Grönt vatten

#1 - 12 maj 2008 17:33
Jag har ett 100liters kar och har haft det i 1,5 år. Det har varit klart och fint vatten hela tiden, men nu för ca 2 mån sen började det att bli lite grumligt, det ser liksom grönt ut. När jag har gjort vattenbyte ser det bra ut igen, men efter ett par dagar är det likadant igen och det blir grönare och grönare för varje dag. Gör delbyte på vattnet varje vecka, ibland kan det dröja en och en halv vecka mellan. Har inte gjort någon förändring alls. Vad kan det vara?

MVH Anneli
#2 - 12 maj 2008 17:55
Fick det i ett som varit i gång ett halvår, vattenbyte hjälper för stunden, har sett att ordentlig bottensugning rekomenderas av en del, jag gjorde det, blev betydligt bättre, verkar vara på väg bort, ökade samtidigt filter volymen med 100% hade kanske också betydelse
#3 - 14 maj 2008 14:45
För cirka två månader sedan fick jag samma problem. Under en period på vår och höst når solstrålarna in tilll akvariet, just i år triggade det algtillväxt (enligt min teori). Har utan framgång försökt att bekämpa problemet med ca. 150 % vattenbyten vid 4-5 tillfällen.

Därför beställde jag ett UV-filter. I förra veckan, då jag väntade på att posten skulle leverera mitt dyra filter gjorde jag ett vanligt 40 % vattenbyte och sedan dess är vattnet kristallklart. Nu står solen för högt för att kunna skina direkt på akvariet. Mitt UV-filter har anlänt och kommer väl antagligen att inte behöva användas föränn möjligen i höst - när solen står lågt igen..
#4 - 14 maj 2008 15:34
Piscator skrev:
Har utan framgång försökt att bekämpa problemet med ca. 150 % vattenbyten vid 4-5 tillfällen.

Det var vad jag kallar rejäla vattenbyten.. :D
#5 - 14 maj 2008 15:42
Gaffel skrev:

Det är vad jag kallar översvämning :D:D
#6 - 14 maj 2008 15:45
Det som mest intresserar mig är var piscator sög upp dom resterande 50% vatten..

Sry Algie men när det bjuds på sådana här feltramp spårar tråden lätt ur..
#7 - 14 maj 2008 20:02
Jag har inte akvariet på ett ställe där solen når! Så det är nog någe annat som gör vattnet grönt för mig...
Någon annan som kan komma med förslag till mig????

Anneli
#8 - 14 maj 2008 20:10
Låter som svävar alger, vilken växtlighet har du, hur mycket och hur mår den?
Vilken typ av belysning har du?
Har du kollat dina nitratvärden?
Göder du med typ pmdd?
Vilka fiskar har du?
vilken vattentemperatur?
osv osv, ju mer info desto bättre..
#9 - 14 maj 2008 20:22
Jag ska kolla upp allt det du frågade om till i morgon när jag kommer hem, men det konstiga tycker jag är att jag har haft samma växter, samma fiskar, samma växtgödning mm sedan start för ca 1,5 år sedan och nu först har vattnet blivit grönt.....

Anneli
#10 - 14 maj 2008 20:27
Total mörkläggning av akvariet är det som hjälper. Skall vara 5-7 dagar. Se till så att inget ljus läcker in och mata inte under tiden.
#11 - 15 maj 2008 17:33
Mörkläggning och utan mat i såå många dagar???
Dör inte fiskarna då?
Efter denna behandling, vad gör jag då?

MVH Anneli
#12 - 15 maj 2008 17:44
Nej dom dör inte, efter denna behandling ber du till gudarna innan du tar bort plasten och kör på som vanligt.
#13 - 15 maj 2008 17:45
Dom klarar sig upp till en vecka utan mat. I och med att det är mörkt hela tiden så är dom inte lika aktiva heller.
#14 - 15 maj 2008 18:40
Gaffel skrev:
Låter som svävar alger, vilken växtlighet har du, hur mycket och hur mår den?

Vilken typ av belysning har du?

Har du kollat dina nitratvärden?

