grottbygge åt mal på 35cm! förslag?

#1 - 11 december 2003 12:12
Grotta till 35 cm´s mal...
Nån som har något föslag på hur jag ska kunna göra en grotta åt 'bamse'
Vill att den ska se mycket naturtrogen ut...
Till de andra malarna har jag knäckt en lerkruka på hälften och sedan silikonat fast stenar på den och sedan haft sand över (så man inte ser krukan) Det ser ut som ett stenrös som jag har placerat i ett hörn. Jättesnyggt faktistk. Men Det är ju en aning svårt att göra åt 'bamse'

Jag funderar på att köpa ett plexiglasrör med diametern <20cm och kapa det på hälften...Sedan ösa sand över det så det inte syns.. det kan bli rätt häftigt med en sand-tunnel..
Låter det helt tokigt eller har ni något annart förslag?
Grottan ska inte synnas, mer än ingången!
#2 - 11 december 2003 12:15
Det mest naturliga är väl en massa stenar på varandra, som ett stenröse??

Hur många "sandtunnlar" finns det i naturen??
#3 - 11 december 2003 12:34
Sandtunnel låter ju riktigt smart! Som Patrik växjö säger lär det väl inte finnas så många sandtunnlar av plexiglas i naturen, men för att ta hänsyn till din mal får man väl fantisera sig fram till bästa möjliga konstruktion, så även denna bjässe har något "litet" krypin. En alternativ lösning är att du bygger en grotta bestående av några lämpligt stora och höga stenar som du silikonar fast ett tak av skifferplatta över. Enkelt och billigt men ändå snyggt, kan även döljas med grus ovanpå skiffertaket.
#4 - 11 december 2003 12:35
Jo, men man vill ju inte riskera att dom ramlar ner på honom!
Ska man bygga en sån stor grotta så blir det ju även en hel del tyngd...
Vill helst att det ska ta så lite plats som möjligt...
#5 - 11 december 2003 15:38
Vill bara påpeka att på info-sidan om segelfensplecon så står det att
de gräver/bygger <u>tunnlar</u> och grottor som de leker i..så en tunnel av sand tycker jag verkar som en riktigt bra idé.
Funderar på att låna idén själv om det är ok ?

Tjing

#6 - 11 december 2003 15:52
självklart. Bara kul att man kan göra någon nytta nån gång...
Det är ju bra att kunna gömmma grottan under sanden, på så sätt känns det som att den tar mindre plats i simmutrymmet för de andra fiskarna.
#7 - 11 december 2003 22:02
Ett annat tips är att ta ett dräneringsrör av tegel
#8 - 11 december 2003 22:39
Bra ideé, man malen är för bred och hög...Närmare 30cm hög med ryggfenan rest.
#9 - 12 december 2003 21:28
Byggelement av tegel som används till skorstensrör eller markdränering? De är väl lagom vida och går säkert att gömma i stenrösen. Eller dela en riktigt stor lerkruka med vinkelslip och använd ena halvan.
#10 - 12 december 2003 21:36
innehåller inte tegel massor av tjära och andra gifter, färgämnen?
#11 - 12 december 2003 22:21
jag har använt krukor av tegel i flera akvarium utan att det påverkat (vad jag har märkt) varken fiskar eller växter.
#12 - 12 december 2003 23:13
Rebecka: tegel är lera, precis som en lerkruka.
#13 - 12 december 2003 23:21
så de skulle i praktiken fungera att ha tegelsten i akvariet?
Har inte tänkt ha det men...

Annons