullt utblås på filtret, Eheim 2222. Tillsatt lite bikarbonat, samt provar sedan 2 dagar med 5 timmar ljus, 3 tim mörker och sedan 6 tim ljus. Eftersom jag läst att alger inte mår så bra vid avbrott i belysningsperioden.

I dag på morgonen så gjorde jag något udda. Jag hade blötlagt lite alkottar för att de skulle sjunka, för vidare fördelning i mina räkkar. Alkottar färgar vattnet väldigt tefärgat, så därför vattnade jag ur dem i en pytts med vatten innan användandet.

I morse slog det mej att jag brukar ha ovanligt klart, om än tefärgat vatten i kar med nyilagda alkottar. Sagt och gjort, tog pyttsen med det mörkbruna vattnet och alkottarna och hällde ner det akvariet, innan jag gick till jobbet.

När jag kom hem idag, så kunde jag äntligen se hela vägen till bakrutan. Där finns fortfarande en smärre grumling, men skillnaden är markant. Så ikväll är det jag som pyttsar i lite fler alkottar.

Alkottar kan ha en viss, mindre effekt på pH värdet, men är i övrigt ofarliga. pH kan alltså sjunka en smula.

Dosen jag använde var 2 stora klasar kottar till 100 liter vatten och ikväll ska jag lägga i lika mycket till. Väntar med spänning på hur det ska se ut i morgon när jag kommer hem.

Jag rapporterar om resultatet i morgon, för om det fungerar för mej, så kan det ju vara värt att prova, även för andra.

Om min grumling försvinner, så kan det ju bero på en kombination av en eller flera åtgärder jag gjort, men kottarna är det första som visat någon klar effekt.

MVH/Anita
#18 - 4 april 2007 20:20
hmm.

intressant med kottarna Anita, jag har god tillgång till al kottar ( bor på Alnö!!!!!) inväntar svaret från ditt försök.
#19 - 8 april 2007 15:47
Hur gick det med kottarna Limia1?
#20 - 8 april 2007 16:07
Ursäkta dröjsmålet !.

Hittade inte tillbaks till den här tråden.

Jo, det ser ut att ha gått rätt bra, möjligen finns där en liten grumling kvar, precis under flytväxterna (stor andmat och riccia) som ligger och snurrar i mitten av ytan.

Ska göra ett större delvattenbyte idag, efter det lär det visa sig hur det gått. Just nu är vattnet så pass tefärgat, att det är svårt att urskilja om grumlingen är helt borta.

Återkommer med med rapport om ev. synlig grumling after delvattenbytet, senare ikväll. Måste nog också invänta ev. återkommande grumling om några dagar, innan jag kan blåsa i trumpeterna.

Har som extra åtgärd varit och införskaffat ett par filtrerande räkor Atyopsis moluccensis idag. Dessa ska förhoppningsvis hjälpa till att förhindra att problemet återkommer.

MVH/Anita
#21 - 9 april 2007 07:28
jag har stoppat i en påse med ca 1,5dl alkottar till mitt 400L nu på morgonen.

det där med filtrerande räkor var en fiffig idé, tycker den om infusorier så borde den bli proppmätt i mitt kar på nolltid. Men det går ett litet stim pakistanbotior i karet just nu så det kanske inte är en så bra idé just nu.
#22 - 9 april 2007 07:30
jag har funderat på om detta kan vara en algblommning som jag har fått, vad är det som kännetecknar det? skall vattnet vara grönare i färgen då?
#23 - 9 april 2007 09:24
Det konstiga vita skikt du fick på ytan är något jag själv aldrig sett av egen erfarenhet eller någonsin rapporterats i något svenskt/internationellt växtforum. Har du tillgång till ett bra miksoskop vore det kul om du kunde kolla lite på vattnet i det.

Jag tror inte det är alger (dom brukar ha klorofyll och därmed vara gröna eller ha något annat ljusfångande pigment).

Eftersom mörker inte bet på plågan så känns det inte heller som infusorier. Det känns mer som någon konstig bakterieblomning där kolonierna bildar den där "cellofanhinnan" på vattenytan.

Jag gissar även att ämnen i kottar som sänker pH:t kan vara aningens bakteriehämmande (men det kan säkerligen någon fiskexpert svara på). *OM* det är bakterier kanske även salt skulle hjälpa, liksom Fungistop/GeneralTonic osv.
#24 - 9 april 2007 09:31
Förresten, varför är mörkläggning effektivt mot infusorier?
#25 - 9 april 2007 10:14
defdac skrev:
Förresten, varför är mörkläggning effektivt mot infusorier?

