grotta

#1 - 15 februari 2010 22:27
jag skulle vilja ha tips på en fin bra "grotta" el rättare sagt gömställe till mina fiskar. Vet någon om det finns att köpa en liten fin "grotta", gärna i ljusare färg?
#2 - 15 februari 2010 22:56
Lineli skrev:
jag skulle vilja ha tips på en fin bra "grotta" el rättare sagt gömställe till mina fiskar. Vet någon om det finns att köpa en liten fin "grotta", gärna i ljusare färg?

Ja det finns färdiga grottor att köpa i de flesta akvariebutiker antingen formade som stenar, klippor, ihåliga rötter, vrak etc.
#3 - 15 februari 2010 23:01
Tack, då ska jag nog hitta vad jag söker.
#4 - 15 februari 2010 23:06
No probs;).
#5 - 16 februari 2010 18:31
det finns ganska snygga döskalar att köpa fast dom är inte så färg glada men coola
Bilagor:
#6 - 16 februari 2010 18:39
Annars kan man köpa olika stenar och göra egna grottor!
#7 - 16 februari 2010 19:22
kokosnötter
#8 - 16 februari 2010 19:46
Dre skrev:
kokosnötter

Håller med kokosnötter är bra och man kan få en hyfsat snygg inredning.. Annar så kan man ha stenar och göra grottor med..
#9 - 16 februari 2010 20:51
kokosnöt lät kul det skulle min kuhlii gilla, visste inte att man kunde ha kokosnötter i akvariet!
#10 - 16 februari 2010 21:15
En bildserie:
#11 - 16 februari 2010 21:20
snyggt :D
#12 - 16 februari 2010 21:25
Vad häftigt!! Hur länge ska de koka?
#13 - 16 februari 2010 21:26
eftersom jag inte har alla balla varktyg som Dre har så kan jag förklara hu jag gjorde.

borrade två små hål genom de där tre svaga punkterna som finns i en kokosnöt. hälde ut vattnet i. sen såga jag den i två delar...kokade i 20 min för då var det väldigt enkelt att gröpa loss köttet. (man få typ ut allt i ett stycke)

sen kokade jag i ett par minuter till bara för att det kändes bra.

om man vill ha lite "naturligare" öppningar i grottan så ta en polygrip o bryt loss bitar. då blir det en ojämn.lite "naturligare" öppning.
#14 - 16 februari 2010 21:30
hannesc skrev:
eftersom jag inte har alla balla varktyg som Dre har så kan jag förklara hu jag gjorde.

borrade två små hål genom de där tre svaga punkterna som finns i en kokosnöt. hälde ut vattnet i. sen såga jag den i två delar...kokade i 20 min för då var det väldigt enkelt att gröpa loss köttet. (man få typ ut allt i ett stycke)

sen kokade jag i ett par minuter till bara för att det kändes bra.

om man vill ha lite "naturligare" öppningar i grottan så ta en polygrip o bryt loss bitar. då blir det en ojämn.lite "naturligare" öppning.

Verkar ju inte helt omöjligt, smart att koka med "köttet" kvar.
#15 - 16 februari 2010 21:36
Asenkelt att ta bort innan med det tog mig 1 minut för båda sidorna, men den kanske var rejält mogen. En kniv att bryta bort bitarna var receptet.

Diskad på dopade verktyg ajdå... :p
#16 - 16 februari 2010 21:40
blir inte kokosnötterna dåliga fort i vattnet?
#17 - 16 februari 2010 21:59
Dre skrev:
Asenkelt att ta bort innan med det tog mig 1 minut för båda sidorna, men den kanske var rejält mogen. En kniv att bryta bort bitarna var receptet.

Diskad på dopade verktyg ajdå... :p

finns nog en del roliga verktyg i bilen jag skulle kunna använda, tror du om tigersåg och 36v borrmaskin? :d:p;)
#18 - 16 februari 2010 22:00
Lineli skrev:
kokosnöt lät kul det skulle min kuhlii gilla, visste inte att man kunde ha kokosnötter i akvariet!

mina kuhlis gillar bara den kokos nöten utan hål i för där får dom vara ifred från andra fiskar också är det kul att se när dom sticker ut huvudet ur ett litet hål och spanar
#19 - 16 februari 2010 22:07
Jag tycker kokosnötter verkar som ett perfekt alternativ. En mörk grotta med små hål, lagom stor, en trevlig form (och en svag doft av coccos=) vem kan motstå detta;)
#20 - 16 februari 2010 23:28
Lineli skrev:
blir inte kokosnötterna dåliga fort i vattnet?

jag har haft några i ett par år så det är nog lugnt! ;)
#21 - 17 februari 2010 08:18
Vad bra, annars får jag byta ut dem.

En ytterligare fråga är hur har ni gjort om ni har ändrat på inredningen i akvariet dvs tillsat tex en grotta el växter? Fiskarna kan väl vara kvar däri då? Det är väl mer påfrestning att ta ut dem undertiden?
Jag är som sagt helt nybörjare och vill lära mig allt!!
#22 - 17 februari 2010 08:25
Lineli skrev:
Vad bra, annars får jag byta ut dem.

En ytterligare fråga är hur har ni gjort om ni har ändrat på inredningen i akvariet dvs tillsat tex en grotta el växter? Fiskarna kan väl vara kvar däri då? Det är väl mer påfrestning att ta ut dem undertiden?

Jag är som sagt helt nybörjare och vill lära mig allt!!

Det är ingen fara med att möblera om med fiskarna kvar i akvariumet.

//Roger
#23 - 17 februari 2010 08:40
Vad bra, tänkte det kanske frigjorde "dåliga bakterier" el något sådant.
Funderar för övrigt på vad mina Neontetror och Kuhli ska få för vänner..Blir nog några Platy, verkar vara en bra nybörjarfisk. Från början hade jag tänkt scalarer men de verkar lite glupska, får nog inga tetror kvar då:) Vilken algätare jag ska ha vet jag inte ännu, ingen som blir så stor iaf. Jag får nog ordna med flera smågrottor så alla firrarna kan gömma sig.

Annons