Grönt vatten

#1 - 4 juni 2007 23:28
Hej!

Jag har ett knepigt problem med mitt 60liters kar, vattnet blir nämligen grönt.. Ljusgrönt, nästan som om man haft i lite general tonic eller något. Det blir även rätt dimmigt, har misstänkt infusiorier och liknande men inte hittat några bevis, det blir dessutom inte bättre om jag stoppar med maten ett par dagar.

Har ingen inredning eller sådant som kan förorsaka det och i stort sett enbart växter i karet. Finns inte mycket alger heller för den delen. Ett stort mysterium!

Har ni några tänkvärda idéer på vad det kan vara?
#2 - 5 juni 2007 02:16
Har du provat inge mat och total mörkläggning dvs täck alla sidor så inte minsta ljus kommer åt i minst 3 dygn. komplettera gärna med ett väldigt finporigt filter typ hagens quickfilter så brukar det räta till sig.

mvh erik l
#3 - 5 juni 2007 10:08
Ska testa igen då, har gjort det innan men det blev ingen skillnad. Jag matar väldigt lite överhuvudtaget hos dom.

Men vad kan det vara ifall det inte hjälper? För infusorier och sådant brukar väl göra vattnet vitt och mjölkaktigt - inte grönt..?
#4 - 5 juni 2007 12:44
hej ja är det grönt så ska det vara alger, gröna svävalger uv hjälper men det är ju lite dyrt till ett kar på 60- liter så jag skulle ta en mörkläggning till och ett stort vatten byte gärna hälften efter mörkläggningen.

mvh erik l
#5 - 5 juni 2007 13:34
Har också svagt grönaktigt vatten. Provade mörkläggning utan någon framgång, så kanske ska ta och investera i uvc-filter trots allt. Har inte heller speciellt mycket alger för övrigt i karet, en del bruna och lite grönt på bakväggen, men mina Malawis och ancistrusar tycks kalasa på båda sorter (kan stå ett helt gäng och gnaga på väggen så jag låter dem vara).
Bilagor:
#6 - 5 juni 2007 16:26
glöm dock inte att många kar tex aquael har svagt grönfärgade glas...:) Grönvatten är ganska ovanligt i akvariesammanhang men orsaken är iallafall ett för näringsrikt vatten!
#7 - 5 juni 2007 16:57
enkelt tror jag, vad jag tror är att akvariumet står i sol ljus hela dagarna? t.ex vid ett fönster eller en bit ifrån så att ljuset skiner hela tiden där så när du matar så blir det extra närings ämnen i vattnet så som urinämnen etc. Min kompis hade det för inte så länge sen han trodde det var sina växter som blommade, kommer inte på sorten men dom slingrar sig iallafall. Så ut åkte dom! och andra växter också, sen kom vi på att det var att det stod i direkt sol ljus inget vi tänkte på först xD
men om det inte beror på det så hoppas jag att det fixar sig senare ändån.
#8 - 5 juni 2007 17:00
Pegrasus skrev:
Har också svagt grönaktigt vatten. Provade mörkläggning utan någon framgång, så kanske ska ta och investera i uvc-filter trots allt. Har inte heller speciellt mycket alger för övrigt i karet, en del bruna och lite grönt på bakväggen, men mina Malawis och ancistrusar tycks kalasa på båda sorter (kan stå ett helt gäng och gnaga på väggen så jag låter dem vara).

vill bara säga att jag har hört (vet inte om det stämmer till 100%) men om man har brun alger så tyder det på smuttsigt vatten, alltså du har inte bytat så ofta som du behöver, men som sagt! jag vet inte om det stämmer, men jag hade också det för ett tag sedan på mina stenar, så jag bytte oftare också försvann brun algerna, men kan ju bero på andra saker också självklart.
#9 - 5 juni 2007 19:05
Ok, men jag byter ca 25- 30 % i veckan så skitigt vatten är uteslutet, karet är ganska nystartat däremot och folk säger ju att man kan få dem i början. Men å andra sidan har vi ganska mycket "jordalger" som tjejen säger i vattnet, vilket märks när man vattnat blommor osv, det blir alger direkt i tex i våra fontäner vi har hemma och även i krukor om man övervattnar. (Vi har precis flyttat ihop) så jag vet inte hur extremt det är ännu. Men om någon annan som bor i Jakobsbergstrakten (typ har vatten från Görvelns vattenverk) kanske vet om det är ett ständigt problem?
#10 - 5 juni 2007 19:08
Ser just nu att fiskarna käkar friskt från Slimline-bakgrunden (även de bruna) så jag låter dem vara fast det inte ser så vackert ut. Kan lägga upp en bild senare.
#11 - 6 juni 2007 14:53
Jag har oxå haft dimmig, ljusgrönt vatten. Det var svävaralger. Det finns medel att köpa i zoobutiken som klumpar ihop dem så de fastnar i filtret. Sist jag hade det så mörklade jag i 5 dagar, det funkade väldigt bra.
#12 - 7 juni 2007 15:08
Jag köpte Ubl´s Algmedel borta efter 8h samt 70% av alla alger fösvan också
Skadade inte mina växter heller
#13 - 8 juni 2007 11:33
Blå LED-Spot..

