Grönvatten + bubbeltricket = vanlig vatten

#1 - 9 maj 2011 17:16
När jag läste om detta lät det som ett dåligt aprilskämt.
För er som inte provat kan jag tala om att det funkar.

Det som behövs är.

Grönvatten (så klart)
luftpump + slang
syresten
blå filtermatta grov HxBxD 20*200*200 mm använde jag, funkar säkert med annan också.
2 sugkoppar

Gör ett hål i mitten av mattan och trä igenom slangen, sätt syrestenen på botten.
mattan ska ligga på ytan och bubblorna ska bubbla upp igenom mattan. jag fäste mattan med två sugkoppar (ej nödvändigt)

Tre dygn senare är 90% av grönvattnet borta, och mitt vatten var verkligen grönt från början.

Jag ska låta det stå och gå till det vattnet är klart, får se hur lång tid det tar. återkommer med det
#2 - 9 maj 2011 17:43
najs. gärna en bild på "uppfinningen"
#3 - 9 maj 2011 19:00
Det här är så coolt. Kan det vara så att bubblorna som tar sig upp genom filtermattan kletar av sig grönvattnet högst upp vid ytan som en slags skimmer?
#4 - 9 maj 2011 22:39
defdac skrev:
Det här är så coolt. Kan det vara så att bubblorna som tar sig upp genom filtermattan kletar av sig grönvattnet högst upp vid ytan som en slags skimmer?

Det trodde jag med att det skulle göra... men det gröna bara försvinner, undra var det tar vägen.
#5 - 10 maj 2011 04:32
Menar fortfarande att bakterierna får bra förhållanden, ammonium oxideras, algerna svälter ihjäl. Inget aprilskämt alls... *s* Har inte heller sett att "det gröna" samlas någonstans, det försvinner.

Finns en bild på liknande setup i min filterartikel, kila inom Redbee och scrolla i "Filtreringens ABC". Bild 7.

Hilsen,

/P
#6 - 10 maj 2011 06:08

ammonium oxideras, algerna svälter ihjäl

Varför skulle dom svälta ihjäl om ammonium blir nitrat? Tvivlar på att grönvatten bara kan använda ammonium som kvävekälla hm..
#7 - 10 maj 2011 13:05
Nu idag är vattnet helt glasklart. skit häftigt...

Dom gånger jag fått grönvatten har det alltid varit efter ett 100% vattenbyte (95%).
Det har kommit i välväxande växtkar utan fisk, så var ammoniumet kommit i från vet jag inte, kan man få ammonium spikar utan fisk ?

Bubbeltricket (eller var det heter) funkar och är väldigt enkelt och billigt om man jämför med t ex mörkläggning eller UV-ljus
#8 - 10 maj 2011 20:20
defdac skrev:
Varför skulle dom svälta ihjäl om ammonium blir nitrat? Tvivlar på att grönvatten bara kan använda ammonium som kvävekälla hm..

Kanske jag skulle uttrycka mig så att algerna inte längre triggas att föröka sig, om ammoniumhalten sjunker? Jag vet fortfarande inte vad som händer, men funkar gör det. Hur var det nu, man skulle testa först... och inte skriva om sådant man inte testat... och ge cred till folk som kommit upp med något nytt och/eller sprider info gratis. Minns jag rätt, eller är det mer flytande nu? *varmt skratt*

Hilsen,

/P
#9 - 10 maj 2011 20:29
Ja, helt omöjligt är det inte. Speciellt inte om dom har riktigt kort livslängd hmm.. Dvs om man har grönvatten en längre tid så är det för att dom hela tiden kan förökar sig vilket är troligt. Isåfall vore det verkligen ett väldigt direkt samband mellan NH4+ och grönvatten.

