Grumligt vatten.

#1 - 28 februari 2007 19:51
E helt fersk i akvarieværlden. Men fick 2 guldfiskar i 30 år present, akvariet ær på ca 10 - 12 liter, de har sand och en "trepinne" och en væxt, nær jag satte i vattnet igår var allt klar, men under dagen har det bllivit grumligt, og det blir bara værre.

Presenten jag fick vara bara en skål på ca 5 liter och hade bara sand, den vart oxo grumlig, så det eror inte på væxten eller trepinnen" någon som vet vad detta beror på? eller om det e någe spesiellt jag ska køpa?

Bor i norge, derfør har jag æø =)

Takk på førhand.
#2 - 28 februari 2007 20:53
Det kan vara så enkelt att sanden inte var sköljd innan.
Välkomen till en fantastisk hobby. Som nybörjare är det inte lätt att veta allt så jag ska ge dig ett råd. Skålar är inte några lämpliga ställen att ha fisk i, alldeles för små. En Guldfisk behöver 50 liter vatten. Vattnet blir snabbt giftigt i en så liten skål.
Försök hitta ett större akvarium på 100liter med ordentligt filter, så får både du och dina fiskar det trevligare.
#3 - 1 mars 2007 16:31
Söker man i registret står det att det behöver minst 250liter och ett 120cm långt akvarium. Vet inte hur strikt det är men du borde nog ge dem ett större boende snarast =)
#4 - 2 mars 2007 00:06
guldfiskar skitar ner vattnet väldigt mycket har jag förstått, och i 10 liter vatten krävs inte mycket för att vattnet ska bli grummligt.
#5 - 2 mars 2007 00:50
fjärilsciklid: Jag är ganska övertygad om att han menar slöjstjärtar och inte guldfiskar.
#6 - 2 mars 2007 21:53
Slöjstjärt är ju en odlingsvariant av guldfisk.
#7 - 2 mars 2007 23:47
Jo, men de är inte samma fisk och är t.ex. inte lika stora eller har samma krav på kallvatten. En brist att inte Zoopet har lagt upp slöjstjärt som egen art.

Alla tamhundar lär härstamma från vargen, men ändå är det lite små skillnader inom släktet Canis..
#8 - 24 april 2007 09:25
nu har jag kopt ett akvarium till, pratade med dem i butiken och med tanke på storleken på lgh min så køpte jag ett 50 liters akvarium, køpte 2 kinesiska kampfiskar och 3 guppi(1 hane och 2 honer), fick tag i en pump som rensar vattnet, så nu e det klart och fint =) de sa att de ska ha mat ca 2 gånger om dagen (men bara lite) stemmer detta? och hur ska det vara med ljuset, ska det vara svart om natten eller ska man ha en lampa tend? bor i norge, derav versalerna.
#9 - 24 april 2007 10:21
Piscator / Bristen du påtalar är åtgärdad sedan en tid tillbaka.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203

Annons