Grönska...

#1 - 14 februari 2005 10:12
Jag har två burkar, en på 200 liter och en på 45 liter. I den större har jag 2*25 Watts Aquarelle lysrör med reflektorer och i den lilla är det ett typ 15W rör. Den större har varit igång sen i november 2004 och den mindre sen slutet på december 2004. Nu har bägge burkarna börjat funka hyggligt, dvs. ingen mätbar nitrit och stabila vattenvärden vilket jag tycker är viktigt eftersom jag gillar mina fiskar.

Grejen är ju den att jag gärna skulle se att det grönskade mer än vad det gör i nuläget. Samtidigt känner jag inte att jag är beredd att lägga ut feta pengar på CO2 anläggningar och sånt som häftiga high-tech snubbar sysslar med...det blir lite för mycket pengar och för mycket jobb (det är så mycket annat som ska hinnas med också, hundar, hästar, sambo, jobb etc. etc)

Min målsättning är att få snygga akvarium med en schysst grönskande bakgrund utan svarta, gröna eller luddiga alger och utan att spendera mer än 4 timmar i veckan på att sköta om det och utan investeringar i fler-tusenkronorsklassen.

Därför undrar jag om det finns någon som skulle kunna dela med sig av sin erfarenhet och ge mig några tips på vilken slags växter som kunde vara lämpliga och hur de ska skötas för att trivas.
#2 - 14 februari 2005 12:34
Jag utvecklar väl lite till då eftersom det inte är någon som har några förslag...

Det som fascinerar mig mest är den stora skillnaden mellan de två burkarna.
I den stora har jag mest alger tycker jag, visst växer det lite här och där men de mer långsamma växterna är grönprickiga med alger på bladen och har svart ludd i kanterna på bladen.

I den lilla burken däremot planterade jag visserligen "snabbväxande" växter och där växer det på ganska bra. Men växterna blir liksom långa och tunna och den som växt mest och börjar närma sig ytan är rosa i bladen (var grön från början).

Funderar på den stora skillnaden. Kan det vara det att jag använde "inkört" grus till den lilla burken, från mitt gamla 115 liters som varit igång nåt år när jag tog det ur drift, som gör att det växer på bättre där?

Har även en betraktelse från det större karet där jag har någon vallisneriasort vad jag har förstått, men den växer inte alls på höjden utan skickar istället ut mängder med sidostänglar som alla är väldigt ljusgröna...vad kan detta tyda på?
#3 - 15 februari 2005 08:44
Om du ska ha ett akvarium med mycket växter utan att lägga ner en (massa) tid o pengar på det, så tycker jag att du ska kolla Wahlstad-metoden, sk low-tech akvarie. Sök här på forumet, det finns en del diskussioner.

Sen är det ju svårt att få et snyggt algfritt växtkar utan att lägga ner tid. Det är en levande miljö vi har med att göra och den måste skötas. Växter kostar också pengar, och ska du ha low-tech är det en del initialkostnader, bla ska botten prepareras på ett annat sätt än vad man gör i hi-techburkarna.

Vissa plantor blir röda av mycket ljus o vissa pga gödningsbrist (kommer inte ihåg exakt vilket ämne det var), där kan jag inte hjälpa dig.
#4 - 15 februari 2005 10:54
OK, tack så mycket mohlin för din in-put. Har mer och mer börjat kolla in såna DIY metoder med CO2 genom mäsk och läst på lite om PMDD....måste erkänna att det kittlar lite. Frågan är mera om det är idiotiskt av en sån wannabe som jag att sätta igång med något sådant, är rädd för att jag enbart kommer att lyckas med utökad algodling och det är ju inte direkt den sortens grönska jag eftersträvar.;)

Vore tacksam att höra vilka erfarenheter ni har av DIY...funkar det eller är det bara att ödsla energi på algsoppa? Och vad behöver man i stora drag för att komma igång?
#5 - 15 februari 2005 10:56
Det finns nog 1000 trådar här på forumet (Växter o alger) som diskuterar CO2 i olika former o prisklasser. Det enklaste är nog att söka o läsa.
Min egen uppfattning är att jag fått betydligt färre alger med CO2 och gödning.
#6 - 15 februari 2005 10:59
OK, tack....ska utöka mina sökningar och se vad jag kan hitta.
#7 - 15 februari 2005 12:16
häftiga High-tech?Kommer du från stenåldern lr ?.Erla inget märkvärdigt att köra i co2 och gödning till sina växtakvarium.
#8 - 15 februari 2005 12:22
Öh...vad menar du Edlund?
#9 - 15 februari 2005 13:17
Det är väl bara läsa vad han skrev i sitt första inlägg.
#10 - 15 februari 2005 13:32
"Kommer du från stenåldern lr ?.Erla inget märkvärdigt att köra i co2 och gödning till sina växtakvarium."

