Grönt och grumligt vatten?

#1 - 3 februari 2004 07:19
Hej!

Under en lång tid nu så har mitt vatten varit kanonbra med perfekta värden och klart vatten. Nu har det på kort tid blivit grönt och grumligt..Grönalger på glaset. Pumpen rengjord flertal ggr och vattenbyte gjort samma. Jag har 240 liter med Röd zebra, hongi golden osv. Snälla vad är det för fel?
VH
Claes
#2 - 3 februari 2004 07:58
Svävalger är inte det roligaste att ha att göra med och när man väl har fått det då brukar det komma tillbaka. Jag har aldrig lyckats knäcka det på annat sätt än med uv-c filter. Men på det sättet går det snabbt, klart vatten på 2 dygn. Jag har fått många "klockrena" tips på hur jag skall göra men inget annat har fungerat.
MVH
Magnus
#3 - 3 februari 2004 08:03
Tack för ditt svar Magnus! Då jag är rätt ny på området så undrar jag var jag köper det samt hur det fungerar?
Vh
CLaes
#4 - 3 februari 2004 08:06
Det funkar genom att belysa vattnet m,ed uv-c strålning. Det är inte bra att köra kontinuerligt efterssom det ger då ett nästan sterilt vatten. I utomhusdammar med klart vatten används det så gott som alltid, det är svårt att få dom klara utan. Jag köpte min på harald nyborg för runt 1000 lappen men det finns bättre (?) och dyrare som din lokala handlare kan ta hem.
MVH
Magnus
#5 - 3 februari 2004 08:15
Är det ngt jag måste fortsätta med efter det blivit klart eller kan jag sluta med UV.n efter ett tag?
Vh
Claes
#6 - 3 februari 2004 08:18
Jag har sett att UV-sterilisatorer finns att köpa tex från www.pwss.nu eller www.aquaristic.net. De minsta (5 W) kostar knappt 800 - 1000 SEK.
Funktion: vattnet får strömma genom ett glasrör där vattenskiktet hålls tunt och belyses med en UV-lampa. UV-ljuset förstör alger och bakterier. Vet ej om det också verkar på virus. Någon som vet?

Apparaten kan monteras efter ytterfiltret alternativt i en egen slinga med separat cirkulationspump.
#7 - 3 februari 2004 08:35
I mitt växtkar där jag göder väldigt mycket och har väldigt mycket ljus (1w per liter mh) kommer det tillbaka efter ca en månad. Så som förebyggande så kör jag 2 dygn var tredje vecka. Enligt defdac så föregås en svävalgsblommning alltid av en amoniumspik. Altså kan det vara bra att se över sin filterkapacitet i förhållande till fisk och matning innan man investerar i uv.
MVH
Magnus
#8 - 3 februari 2004 20:16
UV-n dödar allt frisimmande som passerar strålningen från lampan,Bakterier,alger,paraciter,mm kort sagt allt .Skall naturligtvis kopplas på utflödet bakom pumpen o INTE vara tänd (aktivt) mer än 8 tim/dygn.Om flera timmar i kontinueligt bruk kan vissa paraciter,bakterier bli recestenta.Har det själv i alla tankar,fungerar mkt bra .Glaset skall dock rengöras minst en ggr månad för att ge full verkan.
#9 - 4 februari 2004 06:39
Tack för Era svar. Skall genast införskaffa Uv-n!
Vh
Claes
#10 - 4 februari 2004 06:47
"Om flera timmar i kontinueligt bruk kan vissa paraciter,bakterier bli recestenta."
Förklara varför pö.
#11 - 6 februari 2004 09:06
Kommer fiskarna att dö utan grön alger om jag inte fixar Uv.n med en gång utan väntar ngn vecka el. 2?
Vh
Claes
#12 - 6 februari 2004 10:07
Den 29 december 2003 beställde jag ett UVC-filter från tyskland Aquaristic.net och går, den 6 februari 2004, fick jag det. Snabba grabbar…

Jag har nu haft en härlig grön sörja i akvariet i ca 1.5 månad, hur snyggt är det? Totalt sätt har jag brottats med grönvatten i ca ett halv år. Det går ju bort med en tredagars mörkläggning men gör man sedan det minsta fel med balansen i karet så kommer det tillbaka direkt. Frågan är bara hur snyggt det kommer vara i akvariet när den gröna färgen försvinner. Jag antar att det kommer se förjävligt ut.

Här ligger en bild på hur det såg ut i går kväll innan jag startade filtret.

http://www20.brinkster.com/grante/uvc1.htm

Jag tänkte lägga upp en bild lite senare så ni får se hur bra det funkar.
#13 - 6 februari 2004 10:10
Akvariet kommer att bli klarare än du någonsin anat på ett par tre dagar.
MVH
Magnus
#14 - 6 februari 2004 10:12
Hade ungefär samma gröna nyans som jag. Hoppas att det funkar med ljuset. vad kostade det?
Vh
Claes
#15 - 6 februari 2004 10:42
Det kostade 800:- och heter Tetratec UV 400, det är på 5W och klarar akvarier på upp till 400 liter.
#16 - 6 februari 2004 10:50
Finns det att få tag på här?
Tack för hjälpen!!
#17 - 6 februari 2004 11:47
mgrant, kopplade du uv filtret på Fluvalen, och isåfall var det några problem? Har beställt ett likadant uv till mitt kar och ska köra det med min Fluval 404. Mitt kar har precis samma grönfärg. Börjar bli riktigt trött på grönvattnet nu....
#18 - 6 februari 2004 12:05
Nej, jag slängde i en extra pump som pumpar vattnet genom UV-filtret men det går att koppla via fluvalen också. Problemet är bara att slangarna till fluval är räflade och då blri det lite svårt med slangklämmor. Så jag tyckte att det var lättare att göra så här när jag ändå hade ett filter liggande. Dessutom tänkte jag inte kör med uv-filter hela tiden. Jag ska nog koppla bort det om några dagar när vattnet är klart igen.
#19 - 6 februari 2004 12:31
Jo det var just slangarna som jag var orolig för, men då tar jag och kör med en Crystalpump till uv filtret. Då slipper man kapa i 404:ans slang.
#20 - 6 februari 2004 12:40
Här kommer lite bilder på utvecklingen.

http://www20.brinkster.com/grante/4.htm
#21 - 4 mars 2004 16:00
Hej!

Jag har letat efter andra som har grönt vatten och hittade det här, men min fråga blir ändå lite annorlunda, särskilt efter att ha sett bilderna som finns länkade.

Mitt akvarium är klart och fint och jag har med teststicka koll på att vattenvärde ligger inom gränsramarna och är OK. Men - det är som en grön lyster från akvariet och jag har funderat på vad det kan vara? kanske behövs annat ljus? Eller så kanske växterna är fel? Eller bakgrunden (grå brun nån bild av trädrott och sten)?

Alger verkar det inte finnas i nån större mängd, mina gibbiceps sköter det. I mitt yngelkar så ser jag hur det blir utan malar och med mycket mat och sådana alger finns inte i sällskapskaret. Allting verkar bra, utom att jag tycker det är liksom ett grönt sken. Som jag inte känner igen från andra kar man ser.

Finns det några goda råd??

Undrar Svärmor som hoppas på tips!
#22 - 5 mars 2004 18:07
Har du kollat vilket ljusspektra ditt ljus har.

Annons