Säg det hehe men här hjälpte det iaf mörker och ingen matning, kan det vara så att de äter under ljuset där för dimma i karet då det är ljust.

jag provade först med att inte mata, fungerade inte! sen mörker och utanmatning borta på tredjedagen kanske tillstymmelse till lite men nästan helt borta ett VB där efter sen klart vatten
#26 - 9 april 2007 10:35
Hej

Gjorde ett 30% delvattenbyte igår och vattnet är fortfarande klart, ta i trä !.

Färgen på vattnet är nu ljusare gulbrun, så det återstår att se om grumlingen återkommer.

Min grumling var från början mest vit (infusorier) för att sedan övergå i en allt ogenomträngligare grönaktig färg (svävalger). Efter delvattenbyte blev den åter vit som mjölk, för att sedan återgå till mer och mer grönt vart efter dagarna gick.

Infusorier triggas helt klart av färskt vatten, för förloppet har varit det samma under lång tid, i min lilla märlkräftodling. Grönvattnet tror jag till viss del beror på överskott av näringsämnen och starkt ljus.

Både akvariet och märlkräftodlingen är ganska kraftigt belysta. Akvariet har bara varit igång ett par månader och jag känner inte att det är helt i balans ännu, för växterna har visat lite bristsymptom (kväve, järn) och inte vuxit som de ska.

Märlkräftodlingen är liten och har inte haft så mycket vegetation, men utfodrats rätt kraftigt, med stora delvattenbyten på 50%.

Min teori om alkottarna är egentligen flera. Dels pH sänkningen, men också ljusförlusten som mörkfärgningen av vattnet innebär. De högre (örtartade) växterna såg trotts det inte ut att ta någon skada av minskat ljusinflöde.

Sen får jag en känsla av att de ämnen som alkottarna avger (det som mörkfärgar vattnet) på något vis klibbar fast på svävande partiklar och får dessa att sjunka. Men där kan jag vara helt ute och i det blå, så jag är inte alls säker.

Mina filtrerande räkor är i alla fall installerade och viftar för fullt. Nu är de bara 3-4 cm och endast 2 stycken, så det tar nog ett tag innan de kan ha någon egentlig effekt.

MVH/Anita
#27 - 9 april 2007 17:22
nä, tyvärr ingen tillgång till mikroskop.

jag tror inte heller nu att det är alger då det inte är grönt till färgen. det har dock bildats lite mer alger i allmänhet i karet nu.

*OM* det är bakterier kanske även salt skulle hjälpa.... vanligt bordssalt då, utan jod brukar det talas om. Hur mycket per 100L? klarar mina pakistanbotor och siamensisar saltet?
#28 - 15 april 2007 18:30
jag tror att det kan ha spridit sig till ett kar till nere i källaren, ett 100L är aldeles grumlig och skalarerna och dvärg cikliderna andas kraftigt vid ytan, guramina verkar bry sig mindre.

fast det kan ju vara en infusorie odling denna gång. hoppas det, jag skall mörklägga och se om det försvinner.

alkottarna hjälpte föresten inte alls i 400L karet, den är fortfarande dimmig. General tonic hjälper kanske.....
#29 - 16 april 2007 08:19
Gör ett vattenbyte då du har syrebrist i det lilla karet innan du får ta fram håven och plocka lik.
Gurami tar luft från ytan så de drabbas inte på samma sätt som de andra fiskarna som står och kippar från ytan.
Tycker det verkar vara mycket märkligt detta. Har du testat Quickfilter? Har även för mig att det finns ett preparat som man häller i och klumpar ihop små saker i vattnet så de blir större och som sedan fastnar i pumpen, ett flockningsmedel.
Det finns även ett flytande filtermedia som blivit populärt den senaste tiden, det kanske inte skulle vara fel att testa något sådant. Ganska dyrt men det är bättre än mjölk i vattnet.
#30 - 16 april 2007 14:57
knepigt det där med syrebristen, i 400L karet går åtta fiskar som inte bryr sig det minsta i syrebrist eller grummlighet, men i 100L går sex fiskar och dem kippar efter syre trots vattenbyte och genomluftning via pumpen.

vattenbyte gjort och fiskarna är bortplockade samt burken är övertäckt med filtar.