Göder du med typ pmdd?

Vilka fiskar har du?

vilken vattentemperatur?

osv osv, ju mer info desto bättre..

Jag har nu kollat lite saker och jag har (tror jag) 2st Hornsärv och 2st Anubias växter. Den senare tycker jag INTE om, den släpper mycker och det blir snabbt tjockt i filtret. Har 2st lysrör, temp:25-26, PH ca:7-7,5- mina fiskar är: neontetra, Pakistanska malar, platy, zebrafisk och drakmal. Sätter i vattnet till växterna varje dag:Easycarbo, kolnäring. Efter vattenbyte: flytende filtermedium.
Vad är svävar alger?

Anneli
#15 - 16 maj 2008 21:56
Algie skrev:
Jag har nu kollat lite saker och jag har (tror jag) 2st Hornsärv och 2st Anubias växter. Den senare tycker jag INTE om, den släpper mycker och det blir snabbt tjockt i filtret. Har 2st lysrör, temp:25-26, PH ca:7-7,5- mina fiskar är: neontetra, Pakistanska malar, platy, zebrafisk och drakmal. Sätter i vattnet till växterna varje dag:Easycarbo, kolnäring. Efter vattenbyte: flytende filtermedium.

Vad är svävar alger?

Anneli

Det låter som ett klassiskt scenario,

Små partiklar av till exempel fiskbasjs faller ner mellan gruskornen, de fyller upp utrymmet mellan gruskornen nerifrån och upp, det här kan ta olika lång tid, men när skit nivån i gruset kommer tillräckligt högt bryts inte näringsämnena ner, och all den senaste skiten bildar en ammoniumfabrik, då sätter svävalgerna igång. Svävalger var dessutom vad som åsyftades med "svävar alger".

Nilsrolf som gav det första svaret har gjort precis rätt, genom att suga upp skiten ur botten och öka filtermängden minskar man ammoniumhalten.

Angående växterna har jag svårt att tro att det är anubias som släpper mycket, hornsärv kan jag tänka mig att den gör det när den av någon anledning inte mår bra.

Om du suger ut skiten ur bottengruset, och börjar rengöra filtret i begagnat akvarievatten i stället för kranvatten borde problemet försvinna av sig självt.

Angående att låta fiskarna svälta i ett antal dagar så överlever de flesta fiskar det, men till exempel platy mår väldigt dåligt av sådan behandling, och det löser inte grundproblemet, mer än tillfälligt, grundproblemet är alltså att du har för mycket ammonium i vattnet.

Om du förutom de åtgärder som jag redan nämnt även ser till att ha reflektorer på lysrören och låter hornsärven flyta mitt under rören ska problemet försvinna ännu fortare. Om du skaffar PMDD kommer dina växter att må bättre, och hornsärven kommer inte att släppa så mycket.

Svävalgerna kan dö av mörkläggning, men det tar inte bort ammoniumet, så räkna med nya alger och andra problem om du väljer den metoden.

Det där "flytande filtermediumet", vad det nu kan vara, är förmodligen helt bortkastade pengar, berätta gärna vad det heter.
#16 - 17 maj 2008 16:13
Tack så mycket för all denna hjälp!
Flytande filtermedium har jag köpt i djuraffär och de sa att jag skulle sätta i det när jag gjort vattenbyte. På flaskan står det: förbättrande-stärkande-förebyggande. www.Easylife.nl
Sera toxivec och sera nitrivec, när ska de användas då???

Anneli
#17 - 19 maj 2008 09:08
Gaffel skrev:

Gaffel skrev:
Det som mest intresserar mig är var piscator sög upp dom resterande 50% vatten..

Sry Algie men när det bjuds på sådana här feltramp spårar tråden lätt ur..

Gör man sig det allra minsta besvär med att söka i forumet efter behandling mot grönvatten så upptäcker man snart att en vanlig behandling är att ha en slang som fyller akvariet samtidigt som en annan slang tömmer akvariet. På så sätt kan man byta hur många hundra procent som helst (som man har råd med :) ). Så Gaffel, ditt gafflande om feltramp känns mest som en tramp på foten. [B)]

Total mörkläggning av akvariet är det som hjälper. Skall vara 5-7 dagar. Se till så att inget ljus läcker in och mata inte under tiden.

