Vic: Jag ser att ingången är rätt så liten. Hur många centimeter kan man uppskatta? Räcker 2-3 cm för en Apistogramma? (Ska nämligen ha sådana.)
Just det, en till sak. Skulle det bli bra om man tog en halv sådan här grotta och satte den vid framrutan? Så man ser vad som händer i grottan, speciellt intressant vid yngelfödslar kan jag tänka mig. Skulle det här funka bra eller skulle fiskarna bli för stressade för att man tittar rakt in i grottan? Någon som har försökt sig på det här?
Jag skulle tro att Apistogrammor föredrar så trånga ingångar som möjligt. Alltså precis så att hanen kommer in. Om grottan är låg och trång, så behöver inte hanen komma in, utan befruktar äggen genom ingången.
Båda mina grottor är ganska nära rutan, och ganska "offentliga", dom ligger lite separat från växter och rötter, så jag tror inte att Apistogrammorna blir speciellt lätt störda. Det är nog från apisto till apisto skulle jag tro. Prova att lägga dom lite "bättre" grottorna nära rutan så att du kan se in, och de sämre längre bak, så kanske de väljer de bättre. Som sagt så spelar det nog roll på apisto och apisto, det märker du med dina. Om de väljer de sämre grottorna så är de blyga av sig.