Grotta:D

#1 - 9 juni 2008 08:39
Gjorde nyligen en grotta till mitt nyinköpta akvarie. dock blev det inte som ja tänk då fisken bara försvinner der i den ^^'

http://l-desu.bilddagboken.se/p/show.html?id=219492531&directlink=1

säg gärna va ni tycker om den designen av grotta. Kollar ni in resten av dagen i bdb så ser nu vad som använts
#2 - 9 juni 2008 08:43
Härlig grotta tycker jag. Hur gjorde du den?

MVH Johan
#3 - 9 juni 2008 08:55
som sagt, kolal in resten av dagen så ser du?:P
#4 - 9 juni 2008 09:02
Oj! Förlåt jag såg inte det. Härlig idé. Mer inspiration till mitt projekt och det tackar jag hjärtligt för!

MVH JOhan
#5 - 9 juni 2008 09:03
ooh, projekt , intressant^^ får man höra lite?
Guest
#6 - 9 juni 2008 10:38
Johanski skrev:
Oj! Förlåt jag såg inte det. Härlig idé. Mer inspiration till mitt projekt och det tackar jag hjärtligt för!

MVH JOhan

Kolla in Leolles grottor med då.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1463803&gid=1522328
#7 - 9 juni 2008 12:26
Tack för tipsen, tog inspiration därifrån med och ska blanda lite. Ska täcka min grotta med silikon sen doppa den i min rådasand och gräva ner.

Går dessa stenar bra att använda i akvariumet?

http://img256.imageshack.us/my.php?image=picture133sh8.jpg

Förlåt att jag snor tråden lite, hoppas det går bra ;)

MVH Johan
#8 - 9 juni 2008 17:46
Lowa: Missade ditt inlägg!

Jag har en egen projekttråd som just nu är mest spammad med massa frågor. Jag har fotograferat mitt akvarium som står helt tomt på golvet, men min benställning är försenad så jag kommer just nu ingen vart.

Titta gärna förbi i tråden om ett par dagar då min bänk kommer hem.

MVH Johan
#9 - 10 juni 2008 17:26
Snyggt! En sådan grotta ska jag försöka ge mig på att göra. :)
#10 - 10 juni 2008 17:46
Jag har gjort grottor av kokosnötter som jag antingen krossat eller delat itu. Sedan lagt silikon på och sedan sanden som jag har i akvariumet.
I den första grottan har mina kakaduaciklider lekt 3 gånger, i den andra grottan har mina viejita lekt 5 gånger, och det är yngel i grottan just nu.
Grottorna är väldigt uppskattade.
#11 - 10 juni 2008 17:54
vem som helöst får lägga in grottor i onlägget. å de där stenarna går säkert bra, så länge de inte e nå rost eller metaller i. å koka först!:)
#12 - 12 juni 2008 08:53
Väldigt snygg grotta! Håller på att göra en likadan, så tack för inspirationen! :)

Är dock lite rädd för vassa kanter som kan skada fiskar, hur gjorde du för att undvika/ta bort dem? Eller är det skit samma?

Vic: Jag ser att ingången är rätt så liten. Hur många centimeter kan man uppskatta? Räcker 2-3 cm för en Apistogramma? (Ska nämligen ha sådana.)

Just det, en till sak. Skulle det bli bra om man tog en halv sådan här grotta och satte den vid framrutan? Så man ser vad som händer i grottan, speciellt intressant vid yngelfödslar kan jag tänka mig. Skulle det här funka bra eller skulle fiskarna bli för stressade för att man tittar rakt in i grottan? Någon som har försökt sig på det här?
#13 - 12 juni 2008 13:10
Mich skrev:

Vic: Jag ser att ingången är rätt så liten. Hur många centimeter kan man uppskatta? Räcker 2-3 cm för en Apistogramma? (Ska nämligen ha sådana.)

Just det, en till sak. Skulle det bli bra om man tog en halv sådan här grotta och satte den vid framrutan? Så man ser vad som händer i grottan, speciellt intressant vid yngelfödslar kan jag tänka mig. Skulle det här funka bra eller skulle fiskarna bli för stressade för att man tittar rakt in i grottan? Någon som har försökt sig på det här?

Jag skulle tro att Apistogrammor föredrar så trånga ingångar som möjligt. Alltså precis så att hanen kommer in. Om grottan är låg och trång, så behöver inte hanen komma in, utan befruktar äggen genom ingången.

