Grönt grönt grönt....

#1 - 30 maj 2004 06:54
Hej!
Förra veckan började jag göda med TMG (full dos...) och mitt akvarim har sedan dess varit grönt. Tyvärr inte av fina växter utan av grönt vatten. Jag ser inte ens baksidan. Jag har inte såå mycket växter...

Jag har också kommit på att jag har haft sol in i akvariet tidigt på morgonen. Det har jag nu förhindrat.

Vad tror ni har hänt? Har det blivit algblommning pga sol och TMG?
Och vad gör jag nu? Jag har gjort ett delvattenbyte, men det hjälpte inte. Ska jag bara vänta ut och hoppas att växterna tar sig så pass att algerna får nada? Total mörkläggning i en vecka? Brassa i massor av akvarieväxter? Kolfilter? Jag har inte stoppat i mer TMG och plannerar nog vänta.... Rengöra mina Juwelfilter?

Vad vore akvariehobbyn utan Zoopet?

Tacksamma hälsningar!

/Ingela
#2 - 30 maj 2004 10:48
Normalt sett brukar inte mikroämnen (TMG) trigga grönvatten utan det betydligt elakare ämnet Ammonium som man får mycket av om man har för lite filtermedia/för dåligt biologiskt filter/för hög fisklast.

Ammonium + direkt solljus under några timmar upprepade dagar brukar garantera ett fint grönvatten. Fiskodlare som måste mata med grönvatten brukar slänga i hönsskit i en bytta med vatten och ställa ljust.

Total mörkläggning (5 dagar 0 fotoner, att slänga en filter över akvariet duger inte) eller införskaffande/lånande av UV-filter brukar vara säkra kort.

Att rengöra filtret nu är bad idea eftersom du sabbar den biologiska filtreringen vilket gör att Ammoniumnivåerna höjs, och då kommer du återfå grönvattnet efter att du nukat det.
#3 - 30 maj 2004 11:10
Gör rent dina filter.
Tillsätt ett medel som heter sera aquaria clear (det gör att din gröna soppa fastnar i filtret, och inte åker rakt igenom som det gör nu). Följ anvisningarna på flaskan.
När vattnet är klart, gör rent filtret igen och tillsätt sera nitrivec.
Håll dina fönster förtäckta och kontrollera ljuset ordentligt, håll även koll på näringen i akvariet (typ överblivet fiskfoder) så du inte får ett överskott av näring i akvariet. Snabb växande växter typ limnophila heterophylla tar upp sådan näring mycket bra..

Gör du så här så slipper du din gröna soppa..
#4 - 30 maj 2004 11:25
Hade jag varit Ingela så hade jag lyssnat på den som har koll på varför grönsoppan uppkommer.
MVH
Magnus
#5 - 30 maj 2004 11:57
Ja det verkar lite fånigt att förstöra den biologiska filtreringen i filtrena genom att rengöra det och sedan återinföra nya bakterier via nitrivec.

Låter som en (zoo)försäljare är i farten och ger råd ;)
#6 - 30 maj 2004 21:51
Det fungerar också att göra som du förslår att sätta i fler snabbväxande växter (och mycket ljus), det tar 2-3 veckor innan det blir någon skillnad. Men går det åt fel håll så kanske du bör mäta att kvävehalten verkligen sjunker.
#7 - 31 maj 2004 08:03
Hej!

Tack för era svar!!!
Jo, extra kemikalier i vattnet vill jag förståss undvika! Och jag vill gärna förstå och undvika orsaken... Jag tycker inte att jag har så hög last och jag är noga med vattenbytena så jag misstänkte förståss TMG eftersom det började när jag tillsatte det. Men det är klart, jag skölde av filterna strax innan också, men bara försiktigt i akvarievatten. Kan bakterierna ha dött av det?

Jag är också lite förvirrad när det gäller amonium och kväve. Enl. defdac är det för mycket ammonium som är orsaken. Enl dgqlof bör jag mäta kvävehalten för att se så att den verkligen sjunker.
Kan jag mäta både ammonium och kväve? Jag hade bra betyg i kemi, men det var lääänge sen.... Är ammonium en "kväveförening"?

