grönt grejs på sanden

#1 - 10 augusti 2003 14:40
Hellu

Har startat ett 950L kar och har börjat fått nåt grönt som lägger sig på sanden. Vad kan det vara och vad gör jag för att de inte ska bli mer.
Jag har ett 150L där det är samma sak. Fiskarna där är det inget fel på. Men det ser fult ut på botten.
Vill inte att de ska bli så i det stora :/

Har blästersand 0,2-1,0 mm. 6 lysrör av lite olika sorter, Belysningstid 10 timmar. Temp 27 grader, ph strax över 7 (i stort sett samma som i kranen). vattnets hårdhet vet jag inte. Byter 40% vatten varje vecka.
växterna får tmg efter vattenbyte, men inte för mycket.

En kompis sa att det var ljuset, kan det vara så enkelt att om jag handlar bättre lysrör så ordnar det sig?
Det e ju trots allt 60cm till botten.

Hur/vad göra?

mvh
magnus
#2 - 10 augusti 2003 15:11
Blågröna alger (cyanobakterier) kan ju lägga sej som en slemmig hinna på botten. Det sprider sig ganska fort och om man tar bort det för hand så brukar det komma tillbaka efter ett par dar.
Det är j**#it jobbit att bli av med på naturlig väg. Står massa skrivet här i forumet om hur man ska göra.
Om det är cyanobakterier så finns det ett medel som heter algenkiller som är effektivt på att ta bort det. Jag hade dock viss växtdöd när jag använde det medlet, en växt som hade växt jättebra innan bara ruttnade upp, och min hornsärv avstannade i växten och tappade lite strån. Anubias, svärdsplanta och nåt gräs påverkades däremot inte.
Efter att ha försökt få väck det med mörkläggning, vattenbyten osv i ett par månader så var det ändå värt växtdöden..
#3 - 10 augusti 2003 15:20
Aha ok. Läste lite nu. Sura #¤#¤ bakterier.

Har ingen mätbar nitrit o så, och inga fiskar, så jag har inte matat för mycket osv.

Knepigt, men jag får prova och mörklägga o se om det försvinner
#4 - 10 augusti 2003 17:29

Jag hade dock viss växtdöd [när jag använde Algenkiller]

Samma här. Hela min Glossistigmamatta blev förstörd, så för er med utpräglade växtakvarier med lite mer delikata växter rekommenderar jag inte Algenkiller. All fotosyntes avstannar tvärt från alla växter och kommer inte tillbaks förrens efter någon månad om man gör en jäkla massa vattenbyten och rengör filter och akvarium extremt noga.
Dessutom försvann alla Amano-räkor och snäckor på samma gång, så jag gissar att Algenkiller innehåller en del koppar.

Har ingen mätbar nitrit o så

Nej oftast har man nästan inga kväveföreningar i vattnet när man har haft Cyanobakterier en längre tid, vilket gör växter ledsna eftersom kväve ingår i deras "basföda".
Däremot brukar det finnas en del fosfat.

En kompis sa att det var ljuset, kan det vara så enkelt att om jag handlar bättre lysrör så ordnar det sig?

Tja. Anledningen till att bättre rör skulle roda bot på Cyanobakterier skulle isåfall vara för att få bättre fjutt på växterna, och isåfall måste du även få upp nitratnivån (med t ex KNO3). Detta skulle i förlängningen göra att växterna enklare kan suga upp fosfaten och på ett effektivare sätt konkurrera med slemmet.

Det enklaste botemedlet tror jag är en 3-dagars helblackout där du ser till att inte minsta lilla gnutta ljus kommer ner i akvariet. Tänk på att tex täcka för genomskinliga slangar till filter osv. Med blackout menas alltså blackout, kolsvart - inte bara att slänga över en tjock filt och dra för persinennerna.

Innan blackouten suger du bort allt slem med häverten och efter blackouten så gör du samma sak: Döda Cyanobakterier kommer ligga som bruna klumpar överallt i akvariet, och filtret kommer innehålla en massa dött slem. Nogrann "dammsugning" och filterrengöring. Att få filtret helt rent utan att döda de nyttiga bakterierna kan vara lite problematiskt, men det brukar räcka att krama ut filtermassan i en hink med akvarievatten.
#5 - 10 augusti 2003 19:10
Alright, det där ska skrivas upp.

Jaha jag får köpa lite svarta sopsäckar istället för fiskar som jag hade tänkt den här veckan, typiskt. Säckarna borde väl duga till mörkläggningen (?)
Jag tror jag tar bort ytterfilterna under mörkläggningen, karet e ändå relativt nystartat (3 veckor).
Eller är det bra med lite cirkulation under tiden kanske?

Tacka för hjälpen,

mvh
magnus

#6 - 10 augusti 2003 19:22

Säckarna borde väl duga till mörkläggningen (?)

Det finns lite olika. Det finns riktigt tjocka sopsäckar avsedda för lite tyngre sopor som kanske duger. Kanske även dom normala. Håll en säck framför solen/fönster med solljus så får du en känsla för hur mycket som ljus dom släpper igenom.

Kartong+silvertejp tror jag annars är effektivt.

Eller är det bra med lite cirkulation under tiden kanske?

Japp cirkulationen vill du inte bli av med under mörkläggningen. Jag gissar att firrarna kan få syrebrist annars.
#7 - 10 augusti 2003 20:32
Ah, har inga firrar i så det är lugnt. :)

Annons