Grosister och kvalitet på djur

#1 - 4 juli 2012 09:16
Mina Jaguarciklider och Red terror som köpte från akvarieteknik (akvarieteknik.se) visar sig vara mer än enbart inavlade och defekta. Dessutom fick jag inte rätt fisk ens. Festae visade sig vara Cichlasoma Urophthalmus (Maya ciklid).
Kolla in bilder av jaguar med sned skalle och stor svulst nedtill av gäle/käke samt den uppenbarliga inte festae.
När jag påtalar felen för dem hänvisar man bara till att man måste gå genom återförsäljaren...
Det är fasen djur vi talar om och artskillnader som inte är alltför svårt att se... Besviken man blir.
Christer5
#2 - 4 juli 2012 09:18
Men det måste vara Akvarieteknik som har ansvaret ett det blir rätt fisk och inte skadade !
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 juli 2012 09:37
Christer5 skrev:
Men det måste vara Akvarieteknik som har ansvaret ett det blir rätt fisk och inte skadade !


Nej här gäller konsumentköplagen och den gäller för den som har sålt till konsument.
Så det är den som har sålt fiskarna som är ansvarig och det är alltid dit man skall vända sig med en reklamation - inte ringer du till Toyota i Japan om det är något fel på din nya Toyota.

Sedan är det förstås upp till affären att reklamera till grossisten - men detta regleras inte av konsumentköplagstiftningen.
Christer5
#4 - 4 juli 2012 09:49
Trodde att Akvarieteknik var den butik som fiskarna vad köpta !
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 juli 2012 09:51
Christer5 skrev:
Trodde att Akvarieteknik var den butik som fiskarna vad köpta !

Akvarieteknik är grossister och de har en bra anläggning med bra fiskar (har varit där några gånger) men självklart kan de göra misstag också.
#6 - 4 juli 2012 10:13
Jag känner till det rent ekonomiska och jag har reklamerat via Arken zoo. Men jag tog direktkontakt för att jag ville "stämma i bäck". Svårt att prata via 3:e part. Inte ens en ursäkt kunde man kostade på sig...
Visst kan alla göra misstag, men att två av fyra arter som jag beställer är sjuka/defekta samt fel art är inte slumpen. Man har helt enkelt inte koll eller gör kvalitetskontroller på vad man säljer och i vilket skick.
#7 - 4 juli 2012 10:22
Nej här gäller konsumentköplagen och den gäller för den som har sålt till konsument.

Så det är den som har sålt fiskarna som är ansvarig och det är alltid dit man skall vända sig med en reklamation - inte ringer du till Toyota i Japan om det är något fel på din nya Toyota.



Sedan är det förstås upp till affären att reklamera till grossisten - men detta regleras inte av konsumentköplagstiftningen.


Om det inte vore för att det står alltid så... Är affären på obestånd, omöjlig att nå eller har upphört så har man rätt att ställa krav direkt till tidigare led. Det finns alltså lägen där man kan ställa krav direkt till grossisten.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 4 juli 2012 10:42
Bygert skrev:
Om det inte vore för att det står alltid så... Är affären på obestånd, omöjlig att nå eller har upphört så har man rätt att ställa krav direkt till tidigare led. Det finns alltså lägen där man kan ställa krav direkt till grossisten.

Må så vara hänt - men i alla fall inte i normalläget.











Annons