Om det fungerar tror jag att det blir lättare att genomföra massor av växter i akvariet än total mörkläggning. Dels ser det inte så snyggt ut i vardagsrummet (och svärmor kommer på besök) och dels tror jag barnen har svårt att låta bli att gå och kolla hur det ser ut under.
Är det fel tillfälle att sätta dit en CO2-flaska?

Mvh
/Ingela
#8 - 31 maj 2004 10:02
Jo ammonium (NH4) är en kväveförening. Nitrat (NO3) är slutkväveföreningen. Mellansteget heter nitrit (NO2). NH4->NO2->NO3.

Både växter och alger kan använda både ammonium och nitrat som kvävekälla, men ammonium kan vara rätt giftigt för djuren.

När man mäter kvävehalt är det nitrat man menar, mäter man de andra parametrarna är det för att fiskarna mår dåligt pga dess giftighet. Ett bra filter gör att man har omätbara halter av ammonium och nitrit.

Har du andmat i akvariet så rensa inte bort den förrän den täcker ytan, lämna sedan 1/3 av ytan med andmat och ta bort igen efter en vecka. När andmaten slutar fördubbla sig var fjärde dag har kvävehalten sjunkit så lågt att svävalgerna brukar försvinna. Har du inte andmat i akvariet så hade jag kanske funderat på att mörklägga istället för att stoppa i det...
#9 - 1 juni 2004 08:51
Hej!

Nu har jag mörklaggt akvariet totalt. Massor av täcken, filtar och svarta sopsäckar + en livrem så det ska nog vara svart nu! Men hur går det för fiskarna? Borde jag ha flyttat dom innan eller klarar dom en vecka i mörker?

Mvh
/ingela
#10 - 1 juni 2004 08:57
Dom kommer vara lite bleka om nosen och lite rädda när du tar bort övertäckningen, men det går snabbt över. Växterna kommer också vara lite bleka om nosen om övertäckningen var bra.
#11 - 10 juni 2004 05:59
Hej!

Tyvärr fungerade inte mörkläggningen. Det är fortfarande grönt. Och jag som tyckte att jag var extremt noga....
Kan jag göra ett försök till med mörkläggning, eller tar jag död på dom önskade växterna då? Jag tänkte göra ett försök om ca 2 veckor när jag ändå åker bort några dagar. Och ska förståss lägga på ännu mer plastsäckar, täcken och filtar.
Kan algerna bero på något annat eller måste jag inse att jag trotts allt har slarvat med mörkläggningen?
Om jag vill mäta nitrathalten, vad köper jag då för test? Finns det flera olika? Någon sort jag ska akta mig för? Visst intervall jag ska ha?

Stort tack för all er hjälp!!!
Mvh
/Ingela
#12 - 10 juni 2004 10:36
Jag gjorde såhär:

En slang ner i akvariet som fyllde på vatten och en slang ut som tömde. Jag lät den stå såhär tills vattnet var kristallklart (1-2 timmar första gången) + att jag ruskade omkring växterna så att det inte skulle ligga sedimenterade grönvattenspartiklar på bladen och bottnen. Detta gjorde jag varannan dag ca 2-3 ggr.

Jag fixade även ett Hagen Quickfilter som jag satte på insuget som sägs ska kunna filtrera ut så små partiklar som 1 mikrometer, dvs det klarar diatomer, dvs det klarar grönvatten.

Quickfiltret verkar fungera bättre och bättre ju mer det blir igensatt, så förvänta dig inga mirakel. Du kan inte bara köpa ett Quickfilter och dynga på med den tjockaste grönsoppan du kan frambringa - om du däremot lyckas får vattnet absolut kristallklart mha vattenbytestricket ovan har du förmodligen mycket goda chanser.

*förälskad i Quickfiltret*

Kostar typ 70-90:- och ser ut såhär:
http://194.236.255.117/defblog/picture/1464.html
#13 - 10 juni 2004 10:58
Hej Defdac!

