Simon Bonnevier skrev:tack men jag har en fråga jag kollade hos lagret och dom hade altum. och den vill jag ha men hör köper man dom?
http://fisklista.akvarielagret.se/?query=scalar&fish_list%5Bsupplier_id%5D=&commit=S%C3%B6k
Bluewing skrev:Sedan är det ofta så att jag märkt att även om grossisterna har det på sin lista så stämmer det inte alltid i praktiken. Märkte tydligt detta då jag letade Spetsnos-Skalarer. Sedan kommer ju vissa arter bara ibland. Vill man ha en viss art är det bra om man är beredd på att vänta länge....
Annars behöver man bredda sitt tänk till alternativa arter.
Ken Olofsson skrev:sedan skall man ha klart för sig att vissa butiker, ofta kedjor, inte tar emot "specialbeställningar", i många fall så styrs det antingen centralt vad butiken skall ta hem, eller så är det ofta så att butiken inte vill hålla på med specialbeställningar.
så, man måste traska ner till "sin" butik, hör med dom vad de kan / vill göra.
lägg oxå märke till att bara för att det står 200 kr på en prislista från akvarieteknik, så innebär det inte alls att den kostar 200 kr i butik.
jag har sett där det gör det, men oxå sett att det kostar in i h-e mycket mer när det är "special", värsta exemplet var från 249 till 2000............
.
Kjell Fohrman skrev:Fast priset som Akvarielagret har på sin lista är väl det som Akvarielagret tar.
Sedan håller jag inte riktigt med när du skriver att kedjor inte tar specialbeställningar. Kedjorna i Sverige har avtal med de stora svenska fiskgrossisterna och kan alltså ta in allt vad de saluför och jag vill nog påstå att i inget land i Europa har grossisterna ett bredare utbud än i Sverige satt i relation till hur många människor som bor här.
När jag hade affär på åttiotalet så tog jag enbart in specialbeställd fisk till stamkunder eller till de som hade förskottsbetalat. Detta för att väldigt många gärna vill ha vissa fiskar och har sett något foto på dom i fullvuxet och helt utfärgat tillstånd och så ser de ju inte ut när de kommer till affären och då vill de inte ha dom. Och sedan står affären där och har inte plats för fiskarna som specialbeställts.
Sedan rent generellt - fisk är åt helskotta för billigt i Sverige - affärerna och grossiterna borde ta mer betalt för det levande.
Ken Olofsson skrev:som sagts i annan tråd, så är det per default så att en grossist aldrig
säljer till en privatperson. grossare säljer bara till andra bolag / butiker.
så, att få imazoo/akvarieteknik att leverera direkt är inte ens lönt att tänka på.
.
Mathias Nilsson skrev:Som vanligt är det ju inte helt rätt när man är allt för generell..
"Denna veckas vara blir att vi slumpar bort en del fiskgrupper för att göra plats för nytt. Vänta dig låga priser på udda centralamerika, västafrika och kankse något sydamerika också. Inte omöjligt att det slinker med någon malawi i det hela heller."
Detta är klippt från akvarielagrets facebooksida och där är det allt fritt fram för privatpersoner att stå i direktkontakt med dem..
Jag själv har fått hjälp av en annan grossist utan några bekymmer alls så jag förstår inte idén om att det skulle vara tvärstop..
Ken Olofsson skrev:vad jag menade var att bara för att det står ex 200 på akvarielagrets "prislista" så innebär det inte per automatik att ex Arken Zoo i Malmö skulle ta 200 för samma
fisk som kommer från samma ställe. Kan bli vilket pris som helst.
Vilket jag har egen erfarenhet av....
Har på 2 kedjor i Malmö området fått beskedet i butik att de styr inte alls över sortimentet, utan det bestäms centralt, det kan vara fel besked man har fått, men det var det som de sa till mig när man stod där.
1 butik sa att de vägrar blankt att ta in special, det var helt enkelt för jobbigt enligt flickan som stod bakom disken.
Så, jag hävdar bestämt att det behöver vara en butik (iaf här i området) som är lite omkring sig, och att man har "tumme" med dom.
Min erfarenhet härifrån, är att de "oberoende" butikerna är klart villigare att ställa upp med lite konstiga saker. Det är dyrare, men det är lättare.
Ken Olofsson skrev:men....akvarielagret är ingen grossist....de är en butik som kränger till privatpersoner...
att de sedan länkar till en grossists lager är en annan story.....
samma som med vitvaror, inte katten köper du tvättmaskinen av Samsung direkt, nej, du köper av en annan, att den sedan har direkt tillgång till Samsungs lager, att Samsung ställer upp med kundservice, support, kampanjer, etc etc, har inte med saken att göra, du köper inte direkt av samsung.
.
Mathias Nilsson skrev:Vet inte vad de har för inriktning, svarade på det du skrev men det kan ju ha smygit in sig ett missförstånd :)
Jag har aldrig gjort affärer med dem men jag har fått hjälp direkt från grossist förut när det gäller andra prylar som butiken inte kunde få tag på.
Lättast för gemene man är ändå butikshandel, helt klart men om det kniper kan det allt gå att klippa av ett steg, ingen är omöjlig :)
Bygert skrev:vart skall väl sleven vara om inte mitt i grytan.
Ken Olofsson skrev:om en kund (jag själv då) går in och frågar i en kedjebutik om de kan ta hem en viss fisk, och man får svaret, nej det kan vi inte, det styrs från stockholm (eller vad det nu är) vad vi skall ha inne, så kan ju knappast jag säga till bruden som står bakom kassan att hon är ute och cyklar, hon har fel. Att hon inte kan, inte vill, inte orkar, är väl skit samma, jag som kund får reda på att det går inte pga av regelverket. Jag måste ju på något vis lita på personalen (nåja, till viss mån iaf).
när man då får mer eller mindre exakt samma svar från 2 olika kedjor, så blir det ju en viss sorts sanning.
.
Bygert skrev:Men vad var det där nu då, inte glädjas med folk och allt vad det var? Menar du verkligen på fullt allvar att man skall ge folk tips men låta bli att berätta att de riskerar kraftiga böter om de följer dem?