vad är ett quickfilter?
#31 - 16 april 2007 15:35
En filterpatron som du sätter under en cirkulationspump och tar väldigt små partiklar. Nackdelen är att den sätts igen ganska fort men går att skölja ur och återanvända ett antal gånger samt det finns utbytesfilter att köpa till. Kolla här:
http://www.pwss.se/product.php?productid=1897&cat=284&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=1930&cat=297&page=1
#32 - 16 april 2007 20:42
OK, man behöver bägge två alltså och sedan sätter man ihop dem och hoppas att det klarnar upp. något som man använder temporärt bara eller är den på alltid?

jag har ikväll bytt 95% vatten i 400L karet. otroligt vad klart det blev, jämförelsevis.
#33 - 17 april 2007 07:55
Det kan du göra som du vill, när det klarnat upp i karet så kan du antingen plocka bort pumpen eller sätta dit en skumpatron, eller då låta Quickfiltret vara kvar.
Nackdelen då är som sagt att den behövs rengöras lite då och då men du kommer förhoppningsvis ha kristallklart vatten och inte en massa bös som simmar omkring.
#34 - 17 april 2007 15:20
det är ju fågan om den tar bort bakterier som det misstänks att det kan vara.

jag har nu gjort två 95% vattenbyten i 400L på kort tid. och 100L är mörklaggd totalt någon dag till i allafall.
#35 - 17 april 2007 15:37
Är det bakterier så tror jag inte det funkar, då skulle det nog funka bättre att filtrera genom aktivt kol eller köra med uv-filter.
#36 - 18 april 2007 17:22
Quickfilter vet handlarna inte vad det är så det blir till att beställa i så fall.

det har dock gett bra utfall med de två vattenbytena på kort tid. akvariet är väldigt klart nu och det blir ett vbyte till idag.

men siamensisarna har tagit skada av vbytena, en bra stund efter bytet har dem blivit "groggy" och simmat uppochner. två av fyra fiskar dog i samband med detta. botiorna har klarat sig bra.

kan det vara metallförgiftning? Ph o Kh är väldigt likt med kranvattnet.
#37 - 18 april 2007 19:52
Har fått grumligt vatten. De har varit där i över 2 veckor nu och har inte försvunnit efter VB heller. Jag kör med filter. Eftersom att jag har filter, så borde det väl inte vara infusorier, eller?
Jag vet inte heller om det är alger, för vattnet är inte grönt, utan mer vitt/dimmigt/oklart.
http://bp2.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/...s1600-h/24.jpg

Kan det bero på att det kommer in solljus innan ljuset egentligen tänds?

Skulle UV-C filter hjälpa?
Jag tror inte att mina växter klarar av en nedsläckning heller (typ Tonina, Micanthemum, Ludwigia, Rotala wallichii, mm)... :( j*vligt störande med grumligheten.
Jag köpte 2st filterräkor (samma sort som Limia) men dom dog efter första natten, jag har väl för mkt näring i vattnet.
Jag har rätt så mkt filtervadd i ytterfiltret (tetratec EX1200), så jag tycker det borde filtrera bra ändå?
Funderar på UV-C, men har verkligen inte råd med det nu egentligen :(
#38 - 22 april 2007 18:58
jahaja, då var det dax igen. skit också.

det var så fint i några dagar efter att jag gjort tre st 95% vattenbyten. men nu var grumligheten tillbaka lite smått igen.

oj oj oj, ? ? ?
#39 - 22 april 2007 20:34
jag tänkte göra ett 100l VB på mitt 160l imorn! hoppas det hjälper lite iaf! Dessutom har jag rengjort mitt ytterfilter idag och satt in grövre filtermaterial (typ makaroner istället för filtervadd), jag hoppas att det gör att min AM Reaktor 1000 funkar bättre (löser upp CO2 till växterna) och gör så att växterna måt bättre.
Då kommer växterna funka bättre som rening och filtret får lite nytt filtermaterial för bakterierna att vara på.
Min botten (sand + jord) har brakat! :( det är säkert den som gör det grumligt.
#40 - 16 maj 2007 22:13
Hoppas att jag inte blir illa omtyckt om jag bumpar tråden lite. Jag har lidit av ett helvetiskt dyngvatten ett tag. Det har varit gröngrumligt och fult. Jag fick då tips om att testa med flockningsmedel vilket gjorde vattnet helt vitt. Det verkar som om flockningsmedlet tog bort svävaralgerna och lämnade kvar infusorierna. Det var iofs positivt men inte så mycket vackrare i akvarieväg. Funkar det med salt för att ta bort infusorier och i så fall hur mycket salt skall man ha? Jag har sökt i forumet men inte hittat mängden. Kan man tillsätta en mängd som inte skadar växterna eller fiskarna?
Har beställt några Ultricularia Gramifolia som jag inte vill skada när de kommer.
Jag har i fiskväg:
112 L
Black molly, Dvärgurami, Siameser, Ansistrusmal, Neontetror
//
Anders
#41 - 17 maj 2007 15:34
Om du nu har infusorier så brukar de försvinna om du har ett filter. Vad kör du med för filter eller kör du inte alls med filter/bara pump?

