Grönt täcke av alger

#1 - 22 februari 2009 15:46
har i mitt växtkar fått ett grönt täcke av alger som sprider sig ganska snabbt. det är lätt att suga upp eftersom det inte fastnar på något men blir alltid lite kvar som sprider sig igen.

vad är det? och HUR blir jag av med det ? (slarvat lite med vattenbytena och gödningen)
#2 - 22 februari 2009 15:51
cyanobakterier låter det som, finns spaltmeter om detta i forumet..
#3 - 22 februari 2009 16:16
Sug upp rekommenderad dags dos (1-2 ml per 50 liter) easy carbo med en doserings spruta (finns på apoteket) och spruta på mittpunkten av täcket.

Efter 1-2 veckor är det nästan borta.
#4 - 22 februari 2009 17:20
Skaffa en ancistrus eller en annan algätande mal de är alltid roliga och håller en sällskap :)
Bilagor:
#5 - 22 februari 2009 17:32
Men de äter inte cyano
#6 - 22 februari 2009 19:00
Jag var på Ben Al Madenas fina akvarium i Spanien nu i veckan. De hade lyckats få en hel del alger bla. Cyano i piraya karet. Det var tydligen ingen som vågade stoppa ner händerna och städa! :D
#7 - 23 februari 2009 10:37
Har samma problem,akvariet har krashat i den avsikten, har nu gått över från månatsbyten till veckobyten. slarvar mindre med gödningen, bytt lysrör, tillsätter lite salt till vattnet (som jag gjorde när akvariet var nytt) och matar mindre och har nu skaffat CO2..

Ingenting funkar !!!..
#8 - 24 februari 2009 11:45
skippa saltet om du kör växtkar vilket jag antar eftersom du kör med CO2. Allting handlar om stabilitet och varje faktor som du ändrar i karet så rubbar du den stabiliteten. Det gäller att ha tålamod och inte ändra en massa saker bara för att man "tror" att det är fel.

Om du kollar min blog i länken nedan så ser du hur mitt kar såg ut efter sommaren men hur det sedan utvecklades och blev friskt utan att jag gjorde nån omstart. Jag tog det lungt och väntade ut det och hade rutin på det jag gjorde i veckan. Vattenbyte följt av enkeldos pmdd dagen efter var allt jag gjorde och gör fortfarande.

Gör inget dumt som förändrar förutsättningarna är mitt budskap!

Glömde tillägga att jag kör med CO2 och har dessa ljusförutsättningar:
PUR-efficiency (microEinsteins/sec/watt):
0.76
Total PAR (microEinsteins/sec/m^2):
298
Total PUR (microEinsteins/sec/m^2):
178
Total Lux (lumens/m^2):
15909
#9 - 19 mars 2009 20:37
Jag blev av med skiten till slut!

-Täta vattenbyten.
-Rörde om och skrapade fort allt grönt jag såg dagligen.
-Överdoserade EasyCarbo dagligen. (mossorna dog och växterna blev lite dassiga)

vet inte om det var fick bort skiten, nästa gång ska jag testa att bara få bort så mycket som möjligt, täta vattenbyten om något så inte lika mycket EC dagligen.
#10 - 19 mars 2009 20:44
Om du hade sprutat ECn direkt på cyanon så hade växterna nog klarat sig. Det behövs så lite om du sprutar direkt på så då räcker det med rekommenderade doser. Ett tips till nästa gång alltså.
#11 - 20 mars 2009 19:12
okej, då får man nästan stänga av pumpen eller. annars blåses det ju iväg direkt.
#12 - 20 mars 2009 20:00
För mig stämmer det med teorin att cyano inte trivs där vattnet rör på sig.
Jag körde en variant med plastlåda över växterna när jag hade staghorn, litet hål i botten som jag sprutade EC i och så fick det verka en stund.
Undras om mn inte kan göra samma knep men med general tonic eftersom cyano inte är en alg utan en bakterie.(om det nu var cyano)
#13 - 21 mars 2009 00:29

okej, då får man nästan stänga av pumpen eller. annars blåses det ju iväg direkt.

Nope behövs inte, koncentrationen blir så hög att de dör direkt av att bara exponeras av ECn. Dagen efter kommer de ha ändrat färg och börja tyna bort
#14 - 21 mars 2009 05:40
1# Doseringsspruta med doseringskanyl.
2# Dubbeldos EC.

Penetrera cyanomattan och applicera EC strax under.

:) Dont Worry, Be Happy! :)
#15 - 21 mars 2009 09:08
Skippa kanylen och spruta på ytan. Du får större spridning om du bara använder en spruta.
#16 - 21 mars 2009 09:16
Mitt tips är...

...att
1) ta reda på varför just du fått cyano, och abeta utifrån det.
Ändra förutsättningarna mot återväxt av cyano, så att säga.
2) Mörklägg akvariet totalt i tre dygn.
All cyano är som bortblåst och fiskar och växter mår bra, enligt min och andras erfarenhet.
Lycka till!
#17 - 21 mars 2009 09:20

...att

1) ta reda på varför just du fått cyano, och abeta utifrån det.

Ändra förutsättningarna mot återväxt av cyano, så att säga.

2) Mörklägg akvariet totalt i tre dygn.

All cyano är som bortblåst och fiskar och växter mår bra, enligt min och andras erfarenhet.

Lycka till!

Han har ju redan blivit av med cyanon!

Om vi pratar mörkläggning så är både Easy Carbo och Tetra Medica General Tonic bättre, snabbare och effektivare metod. Växter blir alltid lite eftersatta av mörkläggningen även om det kanske inte syns vilket gör att både alger och cyano får ett litet försprång igen.
#18 - 21 mars 2009 09:40
Skiren skrev:
Skippa kanylen och spruta på ytan. Du får större spridning om du bara använder en spruta.
Anledningen till att man ska penetrera cyanot och lägga dosen EC i bottensubstratet under cyanon är som du kanske förstår för att maximera kontamineringen..

Har själv provat detta hos en kamrat och cyanot bytte färg och skrumpnade ihop på rot..
#19 - 21 mars 2009 09:50
Ja visst fungerar det säkert men det är inte nödvändigt att krångla till det eftersom cyanon dör bara av att få ECn på sig i så hög koncentration. Vilket även växterna gör om de får EC rakt på sig.
#20 - 21 mars 2009 09:55
Upplever inte att det är att krångla till det eftersom det har räckt med en behandling.
#21 - 21 mars 2009 09:59
Men om du sprutar under täcket kan du väl inte få lika stor spridning på ECn så du måste dutta flera gånger? Min gräns för krångligt passerades redan när du satte på kanylen:)
#22 - 21 mars 2009 10:03
Skiren skrev:
Men om du sprutar under täcket kan du väl inte få lika stor spridning på ECn så du måste dutta flera gånger? Min gräns för krångligt passerades redan när du satte på kanylen:)
Spridningen blir nog optimal eftersom det enda som hindrade easycarbon att komma upp och späs ut var just täcket med cyano, sen sitter min långa trubbiga och vinklade doseringskanyl fast monterad på 30ml pumpen eftersom jag normalt suger upp pmdd och EC direkt från flaskorna..
#23 - 21 mars 2009 10:05
Jag är fortfarande övertygad att det är lättare att bara spruta ut ECn på ytan av cyanon så det så:(;)
#24 - 21 mars 2009 20:34
sprutar man både under och ovanpå blir det säkert bra då ^^
#25 - 22 mars 2009 11:36
Rätt tänkt;)

Annons