Vattnet har blivit riktigt riktigt grönt. Detta efter att jag bytte sand i mitt akvarium. Men jag undrar om det inte har med att direkt solljus träffar akvariet nu när det är höst och solen går lägre...nån som vet vad jag kan göra?
Du har väl fått svävalger. Samma sak hände mig efter att jag nystartat ett akvarium och hade ett dåligt filter från början. Det verkar hos mig ha haft att göra med instabilitet i akvariet pga bristfällig bakteriekultur, antagligen i kombination med mycket solljus i det rum akvariet står i. Jag bytte filtermaterial och avvaktade ca två månader för att se om det skulle bli bättre när bakterierna tagit sig, men akvariet såg fortfarande ut som östersjön. Har testat mörkläggning i fyra dygn, vilket hjälpte tillfälligt men inom några dygn såg det likadant ut igen. Har dock hört talas om andra som lyckats med denna metod. Problemen i mitt akvarium gick över först sedan jag köpt ett uvc- filte, som dödade alger och infusorer på några dagar. Kanske rubbade du balansen i ditt akvarium när du bytte bottenmaterial, och det i kombination med mycket ljus kan väl ha utlöst problemen. Om du vill investera i ett uvc- filter så är det ett effektivt sätt att bli av med dem. Annars kan du ju söka efter andra sätt här på Zoopet. Jag betraktade problemen som ett tecken på obalans och såg dem därför som en varning. Jag var mycket försiktig ett tag och höll koll på nitrit och tillsatte bakteriekultur.
Mvh
Maria