Hej!
För ca en och en halv månad sedan blev mitt akvarievatten grumligt efter ett vattenbyte då jag även gjorde rent pumpen. Jag köpte kol för att filtrera med men väntade i ca 3 veckor innan jag satte i det. Anledningen var att jag hade yngel i akvariet och ville byta bottenmaterial till fin sand. Jag visste att sanden skulle grumla en hel del och satte därför inte i kolet förrän för två veckor sedan, då jag ändå bytte till sand.
Kolet tycktes göra sitt jobb och vattnet blev klart trots sanden, men bara i ca två dagar. Eftersom jag tänkte vänta till helgen för att ta ut kolet, hann akvariet på nytt bli alldeles grumligt. Nu är det knappt att man kan se rakt igenom det. Jag har försökt med flera delvattenbyten och vattnet blir bara marginellt klarare ett kort tag. Sedan ser det likadant ut igen. Jag satte i nytt kol igår kväll och hoppas att det ska göra skillnad, men i morse såg akvariet fortfarande likadant ut.
Är det någon som har något förslag på vad som kan ha orsakat grumlet och vad jag kan göra för att åtgärda det. Det ser inte kul ut som det är nu och jag har aldrig varit med om detta förut. Det kan omöjligt bero på bara sanden eftersom det blev klart efter bytet av bottenmaterialet och sedan återigen blev alldelles grumligt. Vattnet ser lite grönt ut och jag misstänker någon superalg, men vad gör jag i sådant fall åt det?
Att starta om hela akvariet är inte aktuellt, då det är på 720 liter.
Mycket tacksam för svar snart.