Har haft liknande problem för ett tag sedan....med grumligt vatten.....jag sänkte ljustiden till ca 7-8 timmar.....efter 2-3 dagar så började vattnet bli bättre.....nu är det helt bra sedan ett par dagar tillbaka.....har dock inte vågat öka ljustiden ännu...
Innan jag sänkte ljuset så testade jag också med täta vattenbyten....30% dagligen i en vecka....testade också att byta allt på en gång.....men utan någon lycka....
Då är man inte ensam i alla fall! Jag fick ett kanon tips från ett annat forum, ska nog föra vidare de:
Mörkläggning (tjock filt, men släpp in syre) och ingen mat i tre dagar. Detta kan man upprepa senare om man tycker att det behövs. Därefter städning men inte byte av mer än en tredjedel vatten. Det är odling av goda bakterier som gäller. Filtret ska hädanefter bara sköljas i akvarievatten i en hink och inte samtidigt med vattenbyte. Använd vattenberedningsmedel. Vi använder Aquasafe och tycker att det fungerar bra. Tom räkorna verkar nöjda med det. I med snabbväxande växter. Ljusgröna saker handlar det om då - vattenpest, vattenwistaria, vallisneria... det finns en massa fler. Har du stark belysning så kan du dämpa den lite - gärna med flytväxter. Alla växterna är där för att ta upp näring så att algerna får svälta. Använd ingen växtgödning. Det kan du försiktigt börja med sedan när akvariet tillfrisknat. Kanske du har för mycket nitrit i vattnet - det gillar algerna. Mot det hjälper regelbundna vattenbyten 30% varje vecka och "dammsugning" av botten i samband med det. Ev kan varannan vecka räcka -det beror på fiskbeståndet. Det blir inte färdigbehandlat på två veckor utan det kan ta ett tag... men snåla inte med växter. Det är de som egentligen gör jobbet och kommer att hålla det hela i balans. Om du har ett stort akvarium blir det dyrt med växter men kanske du har akvariebekanta som kan skänka dig "rens"...dvs bortgallrade växter, när det blir för mycket i deras akvarier.
Lycka till
/Noon
ps. ...och så mata försiktigt - små portioner så att du ser att det blir uppätet. Det gäller särskilt tills du ser att det blivit balans i akvariet. ds
Kanske det kan hjälpa dig med:)