Hade problem med gröndisigt vatten i ett 116L-kar, Ville inte försvinna och vattenbyten hjälpte bara tillfälligt, men det kom tillbaka lika fort.
Ville inte ha i medel, eller mörklägga, så jag prövade att sätta i en blå spot,
det hjälpte! efter 4-5 dygn var vattnet kristallklart, och är det fortfarande.
Spoten sitter kvar å e på 24/7
/Mvh Micke
#14 - 8 juni 2007 20:26
På vilket sätt skulle spoten ha påverkat algerna?
#15 - 8 juni 2007 21:11
vet inte, men hade för mig att jag läst någonstans att de inte gillade ljuset/dog av det,
Vattnet e klart iaf.och efter att prövat det mesta, så gissar ja på att det hjälpte till.
mvh Micke
#16 - 10 juni 2007 10:34
åheim skrev:
glöm dock inte att många kar tex aquael har svagt grönfärgade glas...:) Grönvatten är ganska ovanligt i akvariesammanhang men orsaken är iallafall ett för näringsrikt vatten!

Bakgrunden och gruset är mörkt i karet så det ser inte grönt ut när det är I karet, men däremot när jag byter vatten så blir vasken helt full med grönt - ser ganska trevligt ut men .. kanske inte ska vara så :) Har alltid en propp när jag häller ut och fyller vasken och letar sedan yngel nämligen.

Hmm.. har ju ganska rejält med PMDD i karen.. Kanske lite för mycket i detta då, brukar ha i en 20 ml i veckan så ska dra ner lite på det och nöja mig med 10 ml i veckan då [100-liters dos] har nämligen många växter och vill inte de ska bli hängiga, har märkt att de inte riktigt nöjer sig med 6 ml :P
#17 - 10 juni 2007 10:35
erik l skrev:
hej ja är det grönt så ska det vara alger, gröna svävalger uv hjälper men det är ju lite dyrt till ett kar på 60- liter så jag skulle ta en mörkläggning till och ett stort vatten byte gärna hälften efter mörkläggningen.

mvh erik l

Gröna svävalger alltså.. Borde man inte se algerna då? När man byter och sådant? Har nämligen i stort sett inga alger alls i mina kar, blir pyttelite på framrutorna som jag skrapar bort så man ska se in fint. Men jag ska kolla upp det!

Lägger till här med att karet inte står i solljus, det står i bokhyllan närmast huvudänden av sängen så inget solljus når fram till det. Däremot har jag 2 andra kar som får direkt solljus några timmar om dygnet men inget värre än att cabomban inte kan tro sin egen lycka och frodas som satan har kommit av det :)
#18 - 10 juni 2007 10:43
Fick en chock imorse!

Igår när jag gick och lade mig morrade jag lite åt det dimmiga i akvariet och tänkte för mig själv att det är dags för vattenbyte och mörkläggning nu och faaaen vad det ser ut.. Alldeles dimmigt så man nästan inte ser växterna.

Sedan gick jag upp för några timmar sedan och ta-dam! -Inget dimmigt kvar! Vattnet är alldeles klart och fin och jag har ingen aning om hur eller varför.. Var tvungen att tänka efter noga, trodde nästan jag bytt vatten i sömnen eller liknande men nej. Helt.. oprovocerat så är problemet löst :S

Fyllde min mätkopp med vatten också och vad jag kunde se på det lilla så är det inte heller grönt längre, men det vet jag ju säkert efter vattenbyte där man har större vattenmängder att kika på än 30 ml taget ganska högt upp i akvariet.

....Underligt! Kanske hjälpte att morra..? ;) Nä, jag har inte gjort så mkt med akvarierna alls i det senaste, har flängt runt som ett skållat [iaf otroligt varmt] skinn med de andra djuren och andra saker så har inte hunnit mer än lite snabbmatning till guldisarna och diskusarna varje dag och matning i de andra karen kanske varanna, var tredje dag. Kanske detta med mindre mat [även om jag bara matade lite innan med] som fått problemet att stabilisera sig. Antar nästan det!

Och jag bytte vatten senast i tisdags i det karet. Tänkte byta igen imorgon eller så.
#19 - 10 juni 2007 11:18
har du en rot? växter som är gröna och sen att roten färgar av sig gör att de ser ut att va grönt i karet
#20 - 10 juni 2007 12:21
har du en rot? växter som är gröna och sen att roten färgar av sig gör att de ser ut att va grönt i karet

Näpp, ingen rot.. Inga stenar heller. Och vattnet var grönt för ögat utanför och inte i karet. Så det såg liksom inte grönt ut utan det handlade om grönt vatten bara.
#21 - 10 juni 2007 13:22
fifi skrev:
Näpp, ingen rot.. Inga stenar heller. Och vattnet var grönt för ögat utanför och inte i karet. Så det såg liksom inte grönt ut utan det handlade om grönt vatten bara.

oki det vattnet du har i kranen är de kommunalt vatten eller egen brunn om det är från egen brunn kan det va grönt av metaller likså om du har kommunalt vatten kan det bero på bl tillsattser i reningen av vattnet sen som vi tex i norra sverige så renas inte vattnet det filtreras mest då vi har så rent vatten där de tas från och då följer det med mycket metaller men jag vet inte hur de ligger till i södra sverige. men det verkar ju lösa sig för dig då vattnet blivit klart sen det fins altid med aljer i kran vattnet i microsopisk form vissa gånger kan de ta sig i karet med
#22 - 10 juni 2007 17:36
kan vara algblomning.
när den är över så lägger det sig
#23 - 10 juni 2007 18:21
Tror nog inte det var algblomning faktiskt.. Och när det gäller vattnet så är det kommunalt, vet inte hur Göteborgs vatten är mer än att det är väldigt mjukt.

Tror nog det kan bero på för mycket PMDD helt enkelt, i alla fall just det gröna, men svävalger kan det ha varit med - det skulle nog förklara dimmigheten. Lite skumt, men bra, att det bara försvann sådär dock!
#24 - 13 januari 2012 14:34
Grattis
kan man göra hela vattenbyten med sand och allt har gjort det en gång funkade bra men vissa säger att man inte ska göra det är det sant???????????????????

Annons