Varför använde du inte ditt UVC-filer när du ändå har ett? Blev bara lite förvånad över att du håller på och trixar när du redan har ett perfekt vapen mot grönsoppa.

/Marcus
#14 - 10 juni 2004 11:08
Det här låter bättre ;)

Men jag tror jag har svårt att sätta ett Quick Filter på mitt Juwel innerfilter, eller? Jag behöver ett pumphuvud för att driva filtret?

Mvh
/ingela
#15 - 10 juni 2004 11:15

Varför använde du inte ditt UVC-filer när du ändå har ett? Blev bara lite förvånad över att du håller på och trixar när du redan har ett perfekt vapen mot grönsoppa.

Lite olika anledningar:

Eftersom jag släpper in CO2 i ytterfiltret så fastnade CO2 i UV-burken vilket gjorde att det porlade, irriterande.

UV-filtret sänkte effektivt effekten på min gamla trötta Fluval 404:a.

Allt UV-friterat jox åkte rakt igenom filtret och sprinklade allt i akvariet med en massa brunt klägg. Speciellt efter att jag tog bort perlonvadden som också sänkte effekten på Fluval:en.

Pga den sänkta effekten på Fluvalen så orkade inte UV-filtret med. Dimman försvann bara marginellt. Det blev aldrig grönsoppa, men det blev å andra sidan aldrig riktigt klart vatten heller.

Förmodligen behövs UV-lampan i UV-filtret bytas, och när jag senast skruvade isär UV-filtret verkade kvartsglaset sitta som berg. Det knakade när jag försökte få bort lampan, vilket gör mig väldigt emot att byta lampan utan att även ha en extra kvarts-tub. Som kostar pengar.

..

Nu såhär efter införskaffandet av ett perfekt förfilter så inser jag att det är det som måste ha varit felet hela tiden i min burk och gjort hela min burk väldigt ostabil och jobbig att sköta. Ett filter där all skit åker rakt igenom är ju inte så jättebra, hur mycket keramik och filtermatta man än har.

Nackdelen med så finporiga för-filterpatroner som Quickfiltret är dock att man förmodlgen måste krama ur dom med jämna mellanrum. Men nu har det varit i en vecka och Fluvalen tuffar på fint fortfarande.

En annan konstig bonus: Vattenytan är kristallklar utan min Eheim Surface extractor. Extractorn fick jag pilla rent varje dag pga blad som åkt ner i ytsugsrören.

Så enbart pga ett billigt förfilter har jag dels sluppit vattenbyte på en vecka och arbetsåtgången med akvariet har sänkts till ett minimum.

Märkligt hur så små förändringar gör så mycket.
#16 - 10 juni 2004 11:24

Men jag tror jag har svårt att sätta ett Quick Filter på mitt Juwel innerfilter, eller? Jag behöver ett pumphuvud för att driva filtret?

Jag fick använda lite alla möjliga gamla slangar - och t om en damstrumpa som du ser ;)

Allt går att lösa.
#17 - 10 juni 2004 11:58
Själv kör jag med just det upplägget som du har förkastat, dvs fluval 304 matat med CO2 från brandtuben och efter denna ett UVC-filer. Som i och försig är en något nyare modell som inte skvalar. Jag kör med 1 timmes strålnning per dygn vilket har visats sig mycket effektivt. Tidigare hade jag stora problem med grönsoppa som återkom med jämna mellanrum, nu kan jag i princip labba med gödning hur jag vill utan att lyckas framkalla grönsoppa. Men det är klart funkar det bra med ett förfilter för 70 kr så är ju det bra mycket billigare.

/Marcus
#18 - 10 juni 2004 12:32
Jag har absolut inte förkastat det.

UV är det absolut effektivaste mot grönvatten, om man har en ny UV-lampa vilket inte jag har. Jag köpte mitt UV-filter begagnat och det skulle inte förvåna mig om det stått på dygnet runt i ett par år. Inte mycket krut kvar i den lampan.

Annons