Du kan ju läsa trådarna som handlar om växtakvarier och se om du tycker det verkar så enkelt. Finns ingen anledning att bli otrevlig i tonen.
#11 - 15 februari 2005 15:55
Jag rekomenderar aldrig mäsk co2 då det är hopplöst svårt att få det stabilt, om man skall lyckas behöver man gott om tid.

Mitt råd är att välja antingen eller.
Antingen bikarbonatupptagade växter eller co2-burk.

Bikarbonatburk:
Här nöjer man sig med växter som klarar att ta upp bikarbonat som kolkälla.
-Varje vecka gör man ett stort vattenbyte och docerar en fulldos pmdd ingredienser+ bikarbonat i karet.
-Efterssom dessa växter har en mycket långsammare ämnesomsättning än övriga växter bör man inte ha för mycket ljus, Prova dig fram, någonstans kring 0,2-0,4w/liter bör du ligga.

Co2 "hightec"
Ända skillnaden är att man här har co2 tillsats i karet i stället för bikarbonat, detta ger en del förändrade förutsättningar:
-Du kan fläska på med hur mycket ljus du vill
-En fulldospuls i veckan kommer förmodligen inte att räcka, satsa på minst två.
-Förutsättning för att kunna hålla de flesta växter snygga.

Sen finns det naturmetoden som förlitar sig på balans i karet och inga/få vattenbyten. Det är helt klart en interessant metod, men teorin låter mycket enklare än genomförandet. Lyckas man så har man dock ett i princip skötselfritt kar.
-co2 fås genom respirationen i karet, därav skall man aldrig slamsuga ett sånt kar.
- gödning fås genom matning av fiskar, nitrificering och mineralisering i bottnen.
-extremt viktigt att gasa/bromsa med ljuset. För mycket ljus leder till algodling och för lite leder till osund miljö för fiskarna.

Jag tror att bikarbonatväxter är det som passar dina förutsättningar bäst. Lowtec kan vara en väg att gå om du har gott om tid i början för att lära dig att förstå ditt kar. Bägge metoderna är väldigt billiga.

Jag hade samma mål som dig men lite högre budget. Jag har highteckar med co2 controll och automatgödning. Min arbetsinsats i det karet innebär:
-Visuell kontroll varje dag om möjligt (karet kan dock gå 30 dagar utan kontroll)
-Gallring och aquascaping 1 ggr per vecka (den roliga biten)
-Påfyllning av oxidator var 7e dag. Inte nödvändigt om jag inte är hemma.
-Skrapa av alger på frontrutan var 14e dag
-Mäta och utvärdera gödningen och blanda ny gödningsvätska var 30e dag.
- byta av vatten när jag känner för det, inte viktigt, görs var 14e-30e dag.

Detta tycker jag är ett väldigt trevligt och enkelt sätt att köra växtakvarium, den mesta av tiden man lägger ner är på det som är roligt. Nackdelen är ju som ni säkert förstår att det är ganska så dyrt att sätta upp ett sånt kar.
MVH
Magnus
#12 - 15 februari 2005 16:22
Tack så jättemycket Topfrog!

Som det känns efter att ha läst ditt inlägg är väl helt klart nedanstående det jag
skulle föredra...inbillar jag mig åtminstone (är ju som bekant en rookie)....

"Bikarbonatburk:
Här nöjer man sig med växter som klarar att ta upp bikarbonat som kolkälla.
-Varje vecka gör man ett stort vattenbyte och docerar en fulldos pmdd ingredienser+ bikarbonat i karet.
-Efterssom dessa växter har en mycket långsammare ämnesomsättning än övriga växter bör man inte ha för mycket ljus, Prova dig fram, någonstans kring 0,2-0,4w/liter bör du ligga."

