grumligt öga?

#1 - 24 februari 2009 21:41
Har 6 st skalarer samt 4 st kurvciklider sedan 3 år tillbaka. För 2 månader sedan fick 1 kurvicklid ett dimmigt öga och för 2 veckor sedan betedde den sig konstigt, varför jag avlivade den. Nu har en av skalarerna fått 1 dimmigt öga.

Är det någon sjukdom? I så fall vad?
#2 - 24 februari 2009 22:04
Jag hade samma problem med en regnbågsciklid jag fick hem för ett tag sen. Den hade ett dimmig öga och själva hornhinnan spn mer ut somnågon sorts blåsa. Han dog sen, fast jag har ingen aning om det var orsaken. Jag skulle också vilja veta mer om det finns något sammanhang...
#3 - 26 februari 2009 15:13
Jag hade det på några av mina Praktbotior, gav dem Furapond(mot bakterier), och det gav sig.
Är fortfarande lite tveksam mot ett ögas uppsvälldhet, är det någon här som kan uttala sig om det på bilden?
http://hem.bredband.net/andersdoverud/Misc/eyes.jpg
#4 - 26 februari 2009 15:34
bubbis skrev:
Har 6 st skalarer samt 4 st kurvciklider sedan 3 år tillbaka. För 2 månader sedan fick 1 kurvicklid ett dimmigt öga och för 2 veckor sedan betedde den sig konstigt, varför jag avlivade den. Nu har en av skalarerna fått 1 dimmigt öga.

Är det någon sjukdom? I så fall vad?
jag tror det kan röra sig om en bakterieinfektion och ofta kan man komma tillrätta med det genom att göra ett delvattenbyte och tillsätta 1dl salt per hundra liter! Orsak till höga halter bakterier i vattnet brukar vara att man matar lite för friskt och byter för lite vatten!
#5 - 4 mars 2009 08:26
Har nu gjort ett 50% vattenbyte och ska vara lite extra noga med vattenbytena framöver och se om det hjälper. Har hört att växterna inte är så glada över salt i vattnet.

Hur klarar jättevallisneria och javaormbunkar salt i vattnet?
#6 - 4 mars 2009 13:13
bubbis skrev:

Hur klarar jättevallisneria och javaormbunkar salt i vattnet?
javaorbunken är inga problem, vallisnerian är jag inte lika säker på men jag tror inte den tar skada
Bilagor:
#7 - 4 mars 2009 19:37
Har haft samma på Black Molly. Jag behandlade med ett medel som sägs bota det mesta, och det funkade i typ2 månader sen blev hon sjuk igen och dog...
#8 - 5 mars 2009 17:36
Testar nu med att ha skalaren i en plastpåse i akvariet en gång om dagen i ett par timmar. I plastpåsevattnet har jag 1 ml salt per 1 liter vatten.
#9 - 5 mars 2009 20:28
Hur länge klarar en skalar att vara i en plastpåse med 3 liter vatten? Hur länge räcker syret? Påsen är öppen på översidan och ligger i ett akvarium.

Annons