danneregner skrev:snygga grottor loelle.gillar dom med grus och sand på men dom med stenar från ikea ser lite onaturliga ut (dem med svart med).
Vic skrev:Har inga bilder men ett tips är att köpa ett par kokosnötter och slå sönder dessa med hammare eller slänga i marken, så får man grottor och bitar i lite olika storlekar som man kan pyssla ihop så fiskarna har att välja lite. Jag antar att grottorna är till mindre ciklider eller malar?
stene skrev:En grotta gör man så det ser naturligt ut,lättast två stenar och en platt sten som tak så lätt var det.
Klart det går bra,men varför ska du silikona dem i hop det fattar jag inte dem bli nog kvar i den form du ger dem.aiquen skrev:Tror ni det går att plocka några större stenar utomhus, och sedan silikona ihop dem till en grotta? Eller är det svårt?
Med tanke på den bild du har på din avatar så är det nog ingen risk,men om du har och inget annat än Malawi så bör du nog förankra dem lite som du beskriver,men det behövs inte om du sätter grottan på frigoliten som du har i botten jag kan aldrig tänka mig att en Ciklid slår bort stenen med huvudkraft rätt ned på glaset,kan nog hända men då bör du nog ha stora ciklider:)aiquen skrev:Ja, jag tänkte ju att man kunde silikona så att hela grottan inte skulle få för sig att rasa ihop... Firrarna kanske inte skulle uppskatta att få en massa stenar i huvudet. ;)
axeisi skrev:www.outdoor11.blogg.se där finns bilder på mitt 260L malawi. fast det är vell inga sånna grottor du menar:P
Axel
malu skrev:Jättefina grottor Loelle! Ska genast försöka mig på att göra en i sand. Är det krångligt att arbeta med silikon? Jag har aldrig gjort något sådant, det verkar ju lite kladdigt att blanda det med sand? Hur mycket silikon/sand ungefär och vilken sorts silikon har du använt?
/malu