Tja, en till som inte har erfarenheter av malwisar, ännu. Men jag är klar med inredningen och allt (240l). Om jag har lyckats eller inte med mina grottor och håligheter och hur attraktiva dom är, låter sig vänta således. Jag har uteslutande använt mig av natursten från en bäck.
Jag har inte byggt så våldsamt mycket på höjden, det är väl ungefär upp till drygt halva på två områden och lite högre ändå på ett tredje. Mina stenar ligger "oklistrade" och kilade stabilt emot varandra (de underst direkt på en frigolitskiva i karet). Ganska mycket sten över hela botten, bara främre delen och en kil in mot bakrutan är öppen sandyta. Har för övrig en förhållandevis öppen miljö trots rätt mycket sten (ca 40-50 kilo).
Om jag räknar antalet dolda platser som kan kallas grottor, så har jag ungefär 7 och ett par till är mer öppna gömställen. De flesta av mina grottor har inte ingången från planläge, utan mer uppifrån eller snett uppifrån. En del har trång ingång, en del mer öppna. En del är större innuti och en del lite trängre, en del avlånga, en del mer rundade. En del har två ingångar, en del har en och någon har flera. En del är djupa och en del är krökta. De grottor som ligger i plan med bottengruset har jag medvetet dolt ingångarna med grus, så att dom anas - alltid lockar det någon till utgrävning. Ingen grotta är intaglig från en annan grotta.
Hur stora grottorna ska vara, kan jag inte svara på. Jag har försökt så gott det går att leva mig in i fiskens storlek och behov av att kunna röra sig hyffsat därinne.
Till sist angående kolsten. Jag vet inte, men det är möjligt att den här stenen inte är på modet just nu. Det är sällan jag sett kolsten i de butiker jag varit i och dom gånger jag sett dom är det oftast små rackare.(men det är enbart min uppfattning det här, det kan förhålla sig på annat sätt på andra ställen). Det borde gå att beställa annars.
8-13cm långa är i mitt tycke i det stora hela alldeles för smått för inredningen som helhet. Risken finns att det kommer att se "plottrigt" ut, men sen är det ju en fråga om känsla som avgör hur väl man lyckas. Men det blir svårare med enbart små stenar. Stora stenar förstärker det visuella intrycket markant - karet och miljön ser större och häftigare ut med ett flertal större stenar. Har du väldigt mycket mindre kolsten och tänker silikona ihop dom, så kan du med känsla för naturliga former bygga stora stenar som ser solida ut som ett stycke stor sten. Fördelen med kolsten är att det är lätt så du kan verkligen vräka på med mängden.
Sen är det visst en del som har ifrågasatt kolstenens lämplighet - att dom skulle påverka vattnet. Det här vet jag inget om, utan där får någon annan ta över.
GoLuck
Smike