Grumligt vatten

#1 - 11 mars 2006 11:24
Hjälp..:confused: har ett 540 L som har varit igång 3 veckor.har problem med att vattnet blir grumligt,har en fluval 404.växterna växer så det knakar,fiskarna ser ut att vara okej,körde igång det med goda bakterier i 10 dagar (flytande minns ej namnet)4 st helt nya lysrör aqvarelle,så det kan la inte vara för lite ljus??.i pumpen orginal filtermatta,makaroner och grönt trassel ingen vadd.
fiskar
20 neontetra
4 kongotetra
16 guppie
3 fjärilscyklider
2 malar
1 randig ål
ska jag köra annat filtermaterial?vad göra
vattenvärdena är okej kollat med mätstickor varannan dag
PH 7,2 (men det svänger lite har jag sett)har gått upp sen start
KH 3
GH mindre än 3
NO3 25
NO2 1
25 grader i vattnet
egen brunn
har varit avarie lös i ca 7 år men nu fick jag fiskapstinens så jag skaffade mej ett igen men blir lessen i ögat när jag inte vet vad som är fel..
tacksam för hjälp
#2 - 11 mars 2006 13:19
Hur ofta gör du vattenbyte och hur mycket byter du?
mvh marcus
#3 - 11 mars 2006 16:10
Vi satte in ett UVC-filter, det gjorde susen direkt, har gått tre dygn nu, det är kristallklart. Har ett kar på 480 liter, satte in detta:

http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?id=466

det är egentligen till damm. Kostade 950 kr.
#4 - 11 mars 2006 16:11
Förlåt, jag sa fel, det är 9 watt vi satte in till 480 liter, inte 5 watt. Kan varmt rekommendera det!
#5 - 11 mars 2006 19:59
inget vatten byte första 2 veckorna sedan har jag bytt 2 ggr först en 5 del och igår ca 30 procent idag va det lika grumligt igen
#6 - 11 mars 2006 22:13
Exakt samma problem jag hade. Tills UVC-lampan............kristallklart.
#7 - 19 mars 2006 12:06
Ja hej igen igår kväll kopplade jag in en UV-C Lampa på 10 W och en pump till åkte på oxå eheim 2229,måste det bli klart nu för nu är jag fattig
#8 - 19 mars 2006 12:13
Håll koll på nitriten bara. Du har lite väl många fiskar i ett nystartat akvarium vilket kan resultera i en dödlig nitritspik.

1 NO2 är redan ganska mycket tycker jag. Du kan göra stora vattenbyten tills du fått bort nitriten och/eller kan tillsätta Toxivec. Kör sen med bakteriekultur.

Lycka till!
#9 - 19 mars 2006 12:14
va va de för uvc filter du köpte? vart köpte du den? vad kosta den? (är nyfiken för att ja är på jakt efter ett själv)
#10 - 19 mars 2006 14:45
Har aldrig varit någon nitritfara =mätresultat NO2 0,har kollat varannan dag,körde igång det med nitrivec i 10 dagar(rek från Herkulez) och bakteriekulturhar, blivit en del vatten byte i hopp om att få bort "dimman"men ickesanicke det hjälpte inte.Jag körde även igång ett 50 liters i reserv samma vatten likaden sand ochtog växter från 540L och det är kristallklart.Jag mäkte även att dimman blev värre med högre temp(27*c)så nu ligger det på 24*ca.Men vad det än är så växer det så det knakar å fiskarna mår prima(tycker inte att det är överbefolkat).
Har därimot väldigt lågt KH och GH vad gör man åt det?
Tillbaka till UV,et jag ringde en bekant som har saltvattensbutik i GBG,så jag köpte ett av han det heter D-Deltec 10w,här är en länk
http://www.deltecaquariumsolutions.com/UvInstructions.php
tror att det är samma som PWSS har men är inte säker dom tar 1000:-
(jag gav mer)
#11 - 19 mars 2006 15:13
Ja har inte sagt att det var överbefolkat, utan att det var för många fiskar i ett nystartat akvarium.

Hmm i ditt första inlägg skrev du ju NO2 1. Och än är inte faran över. Du säger att akvariet har varit igång i 3 veckor och det kan ta över 6 veckor innan bakteriefloran har hunnit etablera sig i filtret. Så du bör fortsätta hålla koll på nitriten i några veckor till. Bra att du använt Nitrivec. Det minskar risken för en nitritspik. Men vad menar du med Nitrivec och bakteriekultur? Nitrivec är ju bakteriekultur.

Du har inte för lågt KH. De fiskarna du har trivs i mjukt vatten. Varför vill du ha högre KH? Om du är rädd för en pH-crash så finns det preparat som stabiliserar KH och pH. Amtra pH Constant t ex.

Från Amtras hemsida:

"- Stabilises the pH value in fresh water with low carbonate levels
- Prevents pH collapse
- Increases the acid-binding capacity without increasing the carbonate and total hardness levels"
#12 - 19 mars 2006 16:31
jo jag vet att det är bakteriekultur men då det har blivit en del vattenbyten + att jag bytte ut en del filtermaterial till mindre makaroner + ett ytterfilter till så körde jag i Tetras bactozym i början av förra veckan för säkerhetsskull.
tack för tippset om stabileseringen av Ph (är inte så påläst ännu va ju ett par år sedan jag höll på å då hade jag högt PH i mitt vatten annan brunn)har märk att det åker lite men det har alltid legat runt 6-6,8 kollade kranvattnet idag å så vitt jag kan se är det ph 6.
PS:kollade Batski´s foto mycket vackert
#13 - 19 mars 2006 16:36
Appropå Amtra pH Constant är det något man behöver varje gång vid vattenbyte mm såg att en flaska va till 600L
#14 - 19 mars 2006 16:41
kanske för mycket foder hadde själv problemet att låg foder kvar o det blev dimma
#15 - 19 mars 2006 18:36
[QUOTE=miniH]Appropå Amtra pH Constant är det något man behöver varje gång vid vattenbyte mm såg att en flaska va till 600L[/QUOTE]

Det är säkert så att man måste tillsätta lite till det nya vattnet vid varje vattenbyte ja. Detta eftersom man doserar efter vattenvolym.