Självklart ska jag testa manicken direkt jag får grönvatten nästa gång =)

Kom och tänka på nu att flytande höbollar brukar användas mot grönvatten, dvs inte helt olikt flytande skumplast. Det vore kul om någon kunde testa med en damm som har grönvatten, att istället för höbollar slänga i några bollar med blå skumplast =)
#10 - 11 maj 2011 13:03
I dag tog jag bort manicken och jag har INTE bytat något vatten eller ändrat i ljus eller gödning.
Får se om det blir grönvatten igen, jag återkommer med det
#11 - 11 maj 2011 13:27
jag vill ha en biiiild på manicken!
#12 - 11 maj 2011 15:00
hannesc skrev:
jag vill ha en biiiild på manicken!

har ingen bild, läs min beskrivning och använd fantasin

PatrikMalmo har skrivit var det finns en bild, där finns massa annat spännande med, rekomenderas varmt
#13 - 11 maj 2011 19:05
Med tanke på att man ofta odlar grönvatten till yngel med just ammonium så ser jag ett samband. Anser det därmed inte bevisat, men i allafall. Vet inte, men tror att "grönvatten" har grymt kort livslängd. Har fått lite tips på vad man ska göra om man vill ha typ ett ton grönvatten att mata yngel med, men har bara skummat det. Får gå igenom det ordentligt och passa vidare.

Menar fortfarande inte att "bubbellösningen" är ett bra alternativ till CO2-burkar. Eller ja, grönvattnet lär försvinna, men det gör CO2 också. Har köpt och testat att mer cirkulation än jag tidigare trott är finfint för växtburkar, men med genomluftning tror jag man gör rätt rent hus med CO2.

Hö mot grönvatten i dammar är något annat. Det ska inte vara flytandes i en bal med syre cirkulerandes igenom. Tvärtom, ned på botten. Torde snarare ge mer ammonium, vilket då borde innebära mer grönvatten - men hö triggar också infusorier, och de ska också leva på något. Grönvatten tror jag infusorierna gillar. I naturen finns även sådant som t ex vattenloppor och Cyclops, som i sin tur lever på infusorier. Misstänker starkt att man med hö i en damm triggar igång en sådan kedja och sas förflyttar biomassan några steg uppåt. Har aldrig kollat upp det på allvar, så det är speklationer. Funkar gör det iaf.

Hilsen,

/P
#14 - 11 maj 2011 19:08

men hö triggar också infusorier, och de ska också leva på något. Grönvatten tror jag de gillar. I naturen finns även sådant som t ex vattenloppor och Cyclops, som i sin tur lever på infusorier. Misstänker starkt att man med hö i en damm triggar igång en sådan kedja och sas förflyttar biomassan några steg uppåt.

Sant! Tror det var den bästa hypotesen på länge om varför höbalar funkar!
#15 - 11 maj 2011 19:12
Finns ett filtermaterial från JBL (minns inte namnet, sorry), som ska efterlikna höbal i damm, fast för akvarium. Aldrig testat, men spanat på det på jobbet. Kom aldrig till skott, saknar grönvatten... *s* ...och nu har det utgått ur sortimentet hos oss. Torde funka på helt annat sätt än JBF, vilket kan vara kul att klura kring. Om det funkar i akvarium också alltså.

Hilsen,

/P
#16 - 17 maj 2011 15:51
sorry men vart får ja tag på en blå filtermatta å finns de något liknande man kan inhandla för dessa..jä....ars grönalger som inte vill flytta..
#17 - 17 maj 2011 16:20
zooaffären brukar man kunna köpa i
#18 - 28 mars 2014 21:37
ivanelvis skrev:
I dag tog jag bort manicken och jag har INTE bytat något vatten eller ändrat i ljus eller gödning.