Eftersom jag är en sån rookie undrar jag också om du av ditt hjärtas godhet skulle kunna hjälpa mig in på rätt spår.

Frågor som vilka slags växter klarar att ta upp bikarbonat som kolkälla, hur stora vattenbyten som rekommenderas etc. dyker upp....

Likaså vart man hittar gödningsingredienser i lite större volymer så att man kan få ekonomi i det också...

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men är inte KNO3 detsamma som Salpeter?

Hur som helst, tack så mycket igen!!

/Sofie.
#13 - 15 februari 2005 16:27
Edlund- ja, jo, jag är nog från stenåldern...har inte begåvats med ett självförtroende som ditt heller...försöker hitta ett alternativ för mig och de förutsättningar jag har.

/Sofie.
#14 - 15 februari 2005 16:30
Förlåååååååååååååt mig allihopa för mitt dåliga svar.Ber 10000 ggr om ursäkt!
#15 - 15 februari 2005 16:33
:P OK då, kan jag väl då, eftersom du ber så snällt;) Snygga fiskar du har förresten!
#16 - 15 februari 2005 16:35
#17 - 15 februari 2005 20:15
Frågor som vilka slags växter klarar att ta upp bikarbonat som kolkälla, hur stora vattenbyten som rekommenderas etc. dyker upp....

Valisneria, anubias, vattenpest, de flesta Cryptocoryne, några lätta hygrophilia, spikblad osv. Men de flesta växter som nämns vara lätta, ha lågt krav på ljus och klara ph7-8 i zoopets växtarkiv bör fungera.

Vad det gäller vattenbyten så är det så stora som möjligt som gäller så att man nollställer näringsnivåerna så mycket som möjligt.

Likaså vart man hittar gödningsingredienser i lite större volymer så att man kan få ekonomi i det också...

Alla ingredienserna finns på lantmännen. Men då får du räkna med att köpa gödning för några år framöver. Som tur är finns det många som tillhandahåller mindre förpackningar till oss hobbyakvarister. Tex granholmarna:
http://www.granholmarna.se/PMD.htm

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men är inte KNO3 detsamma som Salpeter?

Ja det stämmer kno3 är kaliumsalpeter. Det du köper i matvarubutik är natriumsalpeter. Om du köper i matvarubutik byter du kalium som du behöver mot natrium som du inte behöver. Om du ändå vill köra med natriumsalpeter av någon anledning måste du kompletera med kaliumsulfat.

Lär dig om gödningsdocering med hjälp av denna eminenta kalkylator:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=268

MVH
Magnus
#18 - 16 februari 2005 08:00
Tack igen, du är en klippa:)

Jag har en störig fråga till....som jag har förstått det finns det Kaliumbikarbonat och Natriumbikarbonat, har det någon betydelse vilken sort man använder?

Sorgligt nog är jag ganska kass på kalkylblad i allmänhet och det här i synnerhet kände jag:(

Mest snurrade det för att det fanns så många ämnen, inbillade mig i min enfald att det jag behövde var KNO3 och KH2PO4 någon microgödning som typ TMG eller Micro+ och allt vad de heter och sen bikarbonat....

Ja, så är det, vissa dagar känner man sig lagom bakom flötet...

Funderar också lite över det här med pH, vattnets hårdhet och liknande prylar, bikarbonat används väl i andra fall för att höja upp pH? Eftersom jag bor i Närke har jag förstått det som att vi har relativt hårt kranvatten...och relativt basiskt, runt pH 7,5-8 har jag fått på mina kassa hemmatest....har skrivit till kommunen för att få reda på vad det är för några värden vi får rakt ur kranen, men det tar lite tid för dem att svara tydligen. Frågan är alltså då om man bör komplettera med någonting pH sänkande om man tänker pytsa i bikarbonat i burken...

Ja frågorna är många och långa....insåg det nu, inte bara en störig fråga utan flera....

:/

MVH

Sofie.
#19 - 16 februari 2005 08:18
Du behöver inget extra bikarbonat utöver det du får ur kranen.

Det räcker med TMG, KNO3 och KH2PO4 och regelbundna vattenbyten för att garantera att nitratet och fosfatet är i en organisk form växterna kan ta upp.

