Grottsystem

#1 - 20 januari 2004 15:14
Jag fick en idé om att bygga ett grottsystem under sanden i mitt akvarium. Tänkte använda nån form av rör i glas eller annat lämpligt material och sedan dölja och skydda utgångarna med växter eller sten. Har ni hört talas om nåt sånt? Finns det nån anledning för att inte göra det alt. för att göra det? (jag tänkte bara att det skulle vara lite coolt och annorlunda samt kanske bra för fiskarna att få en möjlighet att gömma sig). Finns det fiskarter som med fördel skulle kunna använda sig av detta?
Ibland får man bra knäppa ideér när man har långtråkigt [:-140]
#2 - 20 januari 2004 15:17
Låter ju som en tuff idé, enda probzet jag ser är det kanske "slammar igen, då inte kan ta upp det och rengöra det, beror väl på hur man nu gör det. Risken för att det blir mycket skit som samlas i röret är väl ganska stor?

[:-5] Mvh Jesper
#3 - 20 januari 2004 15:23
Det har du rätt i, man får ju se till att man kan få in slamsugen in i röret. Eller så kanske man till och med kan luta grottan lite neråt mot öppningen så att det mesta av slammet också hamnar vid öppningen.

Funderade även på att om man har ett glasrör så kan man lägga det intill en kortsida eller till och med baksidan så att man kan få insyn i grottsystemet - detta kanske dock leder till att fiskarna inte vill vara därinne?!
#4 - 20 januari 2004 15:28
du kan ju slamsuga röret med en slang. då borde det problemet vara löst, så länge du vet att det inte är några fiskar där inne vid "sug tillfället".

Jag hade nog valt plaströr då dessa går att forma och böja. Samt att de är billigare.
#5 - 20 januari 2004 15:32
Ta och silikona fast ditt bottenmaterial ovan på röret så kommer det aldrig att synas om du har fiskar som gräver

MVH Markus

Annons