Jag har nu kollat lite saker och jag har (tror jag) 2st Hornsärv och 2st Anubias växter. Den senare tycker jag INTE om, den släpper mycker och det blir snabbt tjockt i filtret. Har 2st lysrör, temp:25-26, PH ca:7-7,5- mina fiskar är: neontetra, Pakistanska malar, platy, zebrafisk och drakmal. Sätter i vattnet till växterna varje dag:Easycarbo, kolnäring. Efter vattenbyte: flytende filtermedium.
Vad är svävar alger?
Små partiklar av till exempel fiskbasjs faller ner mellan gruskornen, de fyller upp utrymmet mellan gruskornen nerifrån och upp, det här kan ta olika lång tid, men när skit nivån i gruset kommer tillräckligt högt bryts inte näringsämnena ner, och all den senaste skiten bildar en ammoniumfabrik, då sätter svävalgerna igång. Svävalger var dessutom vad som åsyftades med "svävar alger".
Nilsrolf som gav det första svaret har gjort precis rätt, genom att suga upp skiten ur botten och öka filtermängden minskar man ammoniumhalten.
Angående växterna har jag svårt att tro att det är anubias som släpper mycket, hornsärv kan jag tänka mig att den gör det när den av någon anledning inte mår bra.
Om du suger ut skiten ur bottengruset, och börjar rengöra filtret i begagnat akvarievatten i stället för kranvatten borde problemet försvinna av sig självt.
Angående att låta fiskarna svälta i ett antal dagar så överlever de flesta fiskar det, men till exempel platy mår väldigt dåligt av sådan behandling, och det löser inte grundproblemet, mer än tillfälligt, grundproblemet är alltså att du har för mycket ammonium i vattnet.
Om du förutom de åtgärder som jag redan nämnt även ser till att ha reflektorer på lysrören och låter hornsärven flyta mitt under rören ska problemet försvinna ännu fortare. Om du skaffar PMDD kommer dina växter att må bättre, och hornsärven kommer inte att släppa så mycket.
Svävalgerna kan dö av mörkläggning, men det tar inte bort ammoniumet, så räkna med nya alger och andra problem om du väljer den metoden.
Det där "flytande filtermediumet", vad det nu kan vara, är förmodligen helt bortkastade pengar, berätta gärna vad det heter.