[QUOTE=systemfel][QUOTE=Tzerra]Har bytt ca 40 % av vattnet och tvättat ur filtret med ljummet vatten, har även droppat i några droppar aquatan som ska göra vattnet klarare. Fortfarande ser det ut så här
http://img346.imageshack.us/my.php?image=dsc002276ib.jpg[/QUOTE]
haj du har svävalger och det får du inte bort på annat sätt än att pröva täcka över ditt akvarium i 3 dagar. eller skaffa ett uvc filter som dödar svävisarna med uv ljus... efter som det är sporrer som gör att du får svävisar kan du byta vatten varje dag och det kommer se likadant ut nsta dag... så om jag var du skulle jag prövat med att täcka över akvariet helt och hållet med en filt (släpp in inget ljuse i akvariet) funkar inte det hade jag nog köpt ett medel som binder saker och ting som flyter i akvariumet (vet inte vad det heter ) funkar inte det hade jag köpt uvc filter ( kostar en 1200 kr beronde på hur stort man ska ha )
men en fråga är hur lyckade du få denna gröna sörja ? hur mycket ljus har du har du vatten från egen brunn har du haft vattnet klart innan ? och hur blev det grön i såna fall vad gjorde du ?[/QUOTE]
tack för ditt svar! :) det blir nog att täcka över det i 3 dagar då, måste man ta ut fiskarna då? Jag har faktiskt ingenaning om hur svävalgerna har uppkommit, jag har dubbla ljusramper och dom är tända ca 10 timmar, tar alltid vattnet från kranen. Det är dom 3 senaste veckorna som det har blivit så här grumligt, innan var det klart.. har absolut inte gjort något speciellt med karet, bara bytt ca 30% i veckan samt rengjort filtrerna.. en fråga till: är det farligt för fiskarna med svävalger?