Jag hade dock viss växtdöd [när jag använde Algenkiller]
Samma här. Hela min Glossistigmamatta blev förstörd, så för er med utpräglade växtakvarier med lite mer delikata växter rekommenderar jag inte Algenkiller. All fotosyntes avstannar tvärt från alla växter och kommer inte tillbaks förrens efter någon månad om man gör en jäkla massa vattenbyten och rengör filter och akvarium extremt noga.
Dessutom försvann alla Amano-räkor och snäckor på samma gång, så jag gissar att Algenkiller innehåller en del koppar.
Har ingen mätbar nitrit o så
Nej oftast har man nästan inga kväveföreningar i vattnet när man har haft Cyanobakterier en längre tid, vilket gör växter ledsna eftersom kväve ingår i deras "basföda".
Däremot brukar det finnas en del fosfat.
En kompis sa att det var ljuset, kan det vara så enkelt att om jag handlar bättre lysrör så ordnar det sig?
Tja. Anledningen till att bättre rör skulle roda bot på Cyanobakterier skulle isåfall vara för att få bättre fjutt på växterna, och isåfall måste du även få upp nitratnivån (med t ex KNO3). Detta skulle i förlängningen göra att växterna enklare kan suga upp fosfaten och på ett effektivare sätt konkurrera med slemmet.
Det enklaste botemedlet tror jag är en 3-dagars helblackout där du ser till att inte minsta lilla gnutta ljus kommer ner i akvariet. Tänk på att tex täcka för genomskinliga slangar till filter osv. Med blackout menas alltså blackout, kolsvart - inte bara att slänga över en tjock filt och dra för persinennerna.
Innan blackouten suger du bort allt slem med häverten och efter blackouten så gör du samma sak: Döda Cyanobakterier kommer ligga som bruna klumpar överallt i akvariet, och filtret kommer innehålla en massa dött slem. Nogrann "dammsugning" och filterrengöring. Att få filtret helt rent utan att döda de nyttiga bakterierna kan vara lite problematiskt, men det brukar räcka att krama ut filtermassan i en hink med akvarievatten.