Grottor till Malawi?

#1 - 22 mars 2007 09:16
Hur tänker Ni när det gäller att bygga upp grottor i era malawiakvarium?
Standardsvaret verkar vara att bygga upp så mycket grottor man kan, detta för att honor och icke-dominanta hannar skall kunna fly undan.

Jag har också hört sägas att ett alternativ är att ha väldigt få, om ens några grottor. Logiken bakom detta skulle vara att hannarna då får svårt att ta ut riktpunkter för var det egna reviret har sina gränser.
I ett sådant akvarium sprids agressionerna ut mellan individerna och hannarna har inga direkta revir att försvara. Detta skulle medföra låga aggressionsnivåer.

Stämmer denna teori eller är den falsk?

Popetoteror
#2 - 22 mars 2007 17:52
dom kommer att vara agressiva ändå mot varandra. men bygg så att det inte rasar.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 mars 2007 17:57
Lägger in samma svar som jag skrev på ciklid.se

Jag har haft malawiakvarium både med och utan grottor - i det senare fallet har jag haft en bakgrund i akvariet samt haft botten täckt av småsten (de stora fiskarna kommer inte in i de smågrottor som bildas (bara yngel)) - exempel med malawi
exempel med tanganyika

Fördel med akvarium utan grottor -
betydligt mindre aggresioner i akvariet (med ett undantag - se nedan) men ungefär lika många lekar
lättare att fånga upp fisk

Nackdel med akvarium utan grottor -
det är stört omöjligt att släppa ner nya fiskar i akvariet eftersom det inte finns några krypin i akvariet dit nykomlinagarna kan dra sig tillbaka tills de blir accepterade

Rent estetiskt går det att göra bägge akvarierna snygga så där är det ingen skillnad
#4 - 22 mars 2007 17:58
Man bygger grotter till Malawi av många orsaker.Det är deras naturliga vistelse i Sjön där det är väldig klipprikt allså rikt med stenar och dels för att få fram lek som sker i regel i en grotta plus många andra fördelar att ha grotter genom skydd m.m
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 22 mars 2007 18:08
stene skrev:
Man bygger grotter till Malawi av många orsaker.Det är deras naturliga vistelse i Sjön där det är väldig klipprikt allså rikt med stenar och dels för att få fram lek som sker i regel i en grotta plus många andra fördelar att ha grotter genom skydd m.m

Jag har dykt på ungefär 60 platser i sjön och på en enda av dessa (sydväst om Chizumulu) så såg botten ut ungefär som många akvarier brukar se ut - dvs stenar som var i storlek från tennisboll till en fotboll. På alla övriga platser så var dominerades de helt av stora klippblock med en diameter på flera meter. Så sjön ser inte alls ut på det sätt som våra akvarier brukar se ut.

Därmed inte sagt att det är fel att ha stenar i akvariet - bara för att det ser ut på ett visst sätt i fiskarnas naturliga miljö så innebär inte det nödvändigtvis att naturens miljö är den maximala i ett akvarium - ofta är det faktiskt tvärtom. Ett akvarium innebär helt andra förutsättningar än den naturliga - i naturen kan en fisk fly undan vid fara (dvs iväg långt), i naturen finns det predatorer som fiskarna måste vara på sin vakt emot etc. etc.
#6 - 22 mars 2007 18:14
Jag har dykt på ungefär 60 platser i sjön och på en enda av dessa (sydväst om Chizumulu) så såg botten ut ungefär som många akvarier brukar se ut - dvs stenar som var i storlek från tennisboll till en fotboll. På alla övriga platser så var dominerades de helt av stora klippblock med en diameter på flera meter. Så sjön ser inte alls ut på det sätt som våra akvarier brukar se ut.

Därmed inte sagt att det är fel att ha stenar i akvariet - bara för att det ser ut på ett visst sätt i fiskarnas naturliga miljö så innebär inte det nödvändigtvis att naturens miljö är den maximala i ett akvarium - ofta är det faktiskt tvärtom. Ett akvarium innebär helt andra förutsättningar än den naturliga - i naturen kan en fisk fly undan vid fara (dvs iväg långt), i naturen finns det predatorer som fiskarna måste vara på sin vakt emot etc. etc.
Roligt att du tar upp detta enligt bilder från Malawi Sjön så ser man aldrig bilder med Sandbotten alltid klippbotten likt den vi har vid järnvägen;) så där menar jag med grottor
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 mars 2007 19:44
stene skrev:
Roligt att du tar upp detta enligt bilder från Malawi Sjön så ser man aldrig bilder med Sandbotten alltid klippbotten likt den vi har vid järnvägen;) så där menar jag med grottor

Nja visserligen består större delen av kuststräckan av sandbotten men där finns ju inte så många ciklider och därför är det naturligt att det är foton från klippbiotopen som visas. Men det rör sig som sagt om klippor inte om stenar.
#8 - 23 mars 2007 01:54
Kjell: Intressant när du berättar om dina dykningar i den sjön, måste var ett kul äventyr att hälsa på i fiskarnas hemvist :)
Har du nån länk till bilder på Golden i sjön? Har aldrig sett det, kanske inte finns?

Annons