Jag har aldrig använt det själv pH Constant själv, men har börjat med Amtra Trop (för att sänka pH till 6.5 och stabilisera KH vid 3-4) och det verkar funka bra. En stor fördel med produkten är att den inte är fosfatbaserad.

Tack för komplimanget :) Vad vad det för foto du kollade?
#16 - 19 mars 2006 19:46
Kollade in dessa
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1470
ser att vi tycker om samma fisk
#17 - 19 mars 2006 20:06
[QUOTE=miniH]Kollade in dessa
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1470
ser att vi tycker om samma fisk[/QUOTE]

Ja jag gillar tetror och dvärgciklider. Men jag är på väg att starta upp ett nytt akvarium med bara asiatiska fiskar.

Måste nog uppdatera mina bilder. Jag har moblerat om lite i akvariet sen de bilderna togs. Nu har jag en del vallisneria och cabomba istället för spikblad och svärdsplantorna.
#18 - 20 mars 2006 13:51
Jag har samma problem med dimma...har dock varit helt Ok på sistonde..men har nu investerat i en AE 5w UVC som är anpassat till mitt AE Ytterfilter i mitt 160l. Hoppas det fungerar bra....

Någon som installerat ett UV i sitt AE filter förrut? I så fall är det svårt?
#19 - 20 mars 2006 14:46
Kan vara sanden son gör dimman. Det var ett ganska nytt kar, 3 veckor bara. Tvättade du sanden innan? Och fast man tvättar det kan det bli dimma. Även vid vattenbyte om man häller i vatten så de rör upp bottensanden kan det bli dimma men det brukar lägga sig efter en dag eller två..
#20 - 20 mars 2006 15:46
Sanden är ganska tung fast än den är fin. Grumlar jag i min sand så lägger den sig inom någon minut, så om grumlet varat länge så är det nog inte sanden i sig själv. Möjligtvis om den var oren..

Om det inte är infusorier..(som borde stekas med UV lampan) så kan det ju vara annan skit som flyger omkring. Kan du se partiklar i vattnet?

I så fall rekomenderar jag en powerhead cirkulationspump med quickfilter. Finns på PWSS. Den suger upp det mesta.

Du kan även prova att mörklägga akvariet i ett par dagar utan att mata.
Det hjälper för mig. Nu hoppas jag att ja ska slippa detta då UV lampan anländer *håller tummarna*
#21 - 20 mars 2006 15:50
Har du nån rot i ?kan vara den
#22 - 20 mars 2006 18:58
[QUOTE=Berserken]Har du nån rot i ?kan vara den[/QUOTE]

Jag har aldrig hört om att rötter kan göra vattnet grumligt... De kan däremot färga det vackert te-färgat :)
#23 - 20 mars 2006 19:01
hadde en rot som gjorde att det blev dimmigt var väl nån dålig rot
#24 - 20 mars 2006 19:08
[QUOTE=Berserken]hadde en rot som gjorde att det blev dimmigt var väl nån dålig rot[/QUOTE]

Oj, vad var det för en rot?
#25 - 20 mars 2006 19:15
fick den av en kompis som hadde köpt i en akvarieaffär men han fick med dimma o sen testa jag koka den flera gånger så till slut funka den .
Men om det var en äkta mangrove är jag inte säker på
#26 - 20 mars 2006 19:26
[QUOTE=Berserken]fick den av en kompis som hadde köpt i en akvarieaffär men han fick med dimma o sen testa jag koka den flera gånger så till slut funka den .
Men om det var en äkta mangrove är jag inte säker på[/QUOTE]

Kan inte tänka mig. Mangrove ska inte grumla till vattnet.
#27 - 20 mars 2006 20:30
[quote=Berserken]fick den av en kompis som hadde köpt i en akvarieaffär men han fick med dimma o sen testa jag koka den flera gånger så till slut funka den .
Men om det var en äkta mangrove är jag inte säker på[/quote]

Fick lära mig nåt nytt idag: INTE koka mangroverötter- de slutar aldrig och färga, vet inte om detta nu är helt sant, men enligt akvarienissen så var han väldigt säker på detta.Har oxå svårt att tro att mangrove skulle grumla vattnet:)

MVH
#28 - 20 mars 2006 21:28
Hej igen
kan nu meddela att det nu är ca 90 procent klart JIPPI!!!!!!!!!
lampan gjorde susen.to med vatten prov till en butik idag å kollade vattenvärdena allt va OK.
Nej jag kan å kunde inte se partiklar i vattnet,sanden jag använde är blästersand från Biltema den "grova" så den va ren redan å skulle det varit sanden så skulle det ju klarnat efter någon dag
#29 - 20 mars 2006 22:09
Kul att det verkar funka! Var har du köpt lampan och vad fick du ge för den?
#30 - 22 mars 2006 17:04
[quote=batski]Kul att det verkar funka! Var har du köpt lampan och vad fick du ge för den?[/quote]
Ringde en kille i GBG som har saltvatten och butik jag gav 1500:- vet ej om det va dyrt men jag fick den hemlevererad på lördag kväll
#31 - 22 mars 2006 21:34
Tack!

Annons