"Grumliga" fenor på Diskus

#1 - 21 november 2003 19:47
Hej!
Har nyligen behandlat mina diskusar för någon slags svamp på fenorna. Stora tydliga vita fläckar. Allt försvann och fiskarna mår prima. Nu får jag se att en av dom har grumliga fläckar på en fena, liksom vita men genomskinliga. Betyder detta att den förra åkomman ej gått över, bara nått ett nytt stadium, eller är det nåt annat. Vad att göra? Är rätt så ny på diskusar och är tacksam för hjälp från mer erfarna diskus ägare.

MVH Tessan
#2 - 21 november 2003 21:23
Det är vanligtatt det kommer tillbaka efter avslutad behandling pga att man inte tagit bort orsaken till åkomman. De får svamp av att vattnet är dåligt bla. När du tar väck behandlingen kommer det ju tillbaka. Kolla dina vattenvärde. Det är rätt lätt att avbryta för tidigt, låt de gärna gå lite längre i behandling.
#3 - 21 november 2003 21:59
Tack för svaret!
Det blir att börja behandla igen och hoppas att det löser sej.

// Tessan
#4 - 21 november 2003 22:16
Vad behandlar du med??
#5 - 22 november 2003 12:54
Han på djuraffären tyckte att jag skulle testa Protozin eftersom det funkar på det mesta och att vi inte visste vad det var.

Nu idag ser de dock lite bättre ut igen.
#6 - 22 november 2003 13:46
Okej, det kan funka. Annars är Aqua Furan bra mot det mesta också.
Innan du provar medicin så tycker jag du ska prova med temp höjning och salt, det hjälper mot det mesta i ett tidigt stadium. Lycka till.
#7 - 22 november 2003 16:28
Tack så mycket, hade inte tänkt på att höja temperaturen, men ska göra det på en gång. Nu är jag lite klokare. Hoppas bara de överlever.

MVH Tessan [:-94]

Annons