Ok, här kommer det utlovade svaret, om än lite pinsamt.
Vattenberedningsmedel, t.ex. Aquatan kanske hjälper mot kalkgrumling. Jag har alltid betraktat det som humbug mot allt annat än klor. Jag använder det aldrig, men nu får jag nog krypa till korset och skaffa en dunk.
Här är förklaringen (blandade källor på nätet, hittar dem inte igen och garanterar inte sanningshalten):
Jag läste en blänkare om att några forskare undrade om algblomningen i Östersjön hade fler orsaker än höga nivåer av kväve och fosfor. Deras teori var om höga utsläppsnivåer av EDTA bildade chelat med järn och gjorde det mer tillgängligt för algerna. De skulle eventuellt påbörja någon studie.
Intressant tyckte jag och undrade varifrån EDTA kom. Det visade sig bl.a. komma från pappersbruken. Man använder väteperoxid för att bleka pappersmassan, men tyvärr katalyserar metalljoner spjälkningen av detta, därav tillsatsen av EDTA så att väteperoxiden inte förstörs. Metalljonerna kommer från veden i pappersmassan.
EDTA (eller liknande ämnen) är tydligen en av beståndsdelarna i vanligt vattenbehandlingsmedel (den delen som "oskadliggör" tungmetaller).
Sökte på EDTA och upptäckte att man kan titrera fram kalciumhalten i vattenprov med det, dvs det fångar även kalcium i chelat, inte bara tyngre metalljoner. Det borde betyda att om man blandar i EDTA så är inte Ca fritt i vattnet och kan då inte reagera med CO3 och kan inte bilda den mjölkvita fällningen CaCO3.
Lånade en flaska av en kompis och upptäckte att det på etiketten stod "ger klart vatten", hmm kan det vara så enkelt? Tappade upp två akvarium kallt vatten (utan sand, växter, pump mm) med rekommenderad dos Aquatan i det ena och inget i det andra. Redan efter en timme var det skillnad. Efter två dygn är vattnet i det obehandlade ogenomskinligt vitt med en brun järn(III)-fällning precis som vanligt (egen brunn med järnhaltigt vatten). I det behandlade akvariet var det lite klarare, svag vitgrumling och ingen rostutfällning.
Man lär så länge man lever, men som sagt, lite pinsamt enkelt om det verkligen är så här.