Detta är den vanliga behandlingen mot grönvatten. Ganska besvärligt och för att undvika detta kan man alltså i stället göra "jättevattenbyten".

Algie skrev:
Mörkläggning och utan mat i såå många dagar???

Dör inte fiskarna då?

Efter denna behandling, vad gör jag då?

MVH Anneli

Innan man gör "jättevattenbyte" eller mörklägger måste man försöka att få bort källan till algbomningen. Källan är vanligen överskott på näring, detta överskott har troligen kommit till p.g.a. övermatning. Slamsugning av bottengruset är att rekommendera. Mörkläggningen har dessutom fördelen att det inte kommer mat på några dagar.

Väljer man att göra ett jättevattenbyte bör inte filtren rengöras, tycker jag, bättre att de "snällbakterier" som är där får vara ifred.
#18 - 19 maj 2008 10:36
Piscator skrev:
På så sätt kan man byta hur många hundra procent som helst..

Är du kommunalpolitiker i Piscator? :D
Guest
#19 - 19 maj 2008 12:23
Piscator skrev:
Innan man gör "jättevattenbyte" eller mörklägger måste man försöka att få bort källan till algbomningen. Källan är vanligen överskott på näring, detta överskott har troligen kommit till p.g.a. övermatning. Slamsugning av bottengruset är att rekommendera. Mörkläggningen har dessutom fördelen att det inte kommer mat på några dagar.

Väljer man att göra ett jättevattenbyte bör inte filtren rengöras, tycker jag, bättre att de "snällbakterier" som är där får vara ifred.

Precis!
Leta källa först, eliminering sen..
Som även kan vara ammonium och för högt (även soljus) eller ändrat ljus den senaste veckan eller två.
Att tillsätta bakterikultur efter så stora VB är med en fördel.
#20 - 19 maj 2008 13:14
Gaffel skrev:
Är du kommunalpolitiker i Piscator? :D

Ja för sjutton! Jag har 115% av rösterna från mattematikfrämjandets valberedning som ny ordförande. Men föll på upploppet eftersom jag inte räknat med bråk.. :p

Vad jag menar är självklart, att den som har t.ex. ett kar på 100 liter kan tömma och fylla exempelvis 150 liter vatten genom att ha en påfyllnadsslang inkopplad samtidigt med tömningen. Men eftersom att vattnet som finns i karet späds ut med det nya vattnet så kommer en skvätt av "orginalvattnet" ändå att finnas kvar - trots att man tömt ur 50 liter mer än vad karet rymmer.
#21 - 19 maj 2008 15:58
Algie skrev:
Tack så mycket för all denna hjälp!

Flytande filtermedium har jag köpt i djuraffär och de sa att jag skulle sätta i det när jag gjort vattenbyte. På flaskan står det: förbättrande-stärkande-förebyggande. www.Easylife.nl

Sera toxivec och sera nitrivec, när ska de användas då???

Anneli

Nitrivec är ett slags bakteriekultur att använda vid nystart av akvarium. Ett akvarium som varit igång några veckor får genom naturens gång bakterier i filtret och bottengruset som tar bort de nitritproblem som ofta uppkommer vid nystart.

Toxivec minskar uppkomsten av ammonium, nitrit, klor och kloramine enligt tillverkaren. Dessutom ska det binda tungmetaller och skydda fiskarnas slemhud. Citat: "Eliminerar genast skadliga ämnen". Det ska alltså användas för att akut eliminera problemmed höga halter nitrit eller ammonium.

Easylife är en produkt som framställs som rena undermedlet, marknadsförarna har möjligen glömt att det får igång trasiga klockor, minskar bensinförbrukningen i bilar och stoppar AIDS.. :) Jag tvivlar dock på att det hjälper mot grönvatten. Hoppas att du rapporterar hur det går, oavsett om det går bra eller dåligt!

Annons