grottor

#1 - 7 oktober 2006 21:22
jag vill bygga lite gömställen,,men hur gör jag det lättast och billigast?Någon som har förslag elr kanske tom bilder på hur ni gjort,,kom med förslag..
#2 - 7 oktober 2006 21:31
Plaströr lite av bottnen i så de ej flyter upp dölj med växter vid behov billigt lätt o bra
#3 - 7 oktober 2006 21:33
ja gud vad bra,,vars hittar man såna rör?bauhaus typ?
#4 - 7 oktober 2006 21:37
använd dig av klippformade (ganska platta och kantiga) stenar och bygg upp grottor med eller rötter och så finns det konstgjorda grottor att köpa om man tycker det är snyggt...
#5 - 7 oktober 2006 21:42
rötter kostar väl en biljard ungefär?Stenar borde ju vara billigare?konstgjorda grottor ser så konstgjorda ut =P
#6 - 7 oktober 2006 21:57
Stenar + silicon. ;)
#7 - 7 oktober 2006 22:22
jag har bland annat en tegelpanna under gruset och kokosnötsskal.
#8 - 8 oktober 2006 05:37
bena,,har du inge fotto på det?skulle vara kul och se
#9 - 8 oktober 2006 07:55
rassa skrev:
bena,,har du inge fotto på det?skulle vara kul och se

min digitalkamera är utlånad.
kokosnöten delade jag på mitten, borrade hål i den, och stoppade växter (vattenpest) i hålen.
tegelpannan har jag satt så att jag ska kunna titta i ni den, men om man lägger den längts bak i tanken, så hade jag inte sett den alls.
grävde ner den helt med grus, och planterade växter ovanpå den, sen har malar och ålar själv grävt upp öppningen.
#10 - 8 oktober 2006 08:21
rassa skrev:
rötter kostar väl en biljard ungefär?Stenar borde ju vara billigare?konstgjorda grottor ser så konstgjorda ut =P

beror ju helt på var man köper dom. Där jag köpt mina kostar det alltid 65:- oavsett storlek.
#11 - 8 oktober 2006 08:37
Jag har tagit 2 petflaskor som jag klippte av överdelen på, lade dem på botten av akvariet, sand och sten på sidorna samt en större, platt sten ovanpå. Det blev bra. Men lägg inte öppningen precis rakt fram mot framkanten av karet, då ser man rakt in i den plastiga grottväggen.
Så här ser det ut.
#12 - 8 oktober 2006 15:01
Jag har två grottor av halva kokosnötskal.
Sågade kokosnöten i två delar, gröpte ur kokosen och satte ner den i sanden.
Enkelt, snabbt och billigt. Nöten kostade väl 13 kr kanske.
#13 - 8 oktober 2006 15:48
Jag hade ett tipps på att göra konstgjorda grotter i en annan tråd. Annars funkar lerkrukor, stenrösen och plaströr som gömms under sanden jätte bra..
#14 - 12 oktober 2006 16:13
en liten undran...jag köpte på rean på bauhaus lerkrukor som ser ut som urnor med hål i som ska ligga ner om ni förstår vad jag menar:) :)
kan man lägga den som en grotta????? nu måste dom ju in för det blir för kallt ute och då kom jag på att den skulle ju bli bra till fiskarna
går det tror ni eller är det farligt för vattnet
#15 - 12 oktober 2006 16:58
malin72 skrev:
en liten undran...jag köpte på rean på bauhaus lerkrukor som ser ut som urnor med hål i som ska ligga ner om ni förstår vad jag menar:) :)

kan man lägga den som en grotta????? nu måste dom ju in för det blir för kallt ute och då kom jag på att den skulle ju bli bra till fiskarna

går det tror ni eller är det farligt för vattnet

är de använda till annat redan så skulle jag inte sätta i dem. är de helt nya, så tvätta av dem så noga du kan.
är inte helt ovanligt att folk har lerkrukor som grottor (terrakotta tror jag de heter).
#16 - 12 oktober 2006 17:06
#17 - 12 oktober 2006 17:12
bena skrev:
är de använda till annat redan så skulle jag inte sätta i dem. är de helt nya, så tvätta av dem så noga du kan.

är inte helt ovanligt att folk har lerkrukor som grottor (terrakotta tror jag de heter).

nej dom är inte använda dom står ute som prydnad....ok då ska jag tvätta dom och hoppas att det går blir nog fint[:o]

tack för svar
#18 - 6 februari 2008 23:59
Jag har ett plaströr som ska ligga i en klippansoffa från Ikea, för att släta ut tyget.. Men nu funderar jag på att kapa av en bit och sätta ner i akvariet.. men hur ska man veta att plasten inte avger något och att det inte är giftigt?? :)
#19 - 7 februari 2008 07:25
Jag har en liten upp och nedvänd lerkruka med en av en tång bortknipsad kantbit som öppning. Där har mina ancistrusmalar fått tre kullar bebisar på kort tid.
#20 - 8 februari 2008 17:43
saltbiff skrev:
Jag har ett plaströr som ska ligga i en klippansoffa från Ikea, för att släta ut tyget.. Men nu funderar jag på att kapa av en bit och sätta ner i akvariet.. men hur ska man veta att plasten inte avger något och att det inte är giftigt?? :)

Ingen som vet om röret kan vara giftigt?? :confused::confused::confused:
Röret är av hård plast,grått och räfflat.. Ska ha det till mina grenmalar som bara leker i rörlikande grejer..
#21 - 8 februari 2008 18:35
Manaalv skrev:

Skitsmart! Blir ju enklare än att karva i frigolit för att sedan kladda över cement...