Får se om det blir grönvatten igen, jag återkommer med det

Har du haft dessa bekymmer igen, efter detta?
#19 - 3 april 2014 19:30
ivanelvis skrev:

Gör ett hål i mitten av mattan och trä igenom slangen, sätt syrestenen på botten.

mattan ska ligga på ytan och bubblorna ska bubbla upp igenom mattan. jag fäste mattan med två sugkoppar (ej nödvändigt)

Var hittade du detta om att mattan SKA ligga på ytan? Egna erfarenheter, eller?
Jag har kört lösningen i 5 dgr nu och hade även akvariet släckt de första 3 dagarna. Nådde bättring men nu känns det som att det vänt igen, till det sämre. Just nu har jag inte mattan uppe vid ytan, fick inte till det så i förstaläget, men typ 5 cm under. Om det nu är en succéfaktor så får jag hitta en lösning så att mattan hamnar just uppe vid ytan.
Jag har för övrigt trätt slangen igenom ytterligare ett filtermaterial (som omsluter syrestenen och m hj a sand tynger ner) vilket jag förmodar vara bra. Åtminstone efter att ha tittat på Redbee-sidan. (Där f ö filtermattan är uppe vid ytan, i de lösningar som skapats m hj a PET-flaskor.)
#20 - 7 april 2014 09:24
Jag har bara provat med mattan uppe på ytan, och det funkar.
Tänk på att mattan inte ska vara för tjock, bubblorna ska kunna ta sig igenom mattan
#21 - 7 april 2014 15:32
Halmvarianten i dammar fungerar som kolkälla. Vad man använder är halm inpackad i nät, gärna lite urtvättad av regn. Halmen innehåller då cellulosa men inte mycket av kväve. Vad som då händer är att nedbrytningsbakterierna vill göra fest på cellulosan för att få energi men för att de skall kunna föröka sig och bryta ner cellulosan så behöver de kväve och eftersom de inte hittar det i halmen så tar de upp det ur vattnet. Med den följden att kvävet tar slut i vattnet vilket innebär hårda tider för alger.

Akvarievarianten på det där är inte att häva halm i akvariet - det blir inte bra - utan att ta någon annan lämplig kolkälla. Vodka är vanligast och fungerar men det prövas annat, ättika, socker osv, med växlande framgång. Principen är den samma, man tillför något som är mums för nedbrytande bakterier men som saknar kväve vilket alltså bakterierna hämtar i vattnet för att kunna hantera godsakerna. Det där fungerar särskilt bra i saltvatten där det ofta finns levande sten där anaeroba processer kan dumpa nitrat som kvävgas och där det brukar finnas skummare som kan exportera nedbrytningsprodukter och driva ut ammoniak ur akvariet. Fast inget hindrar i o f s att det kan fungera i sötvatten. Skål!

När det gäller det där med filtermattan, en förklaring till vad som händer skulle kunna vara att luften sakta för in vatten i mattan och att med den långsamma cirkulationen så skulle algerna kunna bli kvar i mattan. Ett rent mekaniskt filter alltså.

En annan förklaring är att när man bubblar luft genom vatten så kommer det att ske ett gasutbyte med vattnet. Beroende på hur det ser ut i vattnet och luften så kommer gaser som koldioxid och syre att tillföras eller bortföras tills man fått en ny jämvikt. Det förklarar nog inte att algerna försvinner men luften kommer också att ta med sig ammoniak ut. Det är mest intressant vid högt pH men lite ammoniak finns det alltid och för man bort det så kommer ammonium att gå över till ammoniak och transporteras bort. Gör man det där riktigt effektivt så gör man i princip rent hus på ammoniak/ammonium. Möjligen skulle den där filtermattan på nåt sätt göra den processen extra effektiv, inte för att jag riktigt tror på det men omöjligt är det väl inte. För att testa så skulle det vara intressant att i ett sånt där grönvattenscenario mäta de olika kväveformerna före och efter och se vad som händer.
#22 - 22 april 2014 20:02
Blev bra efter en dryg vecka.
Tror att "luft/filtermatta"-insatsen starkt bidrog! Å då kanske även släckningen.

:)

Tack för tipsen!

Annons