Grönt vatten över natten?

#1 - 27 oktober 2006 13:43
Hej!

Har fått stora problem med mitt växtakvarie.
Det är ett 350 liters fullt med växter som växter så det knakar och det har funkat riktigt bra i en månad ungefär.

Härromdagen såg jag att vattnet hade en liten grön ton, så jag gjorde det vattenbytet efter sedvanlig vecko rutin

Dagen efter var vattnet verkligen tokgrönt
jag fick panik och bytte 50% vatten. Vattnet blev klart, men hade pytte lite grön ton kvar.

3 dagen var det samma sak igen, denna gång såg det verkligen slemmigt ut.

jag vet att akvarietvattnet är i obalans, men vad kan jag göra för att få bort detta grönvatten? Är det cyanoalger?

Jag göder med PMDD, och kör DIY Co2
Byter 50% vatten i veckan och kör med en Fluval 5a, och en 4a

Ingen doppisvärmare dock
#2 - 27 oktober 2006 14:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är det vattnet som är grönt så låter det som svävalger.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är det ett slemmigt lager på inredning/växter så låter det som cyano.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Finns en hel del info om båda i forumet.[/COLOR][/FONT]
#3 - 27 oktober 2006 15:01
En variant som jag läst om är att sticka ned en kvist av pil, detta ska relativt fort ordna upp grönvatten, har även hört variant på att vattenhyacint gör det samma.
#4 - 27 oktober 2006 19:10
Kan i alla fall säga att vattenbyten inte funkar. UV-filter funkar, men kostar förstås en slant. Växtfolket kanske har nåt bra tips om hur man kan konkurrera ut grönvatten?
#5 - 27 oktober 2006 19:32
Anledningen till svävalger / grönvatten bruka vara NH3, detta i sin tur har oftast med ett icke optimalt fungerande filter att göra.
Antingen ett för litet filter eller ett filter där något hänt så att nedbrytningen inte fungerar som den ska (för få / döda filterbakterier).

Genom att stoppa ned något som suger åt sig NH3 (pil-grenen) så stoppar man svävalgerna, men man måste också se till att få igång nedbrytningen av NH3 annars kommer detta åter som ett brev på posten.
#6 - 28 oktober 2006 06:26
.. och ha i åtanke att "dödar" man svävalgerna med medel eller om man svälter dem på ljus finns inget som tar upp ammoniumet. Dvs det accumuleras och det är mycket giftigt för fiskar. Se till att filtren fungerar innan några åtgärder tas.

Här är en tråd på apc om detta: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/el-natural/31938-water-hyacinth-killed-green-water-algae.html

mvh Mattias
#7 - 31 oktober 2006 16:30
NE skrev:
Anledningen till svävalger / grönvatten bruka vara NH3, detta i sin tur har oftast med ett icke optimalt fungerande filter att göra.

Antingen ett för litet filter eller ett filter där något hänt så att nedbrytningen inte fungerar som den ska (för få / döda filterbakterier).

Genom att stoppa ned något som suger åt sig NH3 (pil-grenen) så stoppar man svävalgerna, men man måste också se till att få igång nedbrytningen av NH3 annars kommer detta åter som ett brev på posten.

NH3 är en produkt som kommer av nedbrytningen, överskott tyder på obalanc, så att andra ämnen inte uppstår i motsvarande nivåer. Stenhård koll på CO2 nivån, och i med mer, om det är möjligt, samt kontroll på övriga näringsämnen så att inte de helt tar slut, så bör växterna käka upp all näringen själv.

Antar att Adamzon kör mäsk, vilket ger varierande CO2 tillgång, så det är antagligen där det spökar. Eventuellt kan det avhjälpas med större satser, och / eller flera satser paralellt.

B!
#8 - 31 oktober 2006 16:41
Tack allesammans

Jag tror jag får starta om akvariet och hoppas på att bli av med det då..

jag, jag misstänker också Co2´n. Ska ner till Brandfirman här i stan och se om dom har någon tub istället

mvh: Adam
#9 - 31 oktober 2006 16:51
Du kanske inte behöver starta om allting. Gör rent filtret och börja med bakteriekultur igen så kanske det löser sig.
#10 - 31 oktober 2006 17:15
Det känns surt att starta om det, har ju en saaabla massa växter som ska säljas framöver....

/Adam
#11 - 31 oktober 2006 19:06

Antar att Adamzon kör mäsk, vilket ger varierande CO2 tillgång, så det är antagligen där det spökar.

