Hej
Min dotter snart 7år har fått en dvärghamster, vi undrar om man kan ge den någon grönsak:confused::confused:. Eller den får nöja sig med hamstermat.
Tacksam för svar
Ja visst kan den äta grönsaker. Prova att ge den lite morötter, banan, squash, ärtor, äpple, vindruvor, eller vad du har och se ifall den gillar det. Ge inte så mycket att det ruttnar.
Lök är aldrig bra typ till nåt djur nästan och citron har jag aldrig sett nån gnagare vilja gnaga på :)
Men ja, gurka är alltid populärt..
Ge aldrig hö till en dvärghamster dock, höstråna kan skära/sticka sönder påsarna i munnen, bara en grej jag kom att tänka på.. så duvet om det..
Dom äter inte sånt heller..
Eftersom tänderna växer hela tiden så ge den någon hård grönsak så den får gnaga lite, morot är jättebra. Ta bort skalet på gurkan också ifall du ger det.
endel hamstrar, speciellt dvärghamstrar gillar inte alls att äta kött av olika slag. prova att då ge ärtor istället som är preteinrika. jag har en riktig liten vegan till dvärghamster men ärtorna går i. man kan se på pälsen om den får bra mat eller har brist. om pälsen e fin å tät och huden är fin och inte fjällar är det bra. om pälsen blir platt, glanslös gles och huden fjällar eller ser mjällig ut kan det vara sjukdom eller vitaminbrist.
lycka till med den lille =)