Föresten så har jag fått bort det gröna vattnet nu mha 9watt AE UV-C filter!!! :D Fasen va gött! fortfarande lite grumligt, men det kommer säkert gå bort snart.
Jag testade alkottar och det funkade inte för mig.
#42 - 14 juni 2007 19:50
Jag nu fått ordning på min infosorieinvation.
Om det kan vara till nytta för ngn annan så var detta mina åtgärder:
1. Slutade helt med vattenbyten och började täcka tanken med sopsäckar den tid det var släckt.
2. Efter ca 3 veckor planterade jag 3 st. Ultricularia gramifolia och drog ned belysningen till ca 8 timmar. (Den skulle ha mindre ljus de 6 första veckorna)
3. Efter ytterligare 2 veckor började jag att överdosera nitrivec (ca dubbel dos)
4. En vecka efter det körde jag i flockningsmedel, och voila! Vattnet blev kristallklart på en timme.
Jag testade även tidigare med flockningsmedel men det hände inget annat än att vattnet övergick från att vara lite grönt till att bli helvitt.
Har även haft trådalger som jag tycker har hejdat sig nu. Vet inte exakt vad som gjorde effekt. Jag vill så gärna tro att Utricularian käkade infusorierna då jag sett att den vuxit och fått sina fångstblåsor men det berodde säkert på att jag åteställde balansen med Nitrivecen.

Jaja hur som helst är jag lycklig nu.
#43 - 15 juni 2007 08:06
Jag fick ordning på mitt kar efter mycket om och men....
tillslut blev det klart vatten efter en dryg veckas total mörker. skönt

andersfiskar, göder du extra till dina Ultricularia gramifolia? CO2? PMDD?
#44 - 15 juni 2007 10:25
Nej!
Inte ännu.
De verkar växa och klara sig ändå.
Jag skall dock börja med PMDD och brottas mellan valet av CO2 via mäsk eller jordbotten och lowtec. Jag tror det börjar luta åt mäskvarianten.
Jag har inte vågat göda ngt speciellt så länge jag haft sån obalans med massa problem, men nu när problemen försvunnit (ta i trä) så kan man ju börja lite smått. Gramifolian växer som sagt och har fått fångstblåsor men det går än så länge väldigt sakta. Men som det är nu så har jag ju underskott av både macroämnen och co2. Jag har ju inte gjort ngt vattenbyten på rätt länge nu.
#45 - 18 juni 2007 09:02
Hej andersfiskaren, jag undrar om man kan ha denna växt- Utricularia graminifolia - i ett akvarium med mkt små fiskar eller räkor utan problem? är räkynglen så små att dem kan fastna i fångstarmarna på växten?
#46 - 18 juni 2007 19:19
No Ak skrev:
Hej andersfiskaren, jag undrar om man kan ha denna växt- Utricularia graminifolia - i ett akvarium med mkt små fiskar eller räkor utan problem? är räkynglen så små att dem kan fastna i fångstarmarna på växten?

Små fiskar är nog inget problem, räkbäbisar vet jag inte. hur små är dom?
Fångstblåsorna på mina är grymt små, typ en milimeter. kanske kan växa till sig till 2 milimeter. Beskrivningen på http://www.plantswap.se/utricularia_graminifolia_Tropica.htm säger att den fångar små kräftdjur och ciliater eller infusionsdjur.

Hoppas ingen tog illa upp att vi gick off topic nu.
#47 - 18 juni 2007 21:01
Ja, hur små är crystal red- och körsbärsräke bebisar?

"små kräftdjur och ciliater eller infusionsdjur." det finns ju väldigt små djur i akvarierna. Kaske det menas dem och inte räkyngel.

Annons