Grumligt 600 liters akvarium - filter?

#1 - 5 april 2006 19:09
Hej! Jag har ett 600 liters akvarium med CA ciklider.
det är ganska mycket växter, bottenmaterialet är sand.
Måtten är 2000x60x50.

De filter jag har nu är ett Fluval 4 innerfilter och ett Eheim 1217 (1000 liter i timman).

Vattnet är dock inte direkt kristallklart och det flyter runt en massa partiklar.

Hur skall jag lösa detta? Vilka filter rekommenderar ni? Jag vill helst inte byta ut eheim filtret, eftersom att det kostar mest.
#2 - 5 april 2006 22:55
[quote=spotUP]Måtten är 2000x60x50.[/quote]

j***r 20 meter akvarie ;)

finns flera vägar du kan gå för klarare vatten.

1.
preparat, jbl har ett som ska klumpa ihop mindre partiklar till större som då fastnar lättare i filter

2.
släng ut innerfiltret och på med ett ytterfilter till.
ex fluval404 895kr herkules zoo.

3.
ändra filtermaterialet i ytterfiltret.
tror dock inte det gör så jättemycke då ytterfiltret bara pumpar akvariets volym 2ggr i timmen.

4.
cirkulationspump med "quickfilter" sätts dock igen rätt fort.
#3 - 6 april 2006 06:41
mer växter?
#4 - 6 april 2006 09:29
häll i aquaria clear från sera
släck ner & täck i 3 dygn utan mat sen är det troligtvis borta---
#5 - 6 april 2006 09:44
jag skulle köra på ett quickfilter som tvättas en eller två gånger om dagen.
#6 - 6 april 2006 10:17
[quote=plorozen]jag skulle köra på ett quickfilter som tvättas en eller två gånger om dagen.[/quote]

blir rätt jobbigt i längden och slutar spotup med de så kommer ju partiklarna tillbaka :/
#7 - 6 april 2006 11:08
raven: nja, vill jag inte hålla med om.för mig krävdes det 2-3 vattenbyten, 2 veckor quickfilter för att bli kvitt mina partiklar, som dels bestod av skräp, dels alger.

tilägg: 240 liters akvarium, partiklarna kom av att alla min vattenpest begick självmord.
#8 - 6 april 2006 12:51
ja har kopplat in ett fluval 404 nu i mitt 400l men ja har fortfarande massor vita partiklar som svävar omkring i vattnet så ja tycker in te mitt ytterfilter gör någon nytta alls,

den har varit igång i 6dagar nu.. tar de kanske längre tid innan vattnet blir klarare?
#9 - 6 april 2006 13:38
hur effektivt ett ytterfilter tar partiklar beror ju i stor grad på filtermediet sen kan jag tänka mej att dt blir effektivare när det gått ett tag och börjar komma brunt gojs
#10 - 6 april 2006 13:43
oki.. ja har i de filtermaterialet som följde med..
4 påsar med kol (tror ja) sen 4 påsar med makaroner (tror ja) sen den där filtermattan.
ja vet inte hur ja ska göra för när ja maar så flyger maten omkring utan att sjunka :(
den frysta maten löser ju upp sig så fort tycker ja
#11 - 6 april 2006 13:51
varför kol?
#12 - 6 april 2006 13:57
[quote=Raven]varför kol?[/quote]

ingen aning.. de följde med, 4 påsar som skulle va i dom två understa kammaren.
de va nåt svart pulver i påsar i alla fall.
#13 - 6 april 2006 14:04
kol har ingen praktisk verkan i ett vanligt akvarium och kan i värsta fall orsaka fiskdöd när det är mättat och släpper ifrån sej all skit de samlat på sej.
#14 - 6 april 2006 14:07
varför följde de då med ytterfiltret?
#15 - 6 april 2006 14:19
en del brukar rekommendera att ha det under uppstart av akvarie för att de ska suga till sej eventuell skit från slangar till exempel.

sen används det för att filtrera bort mediciner.

kol är förbrukningsvara och ska man köra med det korrekt ska det bytas var 3:e vecka.
om man inte gör det så blir det mättat och när det händer så börjar kolet släppa ifrån sej det den sugit upp och kan i extremfall förgifta vattnet.

en del kör det och menar på att det filtrerar bort "gul färg" från rötter till exempel.

det jävligaste med det hela är att när aktivt kol tillverkas kan man genom tillverkningsprocessen bestämma vilka egenskaper kolet får vilket gör det svårt att få kol med rätt egenskaper.
fel egenskaper och det kan va totalt värdelöst.
#16 - 6 april 2006 14:20
Filtrera över kol eller/och filtervadd blir vattnet klart.
#17 - 6 april 2006 14:28
[quote=Kramfors]Filtrera över kol eller/och filtervadd blir vattnet klart.[/quote]

ja har uvc filter så de fixar nog den biten ;)

ska ja byta ut kolet då mot nåt annat om 3 veckor?
vad i så fall`?
#18 - 6 april 2006 16:25
ta reda på vad partiklarna är o motverka det den vägen annars
#19 - 6 april 2006 17:08
[quote=mayday]ta reda på vad partiklarna är o motverka det den vägen annars[/quote]

de skulle ja kunna göra om ja hade ett mikroskop, men nu har ja inte de o då ser de bara ut som damm typ

antar att det är gammal mat o så kanske
#20 - 6 april 2006 17:11
kan ju alltid skaffa en eller flera afrikanska jättefiltreräkor.
sen ja skaffade en har alla partiklar ja hade försvunnit.
#21 - 6 april 2006 17:19
[quote=Raven]kan ju alltid skaffa en eller flera afrikanska jättefiltreräkor.
sen ja skaffade en har alla partiklar ja hade försvunnit.[/quote]

åker dom omkring i vattnet o letar mat?
för på botten har ja corydoras som tar hand om matrester.
#22 - 6 april 2006 17:27
den jahar brukar stå mest bakom javaormbunken och vifta med sina paraplyliknande armar och sila vatten.

men då mitt vatten är rent så går han oftast omrking och försöker plocka mat från botten istället.

är den enda individen i akvariet jag matar just pga att det är för rent på mat.
#23 - 6 april 2006 17:29
ja e faktiskt sugen på nån räka,, ja ska ha de när ja får tummen ur o få igång mitt svartvatten
#24 - 9 april 2006 22:27
tack för alla svaren!
jag tror att det berodde på en massa vattenpest som fiskarna hade glufsat i sig bladen på, så att dom dog. rensade lite, och bytte till tätare filtermaterial i imtt fluval4, och nu ser det bättre ut, inte perfekt, men bättre.
ska storstäda imorgon, hoppas det blir bättre då.

Annons