Grönt vatten i nystartat akvarium

#1 - 11 mars 2008 07:00
Köpte för en dryg månad sen ett 200 l akvariepaket med
[FONT=Arial]AQUATIC NATURE INNERFILTER: [/FONT][FONT=Arial]New Line 300 innerfilter, doppvärmare och ljusramp [/FONT]
[FONT=Arial]med 2 lysrör. Planterade 5 snabbväxande växter. Bytte vatten efter 10 dar och slog i växtnäring för andra gången och åkte sen och köpte [/FONT][FONT=Arial]2 Mosaikgurami, 2 siamesiska algätare samt la i en Ancistrus från ett tidigare mindre akvarium. Guramina stod mest i ett hörn och surade och [/FONT]
[FONT=Arial]verkade inte äta. Efter ytterligare 10 dagar, vattenbyte och växtnäring. Skulle bort 5 dagar på[/FONT]
[FONT=Arial]semester, då Gurmina inte verkat äta la jag i 1 dos semesterfoder.[/FONT]
[FONT=Arial]När jag kom hem var vattnet helt grönt, såg knappt baksidan.[/FONT]
[FONT=Arial]Fick tipset att behandla med Aquaria Care, bytte 30% och behandlade. Väntade 3 dagar och[/FONT]
[FONT=Arial]bytte 40% och behandlade igen. Efter ett par dagar helt grönt igen. Nya grepp med ett nytt[/FONT]
[FONT=Arial]typ av innerfilter med en UV-C-lampa som jag kör tillsammans med det gamla filtret. Nu har den gått i 5 dagar utan någon större förbättring.[/FONT]
[FONT=Arial]Nästa ide är att köpa ett ytterfilter samt ett UV-C-filter men det kostar ju ganska mycket![/FONT]
[FONT=Arial]Finns det något annat jag kan försöka med innan jag gör investeringen!?!??! [/FONT]
#2 - 11 mars 2008 09:26
Jag hade jätteproblem med grönt vatten i mitt första lilla kar, men sen var jag inne på något forum (plantswap? kanske?) och där var det en kille som tipsade om att ta och krama ur filtret I akvariet så all skit o gegga hamnar i samma vatten som fiskarna, ser för jäfligt ut, jag vet MEN jag provade i alla fall detta.
Dagen efter var vattnet fortfarande lätt gröngrummligt och det hängde malbajs överallt (malen hade haft fest på filterinnehåll) men efter ytterligare två dar var det kristallklart, har ingen aning om hur eller varför, men det funkar :D
#3 - 11 mars 2008 12:38
Felet var nog att du la i "semesterfoder" i ett nystartat kar som inte kommit i gång ordentligt än (filter bakterier osv).
"Semesterfoder" gör inte mycket annat än att skita ner, vilket som du märkt kan leda till alger.
5 dagars bortavaro är ingenting att oroa sig för, det klarar fiskarna lätt utan mat. Upp till 2v skulle jag säga är problemfritt men även längre tid utan mat kan gå.
Is i magen är nog steg ett nu, då den biologiska balansen troligtvis inte infunnit sig ännu.
#4 - 11 mars 2008 12:51
Blir nog till att sitta och vänta på att filtren ska komma igång.
Ska jag använda bakteriekultur för att snabba upp den processen??
#5 - 12 mars 2008 09:57
Mitt nyuppstartade kar var oxå grönt och grumligt i början..
Man såg knappt baksidan!! Efter ett tag så blev det kristallklart och fint
av sig själv...
#6 - 12 mars 2008 10:04
Du har ett fåtal fiskar och som Heeke skrev ställde nog semesterfodret till det, ingen matning, inga massiva vattenbyten eller förändringar, nitrifikationsprocessen tar omk 1 månad på sig att starta upp från noll så tejpa fast lovikavantarna och ta det piano, att se till att du har en kraftig ytcirkulation eller ta bort skräp från insuget och lyfta ur en och en annan fisk som inte vill vara med längre är helt ok men annars.. Hands off!
#7 - 12 mars 2008 10:17
Stort tack för alla svar!!

Hjälper det upp processen att tillföra bakteriekultur?? På flaskan som heter Clear Flo står det att man ska ge dagliga doser under inkörningsperioden.

Annons