Grumligt vatten

#1 - 7 december 2004 07:32
Hej.
Jag har ett 63 liters, och ett fluval2+.
Jag tycker inte jag får vattnet akvariet att bli klart, det är lite partiklar som åker omkring och gör att det ser lite grumligt ut. Vad kan man göra åt det. Och vilket är det effektivaste sättet att syresätta vattnet?? Är det genom pipen på pumpen eller ska man ha nåt annat system??
/Per
#2 - 7 december 2004 08:02
Jag tycker inte jag får vattnet akvariet att bli klart, det är lite partiklar som åker omkring och gör att det ser lite grumligt ut.
Partiklar i vattnet kan ha olika orsaker, det kan tex vara alger. Om det är så att det bara är "skit" som far omkring så är det ett bättre filter som gäller. Fluval 2+ har igentligen aldeles för liten filtervolym för att vara "bra".
Och vilket är det effektivaste sättet att syresätta vattnet??
Bästa sättet att syresätta vattnet är att se till att ha bra ytcirkulation, dvs se till att "utblåset" från filtret "rör om" ytan.
#3 - 7 december 2004 08:05
Effektivaste sättet att syresätta vattnet är att låta utblåset från pumpen ligga nära ytan så att vattenytan virvlar runt. När det gäller grumlet så kan du ta bort innanmätet på pumpen och köpa en större bit filter matta som du kör upp i det tomma pumphuset. På så sätt får du större filtervolym och effektivare rening.
/Marcus
#4 - 7 december 2004 08:07
Ok.
Bör jag byta innerpump eller bygga om pumpen jag har med ett löst filtermaterial??
Finns ju byggbeskrivning på zoopet.
Finns ju en liten "ratt" som ställer luftflödet från utblåset på fluval2+. behöver man inte ha den öppen om man riktar strålen uppåt?
Eller ska man ha den öppen oxå??
/Per
#5 - 7 december 2004 08:41
Borde kanske tipsat om filtermaterialbytet eftersom det är så jag kör min 4+ *skäms*
Dock är det ingen garanti för att få bort partiklarna. Jag har själv ganska mycket partiklar i mitt kar.
Har väl iofs trots ombyggnad aldeles för litet filter för mina 450 liter (kör endast med moddad 4+).
Den biologiska reningen verkar dock fungera mycket bra eftersom jag aldrig har mätbar nitrit, men lite bättre mekanisk rening skulle inte skada.

Om 2+ ser lika ut som 4+ så kan du ju bara ta bort den delen av utblåset som kranen sitter på. Om den delen inte går att ta bort så stäng bara kranen istället, om du nu inte tycker bubblorna är snygga förstås, någon större nytta gör dom i alla fall inte.

#6 - 7 december 2004 09:06
Ok.
Så det räcker alltså utmärkt om jag flyttar upp pumpen en aning mot ytan, så det blir rörelse på ytan av utblåset??
Och jag bör alltså köpa lite löst filtermaterial och stoppa i den nedre delen av pumphuset?
Tack för bra svar.
/Per
#7 - 7 december 2004 09:21
Så det räcker alltså utmärkt om jag flyttar upp pumpen en aning mot ytan, så det blir rörelse på ytan av utblåset??

JA

Och jag bör alltså köpa lite löst filtermaterial och stoppa i den nedre delen av pumphuset?

Ta ur de två filterpatronerna inkl. filtermaterial. Stoppa istället in blå filtermatta, 10ppi grovlek, i "filterhuset". Du får betydligt större filtervolym som ger bättre biologisk rening.
Jag garanterar inte att du får bukt med partiklarna, men det är hur som helst en modifiering värd att genomföra. Du får ett filter som du inte behöver rengöra lika ofta vilket är bra för den biologiska balansen.
#8 - 7 december 2004 18:29
Ska utblåset vara precis under vattenytan? Den behöver väl inte sitta typ halvägs ovanför??
Vad kan man göra åt partiklarna om dom inte vill försvinna??
Har för övrigt moddat pumpen nu, finns det nåt bra sätt att veta om akvariet mår bra??
/Per

Annons