Varför använde du inte ditt UVC-filer när du ändå har ett? Blev bara lite förvånad över att du håller på och trixar när du redan har ett perfekt vapen mot grönsoppa.
Lite olika anledningar:
Eftersom jag släpper in CO2 i ytterfiltret så fastnade CO2 i UV-burken vilket gjorde att det porlade, irriterande.
UV-filtret sänkte effektivt effekten på min gamla trötta Fluval 404:a.
Allt UV-friterat jox åkte rakt igenom filtret och sprinklade allt i akvariet med en massa brunt klägg. Speciellt efter att jag tog bort perlonvadden som också sänkte effekten på Fluval:en.
Pga den sänkta effekten på Fluvalen så orkade inte UV-filtret med. Dimman försvann bara marginellt. Det blev aldrig grönsoppa, men det blev å andra sidan aldrig riktigt klart vatten heller.
Förmodligen behövs UV-lampan i UV-filtret bytas, och när jag senast skruvade isär UV-filtret verkade kvartsglaset sitta som berg. Det knakade när jag försökte få bort lampan, vilket gör mig väldigt emot att byta lampan utan att även ha en extra kvarts-tub. Som kostar pengar.
..
Nu såhär efter införskaffandet av ett perfekt förfilter så inser jag att det är det som måste ha varit felet hela tiden i min burk och gjort hela min burk väldigt ostabil och jobbig att sköta. Ett filter där all skit åker rakt igenom är ju inte så jättebra, hur mycket keramik och filtermatta man än har.
Nackdelen med så finporiga för-filterpatroner som Quickfiltret är dock att man förmodlgen måste krama ur dom med jämna mellanrum. Men nu har det varit i en vecka och Fluvalen tuffar på fint fortfarande.
En annan konstig bonus: Vattenytan är kristallklar utan min Eheim Surface extractor. Extractorn fick jag pilla rent varje dag pga blad som åkt ner i ytsugsrören.
Så enbart pga ett billigt förfilter har jag dels sluppit vattenbyte på en vecka och arbetsåtgången med akvariet har sänkts till ett minimum.
Märkligt hur så små förändringar gör så mycket.