Båda mina grottor är ganska nära rutan, och ganska "offentliga", dom ligger lite separat från växter och rötter, så jag tror inte att Apistogrammorna blir speciellt lätt störda. Det är nog från apisto till apisto skulle jag tro. Prova att lägga dom lite "bättre" grottorna nära rutan så att du kan se in, och de sämre längre bak, så kanske de väljer de bättre. Som sagt så spelar det nog roll på apisto och apisto, det märker du med dina. Om de väljer de sämre grottorna så är de blyga av sig.
#14 - 12 juni 2008 16:31
[quote=Mich;1151916]Väldigt snygg grotta! Håller på att göra en likadan, så tack för inspirationen! :)

Är dock lite rädd för vassa kanter som kan skada fiskar, hur gjorde du för att undvika/ta bort dem? Eller är det skit samma?

vassa kanter? menar du mig? för alla mina stenar var rundade^^' men de ska ju helst inte vara vassa då fiskarna kan skrapa iquote]
#15 - 13 juni 2008 15:11
Vic: Aha, där ser man. Något jag skall tänka på i framtiden!

Förövrigt är jag klar med min grotta nu, den blev inte alls lika fin som Lowas. :( Mest för att man ser så mycket silikon. Men men, den kan ju alltid bytas ut om fiskarna inte uppskattar den.
#16 - 13 juni 2008 15:52
men du kan ju ha på mer stenar genom att ha på en "droppe" silikon på den sten du ska sätta fast å sätta på de ställen fär det syns? lägg gänra upp bild:)
#17 - 13 juni 2008 15:55
jag gjorde nyss en sandgrotta till mina ciklider dem älskade dem och alla var inne och simmade där :) Mina zebraciklider var där inne med den ena är 3 cm och den andra är 5-6 cm haha
#18 - 13 juni 2008 16:36
hehe :P grottor är ju bra, men det kan bli tråkigt om de blir för fästa vid dem. för min kamphanne är där inne, simmar upp å tar luft å sen ner igen. han äter inte ens :/
#19 - 13 juni 2008 20:46
http://l-desu.bilddagboken.se/p/show.html?id=222739214&directlink=1 ny bild eftersom ja gjort om i akvariet. blev gamla grottan plus övervåning eller nått^^'
#20 - 13 juni 2008 21:01
Heej är det okej om jag lånar tråden och frågar hur länge ni hade rea kokosnötter på tork när man har sand på? MVH Simon
#21 - 14 juni 2008 09:08
Om man vill ha en riktigt billig och enkel grotta så tryck ner en lerkruka med tillräckligt/lagomt litet "hål i botten så att vattnet kan rinna ut".

//C
#22 - 14 juni 2008 09:27
Simon--B skrev:
Heej är det okej om jag lånar tråden och frågar hur länge ni hade rea kokosnötter på tork när man har sand på? MVH Simon

silikonet är yttorr på en timme men bör stå å torka i 24 timmar innan man har ner det i vattnet, så stog det på tuben iaf. sen så hade ja den stå i en hink vatten efter det en natt bara för å vara riktigt säker på tt det iten är något dåligt som utsöndras.
#23 - 14 juni 2008 09:28
krukor är inte så billiga tycker ja, inte heller så snygga/intressanta å se på :/ det e ju roligare å pyssla själv, dete ju det som e grejjen, inte bara ta första bästa man kommer över. det är ju en mysfaktor
#24 - 14 juni 2008 12:55
Ruttnar inte en kokos nöt i vattnet???
#25 - 14 juni 2008 14:06
Lones skrev:

Nej.. Man tar ju bort allt innehåll så det bara är skalet kvar.
#26 - 14 juni 2008 14:09
Lones skrev:

nope.
Bilagor:
#28 - 15 juni 2008 16:39
mycket snyggt :) aknske inte så passande med just röda stenar? om det avr det du menade?
#29 - 16 juni 2008 12:54
jag tycker att det är snyggt med röda stenar, de är det jag ska ha men jag ska ha svart grus och svart bakgrund och gröna växter.
så denna grotta var en liten källa av inspiration till mej :D
Tackar!
#30 - 16 juni 2008 13:40
haha ok :)
#31 - 22 juni 2008 21:51
Vic: Jag gjorde en sådan där cocosnötgrotta och mina Paletter älskar den. De tyckte tydligen inte om färgen på cocosnöten för de har grävt sand över den - som din fast utan silikon. ^^
#32 - 24 juni 2008 21:43
Riktigt cool grotta du har! Smart och smidigt att ha en grotta neråt. Aldrig tänkte på det riktigt.

Annons