Ligger den i karet nu?
Vad använde du för verktyg för att ta bort materialet?

Någon bild?
#22 - 8 februari 2008 19:42
har kokosnötter, och har byggt stengrottor av plata stenar jag hittat ute. sen tycker mina ancistrus jättemycke om att gräva sig in under rötter och stenar,ligga där ett tag och sen gräva nån annan stans, sen kommer dvärgcikliderna och använder grottorna och leker i
#23 - 8 februari 2008 20:00
Kokosnötter är outstanding som grottor :)
#24 - 8 februari 2008 20:14
japp finns inget hemtrevligare en en kockosnöt. särsilt för ancistrus om de finns sånt "ludd" kvar på
#25 - 10 februari 2008 12:11
Ser att flera värkar använda kokosnötter som grottor...brukar inte dom vara besprutade?? Går det bort om man kokar dem?? Vilket värktog anände ni för att göra hål i nöten?
#26 - 10 februari 2008 13:27
såga av nöten på mitten koka sen nöten MED de vita i. sen tar man ut de vita hur lätt som hälst. såga ut en öppning. har du ancistrus ha kvar "luddet" på om inte sandpappra av de
#27 - 10 februari 2008 14:26
Jag brukar bara såga dem mitt itu. Tar sen en skruvmejsel/kniv och pillrar bort kokosen (lossnar lätt i stora sjok). Sen borrar jag hål i önskad storlek i de båda halvorna.
Klart :)
Nu har jag precis börjat med att ställa upp en halv halva mot glaset ,om man säger, så att man kan se vad som händer inuti nöten.
#28 - 24 februari 2008 00:32
en ganska snygg grej är att Köpa en Skiffer bit ( en platt mörk ofta svart sten) och sedan liksom låta den luta mot en liten sten så det bildas ett glapp mellan sanden och Skifferplattan, sen så gräver du bara bort lite sand mitt under skifferplattan.
och där har du en"grotta" den kan ju göra större genom att använda en större stöd sten eller gräva djupare :) det funkar iaf för mina små ancistrus

whoops blev en liten återuppväckning av denna tråd :P hihi Kollade långt bak i tiden
#29 - 24 februari 2008 12:21
Nähe :)
#30 - 24 februari 2008 21:07
Jag har en fråga angående det om användadet av kokosnötter.
Har ni som använder dem gjort det en längre tid så ni vet att det inte är några gifter som påverkar fiskarna som lakas ur i vattnet?
Eller är det så att alla besprutningsmedel försvinner om man kokar dem?
#31 - 25 februari 2008 21:51
Det är nog knappast någon fara med besprutningsmedel i kokosnötter. Det vi köper är bara "kärnan", egentligen har dom ett riktigt tjockt segt skal som tas bort innan de hamnar i affären.

Skulle dom nu bespruta kokosnötter, vilket jag inte tror, så lär det fastna i skalet. Jag har iallfall haft väldigt mycket kokosnötter i ett ganska litet kar och jag har aldrig haft några problem.
#32 - 9 mars 2008 21:34
hej! det med kokosnötter. ska man dela den från mitten och göra en hål på varje halva???? va ska man göra med den vita inuti????
#33 - 10 mars 2008 15:04
amoramir skrev:
hej! det med kokosnötter. ska man dela den från mitten och göra en hål på varje halva???? va ska man göra med den vita inuti????

......du kan ju prova att äta det.....det kallas kokos.....och det finns kokos mjölk i nöten också....haha...sorry:p
#34 - 10 mars 2008 18:11
......du kan ju prova att äta det.....det kallas kokos.....och det finns kokos mjölk i nöten också....haha...sorry:p

hahahah jag vet at man kan äta den. men jag undrar om jag ska ta bort bara. men nu vet jag att den ska bort
#35 - 11 mars 2008 18:33
min grotta är väl rätt simple men fin tycker ja :) tog tre stenar utifrån

http://L-desu.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE3NjU5MTA1NSZ0PTEyMDUwMTcyMDEmY3VycmltZz0w
#36 - 11 mars 2008 21:29
Lowa skrev:
min grotta är väl rätt simple men fin tycker ja :) tog tre stenar utifrån

http://L-desu.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE3NjU5MTA1NSZ0PTEyMDUwMTcyMDEmY3VycmltZz0w

Ja, det blev fint!:)
#37 - 11 mars 2008 21:31
I mitt kar där ancistrusarna ynglar av sig som bara den, använder jag en liten upp och nedvänd blomkruka med en skärva bortbruten från kanten som ingång. Mycket erotisk! (enligt pappa Sture och mamma Mia -ancistrusmal)

Annons