grotta i terrakottakruka?

#1 - 18 augusti 2007 07:50
Hur f*n fixar man en lämplig grotta i en terrakottakruka??? testade med hammare och skruvmejsel igår med resultatet att jag måste köpa en helt ny kruka:p Gick i 3 delar....

ni som har hål i era krukor, hur lyckades ni????

/Hans
#2 - 18 augusti 2007 07:58
Jag har också funderat på det där, har inte vågat mej på att försöka än [:D]
Maffia666
#3 - 18 augusti 2007 09:04
battalionP skrev:
Hur f*n fixar man en lämplig grotta i en terrakottakruka??? testade med hammare och skruvmejsel igår med resultatet att jag måste köpa en helt ny kruka:p Gick i 3 delar....

/Hans

Jag brukar använda en avbitare eller hovtång.
#4 - 18 augusti 2007 09:10
Jag krossade den mot betong och sen limmade ja ihop den :P ;). Den blev i 3 delar, så ja limmade ihop 2 och sen satte fast lite små sten på den (1-3cm).
#5 - 18 augusti 2007 09:55
Jag stack in ett armstöd tillen utemöbel i den som stöd och sen knackade jag försiktigt loss en bit ur krukan...nyckelordet är försiktigt...får liksom spräcka krukan bit för bit.
#6 - 18 augusti 2007 10:00
Avbitare var ju ingen dum ide! Tyvärr äger jag ingen sån;)

Får testa att lägga nån form av stöd... får leta igenom lägenheten efter nåt som passar:)

Tack för tipsen!

/Hans
#7 - 18 augusti 2007 11:33
du kan ju ställa den upp och ner, den är alltid tunnare i botten (där hålet är), sen har jag bara slagit lätt med baksidan av en hammare på sidorna av krukan. Ibland blir det skit bra andra gånger inte alls bra;)
#8 - 18 augusti 2007 15:02
testade att hamra förstiktigt på en mejsel, gick hyffsat bra..

Vad tror ni om håler/krukorna till kakaduor? lagom stora??

/Hans
#9 - 19 augusti 2007 00:56
battalionP skrev:

/Hans

Varför inte kokos nöter ser ut mycket mer naturligt ut:):)
#10 - 19 augusti 2007 02:10
ingången på den vänstra ser helt okej ut, den andra verkar vara liiite stor om man inte kör ner den en bit i gruset. Honorna vill precis komma in i grottan tipsade folk mig om när jag hade kakaduor;)
#11 - 19 augusti 2007 07:34
jag har en liten grotta av terracotta, gjorde ungefär som du men hackade upp en större bit och lade krukan ner på sidan. men jag har inte ciklider...

glöm inte att fila kanterna på krukan :)
#12 - 19 augusti 2007 08:15
fredd skrev:
ingången på den vänstra ser helt okej ut, den andra verkar vara liiite stor om man inte kör ner den en bit i gruset. Honorna vill precis komma in i grottan tipsade folk mig om när jag hade kakaduor;)

jaha det var det jag var rädd för, att den var för stor... jaja bara att plocka upp rötterna och limma fast en liten bit till då.. eller så försöker jag med en ny kruka och ser om det går bättre...

/Hans
#13 - 19 augusti 2007 10:17
Lägg krukan i vatten i ett dygn sen går det att såga i krukan med bågfil

Thomas
#14 - 19 augusti 2007 10:28
testa å köra ner den lite längre nre i gruset än den andra bara;)
#15 - 19 augusti 2007 11:23
Jag tog en ny kruka. Fick till det ganska precis som den med bra ingång:)

Tack för hjälpen och alla tips!

/Hans
#16 - 19 augusti 2007 11:39
Knacka innifrån för att slå bort en bit längst ned. Mycket större chans att krukan håller så...
#17 - 26 augusti 2007 19:24
Jag har också tänkt att göra en grotta av terrakottakruka som jag vill få mina Ancistursmalar som jag ska skaffa, att leka i.
Men jag tycker inte det är så fint att ha den ståendes så där upp och ner liksom, jag vill hellre ha min liggandes på sidan bara, skulle det kunna funka, eller kommer mina malar tycka att ingången är alldeles för stor, och att det liksom blir för öppet, eller hur man ska säga?
Kan man fästa javamossa med tex sytråd eller fiskelina på krukan, kommer den växa fast då efter ett tag??

Hoppas någn har svar på mina frågor, :)
Mvh/ Emmilie
#18 - 26 augusti 2007 19:28
Det borde funka om du gömmer grottans ingång väldigt noga med tex rötter eller växter. Så pass så att malarna precis kan klämma sig in krukan. Men jag är absolut ingen expert på detta! Annars finns det ju lekrör för malar att köpa.

/Hans
#19 - 26 augusti 2007 19:30
battalionP skrev:
Det borde funka om du gömmer grottans ingång väldigt noga med tex rötter eller växter. Så pass så att malarna precis kan klämma sig in krukan. Men jag är absolut ingen expert på detta! Annars finns det ju lekrör för malar att köpa.

/Hans

Hmm, okej så om jag alltså placerar krukan längst bak i karet och planterar massa växter framför o så, så borde det funka. Jag kan ju alltid testa och funkar det inte så är det ju så. Men hur stor kruka tror du man behöver?
vad tror du om det mad javamossa på krukan??
#20 - 27 augusti 2007 05:53
Jag vet faktiskt inte...
testa att posta frågan i malforumet i stället så får du bättre hjälp än av mig;)

/Hans
#21 - 27 augusti 2007 09:07
Jag hamrade försiktigt på insidan av krukan efter att det varit i vatten ett tag & det blev ett perfekt hål.

Mvh Eva
#22 - 27 augusti 2007 11:10
battalionP skrev:
testade att hamra förstiktigt på en mejsel, gick hyffsat bra..

Vad tror ni om håler/krukorna till kakaduor? lagom stora??

/Hans

Ingången behöver egentligen bara vara stor nog för honan, hanen viftar in sin mjölke genom ingången, han behöver inte rymmas själv.:D
#23 - 27 augusti 2007 11:16
fredd skrev:

Finns det ingen annan grotta i karet så nöjer sig honorna med den också, även om hanen också kommer in....:p:D;)
#24 - 27 augusti 2007 13:37
När jag gick på folkhögskola så hade vi en jättefin keramikverkstad, där gjorde jag specialtillverkade "stenar" med liten ingång som passar Apistogrammahonor superbt. Jag gjorde också grottor till Ancistrusar, en såg ut som en igloo, en annan som ett "rör". Kanske något för den som har tillgång till lera+verkstad+brännugn....
#25 - 28 augusti 2007 07:13
tummen skrev:
När jag gick på folkhögskola så hade vi en jättefin keramikverkstad, där gjorde jag specialtillverkade "stenar" med liten ingång som passar Apistogrammahonor superbt. Jag gjorde också grottor till Ancistrusar, en såg ut som en igloo, en annan som ett "rör". Kanske något för den som har tillgång till lera+verkstad+brännugn....

Ja vissa har det bra;)

/Hans

Annons