[QUOTE=Saab76;n2386360]Hej. Jag har tänt ca 12 timmar. Har persienerna nere hela dagen i detta rummet.
mvh[/QUOTE]
Det räcker med tio timmars belysningstid, vid algblomning kan man tillfälligtvis minska det ytterligare, även om jag aldrig skulle göra det, så kan man ju kanske hålla helt släckt en tid.
Det förefaller ju som om dina algpartiklar i vattnet är mindre än maskorna i dina filtermaterial och då passerar rakt igenom dessa.
Jag hade eller delvis har kvar alger i ett misskött och bortglömt akvarium, även om detta akvaitum är av annat fabrikat än Juwel, så knödde jag i går kväll ned juwels "BioPad" runt skumgummipatronerna i detta akvariums filter, satte dessutom in ett extra innerfilter med mera biopad i och det ser ut att bli bättre, redan idag.
Jag hade mest dessa alger på vattenytan, så jag ser till att extrafiltret sätter igång vattenströmningen i ytan ordentligt, och även blandar ned luft, om nu det är bra med luft vet jag inte, men jag inbillar mig i alla fall att detta slår sönder den gröna beläggningen på ytan.