Grumlighet i vattnet

#1 - 25 december 2004 18:03
Hejsan jag har ett akvarium på 570 liter och en grupp med tropehus som jag köpte i början på November.
Akvariet vill ej klarna utan är mer å mer grumligt eller grönaktigt och vet ej vad jag skall göra nu. Har bytt vatten varannan dag till en början men gått ner till varannan dag och nu kanske bara 2-3ggr i veckan.
Först trodde jag att det var mitt ljus som gjorde det och sänkte tiden och körde ej på alla T5-lysrör så nu är det bara 2x54watt.
men ändå är det grumligt. Gick ner till zooaffären här i stan och de sa att det är nog ett slaggs hjuldjur kommer ej på vad det heter, men köpte med mig en "medecin" som heter Aqurel F tog i för den starkaste dosen 6droppar/10liter och då blev karet jätte klart som man vill detta tog ca 2h men nu efter vattenbyten och snart 2 flaskor så är det ändå klart.
Tipps vad jag skall göra. man börjar tröttna på att ha ett akvarium som ser grönt/grumligt/mjölkigt ut

Ph 8.2
Nitrit 0
Nitrat 0

Tacksam för svar!

MVH
#2 - 25 december 2004 18:07
Glömde att skriva att fiskarna mår bra och äter bra. Matar ca3ggr i veckan men räkmix.
#3 - 25 december 2004 18:40
tillbaka. Visst ej vad jag skulle söka på för att få svar, men såg att det är fler som har samma problem med Infusorier...
Testar att döna på mitt 20watts UV-C rör från tiden jag hadde saltvattensakvarium. Blir det ej bättre så får man testa en annan funktion med att mörklägga karet i nån vecka..[:-128]
#4 - 25 december 2004 18:57
Hejdu wrang. Jag måste först slänga över en liten komplimang angående saltvattenakvariet du hade tidigare. Urtjusigt bygge.

Angående ditt vatten så kan du hitta massvis med info här på zoopet om du söker efter grönvatten här på forumet.

Det absolut bästa du kan göra är att använda UVC-filtret när du nu har ett men kom ihåg att algerna klibbar ihop till små äckliga algkluster som du måste filtrera bort mekaniskt. Det blir fort stopp i filtret och det kan ställa till med en hel del oönskade amoniatoppar och andra otrevliga katastrofer om du inte håller efter det..
#5 - 27 december 2004 14:56
Idag några dagar senare och min Deltec UV-C 20watt har gått hela tiden så är karet helt KLART[:-132][:-29]

Annons