Ska du byta ut TMG mot Mikro+ eller NutriSi bör du även tillsätta MgSO4, som S- och Mg-källa.
#20 - 16 februari 2005 08:37
Aaaaalright, nu känns det lite bättre igen:D

Ska ta och kika på det där kalkylbladet igen och se om jag kan få ordning på grejorna så jag inte feldoserar...;)

Kanske ska sluta sjåpa mig också och helt enkelt prova mig fram...är bara lite skraj för plötslig fiskdöd...

Tack för all hjälp hörnini!

Sofie.
#21 - 16 februari 2005 08:54
[QUOTE=bissen]Aaaaalright, nu känns det lite bättre igen:D

Ska ta och kika på det där kalkylbladet igen och se om jag kan få ordning på grejorna så jag inte feldoserar...;)

Kanske ska sluta sjåpa mig också och helt enkelt prova mig fram...är bara lite skraj för plötslig fiskdöd...

Tack för all hjälp hörnini!

Sofie.[/QUOTE]

Någon större risk för "plötslig fiskdöd" i sammband med växtgödning finns inte.
Skulle vara om du väljer att köra med bikarbonat isf, eftersom det kan bli kraftiga svägningar i pH om man doserar för mycket för snabbt.
Annars är det bara att göda på :D
Börja med att följa de "allmänna" rekomendationerna så har du ett bra utgångsläge.
#22 - 16 februari 2005 08:56

Kanske ska sluta sjåpa mig också och helt enkelt prova mig fram...

Det behöver du inte. Du kan göra följande tre lösningar i varsin halvlitersflaska:

Flaska1) 5 krm KH2PO4, fyll upp med vatten, skaka, dosera 10 ml/100liter.
Flaska2) 7 tsk KNO3, -"-
Flaska3) 7 krm NutriSi + 2 krm MgSO4, -"-

Dvs 3 enkla blandningar som du enkelt doserar 10 ml per 100 liter av.
#23 - 16 februari 2005 09:52
*skiner som en sol*

Ja, nu känns det riktigt bra faktiskt!:D

Tackar och bockar!
Har lagt in en beställning, får se när man kan börja sitt nya projekt-"grönare akvarium"!

Ps. Kan jag byta ut flaska 3 mot TMG och dosera enligt deras anvisningar?*tror*
#24 - 16 februari 2005 10:16
[QUOTE=bissen]
Ps. Kan jag byta ut flaska 3 mot TMG och dosera enligt deras anvisningar?*tror*[/QUOTE]

Exakt =) Det är därför recepten är gjorda som dom ser ut: För att alla flaskor ska ha exakt samma dosering som TMG: 10 ml per 100 liter.
#25 - 16 februari 2005 10:26
Ah, schyssta prylar!
Nu känns det plötsligt helt genomförbart:)

Ska se till att fixa fram ½-litersflaskor också *tar varje ursäkt att suga i sig en cola*:D
#26 - 9 mars 2005 10:02
Tänkte att det var dags för en uppdatering...har nu gått in på min andra vecka med KNO3, PH2SO4 och TMG, det är ingen hisnande fart men istället för att se ut att vissna bort så har två av de mer härdiga växterna fått bra fart och de nya bladen antar en imponerande storlek. Valissnerian har fortfarande inte tagit sig, men den är grönare än den har varit tidigare, vattenpesten har fått fart och något som ser ut som en liten ormbunke har börjat växa igen efter att liksom ha bleknat bort i ett par månader. Så det känns ändå ganska lovande och jag har roat mig med att rensa bort alla fula blad som fanns...

Om det fortsätter såhär så kan det kanske till och med bli en bild på burken så småningom:)
#27 - 9 mars 2005 10:33
Kul att du ser resultat! :D
Snart vill du börja med CO2 också ;)
#28 - 10 mars 2005 07:35
Hehe...jo...det är nog risk för det...men om jag kom med något mer till akvariet nu skulle sambon gå i taket...min plan är att avvakta tills MC-säsongen är igång och hålla koll på hur mycket han spenderar på racingutrustning i år....jag tror faktiskt inte att han kommer att kunna fnysa någonting om en CO2 utrustning i det läget...synd bara att man blir tvungen att vänta tills framåt maj nästa år innan ekonomin är i balans igen;)

Annons