grumligt och dimmigt och lägger sig inte

#1 - 18 februari 2005 16:05
mitt 180l-akvarie är hemskt grumligt..
ungefär som en ljusbrun dimma som alltid är i vattnet.. gräver jag lite i bottengruset kommer det ännu mer dimma´.. tror jag.. men det lägger sig aldrig.. karet har varit igång sen i julas..
mina 30%vattenbyten 1 gång i veckan hjälpr itne..
matar gör jag inte mycke.. fiskarna äter upp det på kanske 30 sek..
vad ska ajg göra?

nu när ajg kollar nogrannare så ser jag att de är en grön dimma.. inte brun
#2 - 18 februari 2005 16:50
kom på att ajg har ändrat och grejat med växter o sånt mycke men jag tycker ändå att det borde lägga sig.. hur lång tid kan de ta innan de lägger sig efter att man möblerat om å kan de vara det som är mitt problem?
#3 - 18 februari 2005 17:06
haar förståt att jag har fått grönvatten.. hur ska jag motverka? finns det nåt filter eller nåt som är hypermodernt å effektivt?
eller ska jag göra vattenbyten? vll ha bort det gröna vattnet!
UV(UVC?) filter.. är det nåt att ha?
#4 - 21 februari 2005 15:53
på affärn sa dom att man skulle ha algenkiller för svävalger så ja köpte en burk.. har doserat nu och hittils har inget märkts.. får väll se om de verkar imorn..
#5 - 22 februari 2005 03:43
Bara en gång, prova med knappen för "ändra" ?

Borde inte svävaralger ge en grön soppa?

Lycka till.
B!
#6 - 22 februari 2005 07:19
hittade ändra nu.. kunde ente förut.. det var nåt med cookies..

o det är en grön soppa.. hela karet ä typ grönt.. att de är svävalger är jag redan säker på..
men va ska jag göra åt de?

fundera på omstart.. de sku va jobbigt men ändå..
fast de kanske e onödigt.. men vet ju inte hur man ska få bort de annars..

ed:

nopp.. algen killer har int gjort nått hittils.. vad ska jag göra nu då?
e omstart nödvändigt?
#7 - 22 februari 2005 17:02
Om det är svävar alger kan en körning med ett riktigt fint filtermaterial göra en tillfällig nytta, det kommer antagligen tillbaka, om inte vad som än orsakar det korrigeras. UV filter kanske är en ide?

B!
#8 - 22 februari 2005 18:42
orsaken var no att växterna aldrig han ta igen sig o motarbeta innan dom vart flyttade för ja flyttade omkring massa innan jag fick det bra..

Jag kan alltså orsaken till problemet, skulle det ändock vara fel så har jag andra medel att ta algerna med, jag kan helt enkelt sluta att proppa De Små Gröna med diverse godsaker vilket resulterar i mindre algblommning.

men hur får jag tag på ett såntdär fint filter? tvättsvamp eller nå annat man kan ha hemma? kan man göra det av någon annat? kanske väldiväldi månge tvättlappar ihoptrycka eller nå? eller finns det o köpa?
#9 - 22 februari 2005 21:30
Finporig filtermatta.
Lämpligen i en dimension som passar till nått existerande filter i din ägo.
B!
#10 - 22 februari 2005 21:54
finporig filtermatta? finns det o köpa varsomhelst?
#11 - 22 februari 2005 21:55
beror på vad du har för filter i nuläget, men nästan alla akvariehandlar har nått som det går att lösa det med....
#12 - 23 februari 2005 07:07
ja frågade ju om svävalger och så sa dom algenkiller.. det funkade inte..
jag har ett eheim..hmm.. "201280 für mp Set 100"

kanske ska börja fundera på omstart eller mörkläggning?

Annons