Bra analys. Halvhög fisklast och varierande CO2-nivåer och halvmycket ljus = varierande ammoniumnivåer = grönvatten.
#12 - 31 oktober 2006 19:34
Nadafisklast ;-)
#13 - 31 oktober 2006 20:44
defdac skrev:
Bra analys. Halvhög fisklast och varierande CO2-nivåer och halvmycket ljus = varierande ammoniumnivåer = grönvatten.

Jag håller ju inte med om detta för ammoniumnivån påverkas huvudsakligen av hur bra filtret fungerar.
Du kan / ska ha 0 i ammoniumnivå utan att ha några växter eller CO2 alls eller vilken kombination som helst av detta.

Det kan naturligtvis ändå ha med CO2nivån att göra men en eventuellt hög nivå / spik ammonium har inte huvudsakligen med CO2 nivån att göra.
#14 - 1 november 2006 07:03

Jag håller ju inte med om detta för ammoniumnivån påverkas huvudsakligen av hur bra filtret fungerar.

Förutsatt att filtret haft ammonium att processa kontinuerligt vilket det inte får med växter som går på CO2. En CO2-dipp och man får en ammoniumskjuts, även om "backupen" i form av ett utsvält filter kan kicka igång hyffsat snabbt i fiskarnas tjänst - men då har ju grönvattnet/staghornen redan triggats.
#15 - 1 november 2006 07:06
Jag själv har ett UV-filter jag kan sätta in vid grönvatten, men jag brukar istället göra så att jag sätter en slang in och en ut med ett kontinuerligt vattenbyte *med filtretpåslaget* tills vattnet är kristallklart. Med jämna mellanrum går jag ner och fluffar växter/inredning för att virvla upp eventuellt sedimenterat "grönvatten". Brukar vara fixat på 2-3 dagar på det sättet.
#16 - 1 november 2006 10:59
Det verkar vara löst nu

Bytte 70% vatten igår, släckte ner gjorde rent filtermassan i alla filter och tillsatte bakteriekultur. Passade även på att plocka bort dåliga växter..

/Adam
#17 - 1 november 2006 16:35
defdac skrev:
Förutsatt att filtret haft ammonium att processa kontinuerligt vilket det inte får med växter som går på CO2. En CO2-dipp och man får en ammoniumskjuts, även om "backupen" i form av ett utsvält filter kan kicka igång hyffsat snabbt i fiskarnas tjänst - men då har ju grönvattnet/staghornen redan triggats.

Det är sant, men då ska man ha ett akvarie som har så låg fisklast eller hög växtväxtlighet så att det aldrig finns ammonium i vattnet, jag har lite svårt för att tro att växterna tar upp det snabbare än att det skulle kunna nära bakterierna. Om man tar ett icke växtakvarie har du normalt 0 i ammonium det måste innebära att bakterierna gör ett ganska effektivt jobb.

Jag har aldrig haft grönvatten, men å andra sidan har jag alltid haft överdimensionerat filter till alla mina akvarium.
#18 - 1 november 2006 16:53
jag kör 2 st fluval 4or i ett 350 liters kar :)

Det borde väl räcka ? [:o]
#19 - 1 november 2006 18:59
Jag har inte så bra koll på Fluvals sortiment, är Eheim frälst ;) , men jag skulle tro att du har rätt.
#20 - 1 november 2006 19:48
Adamzon skrev:
jag kör 2 st fluval 4or i ett 350 liters kar :)

Det borde väl räcka ? [:o]
syftar du på fluval 4 innerfilter så är det tillräckligt cirkulationsmässigt men knappast filtermässigt!
#21 - 2 november 2006 07:08

Om man tar ett icke växtakvarie har du normalt 0 i ammonium det måste innebära att bakterierna gör ett ganska effektivt jobb.

Det har jag inte sagt något om, däremot har du även 0 ammonium i lowtechs utan något filter dvs växterna är de som tar hand om ammoniumet där. Blir dom begränsade av någon anledning och får starkt ljus så brukar grönvattnet vara ett faktum.

Stora filter är bra backup helt klart i växtakvarier, men en övermatning i kombination med dödfisk/infallande solljus brukar leda till grönvatten - även om det aldrig hänt dig.
#22 - 2 november 2006 11:03
Idag är det inte så farligt, lite lite grönt vatten. PH värdet ligger på 7.6 nu på morgonen

Annons