Grönsaker & frukt ?

#1 - 14 maj 2007 17:23
Jag har aldrig matat mina fiskar med grönsaker och frukt, men efter att ha läst lite här i forumet har jag börjat förstå att t.ex gurka, majs, ärtor mm. verkar vara ganska populärt (framförallt bland sugmalar).

Såå, jag är lite nyfiken på vad man absolut inte bör ge fiskar, och vad som är bäst att ge dom (grönsaker och frukt?). Skulle uppskatta lite tips :)

Har även två axolotler, kan man även ge dessa lite grönt?

Och tillsist, hur förbereder man grönsakerna bäst? Koka upp vatten och lägga dom i nån minut, värma i ett glas vatten i micron, låta ligga i vatten några dagar? Bör man skära bort vissa delar på grönsakerna?
#2 - 14 maj 2007 18:58
Jag matar mina ancistrus med bl.a ärtor, broccoli och brysselkål. (även mollysarna gillar det)

Köp en förpackning med frysta blandade grönsaker.
Tina några olika sorter i ett glas ljummet vatten och släpp i till fiskarna.
Du märker direkt vad som är mest populärt och det som inte är uppätet inom ca ett dygn tar du bara upp och kastar och sen behöver du inte mata med det nåt mer.
#3 - 14 maj 2007 19:05
Brukar ge mina av våra hushållsräkor, även rommen. Fiskarna slåss om bitarna och även körsbärs- och amanoräkorna gillar det. Praktbotian gillar allt, ärtor, majs, havregryn och räkor!
#4 - 14 maj 2007 19:06
Toppentips :) tack!

Hur ofta bör man / kan man mata med grönsaker?
#5 - 14 maj 2007 19:22
Pannkaka går hem hos mina med kan jag säga...:D
#6 - 14 maj 2007 20:20
Hur får man för sig att mata dom med pannkaka?? [:-10]
#7 - 14 maj 2007 21:41
Sara1111 skrev:
Hur får man för sig att mata dom med pannkaka?? [:-10]

Jo för att man har en mamma som säger att "ALLA" djur(mus,råtta,fågel,hund,igelkott och leguan) äter pannkaka...jag testade å hon hade rätt ;)
#8 - 14 maj 2007 23:43
saltbiff skrev:
Jo för att man har en mamma som säger att "ALLA" djur(mus,råtta,fågel,hund,igelkott och leguan) äter pannkaka...jag testade å hon hade rätt ;)

Ok ok, ska testa det till min fågelspindel...
#9 - 14 maj 2007 23:47
Många av mina fiskar gillar banan. Jag vet inte hur mycket näring det är i det, men det verkar i alla fall inte göra någon skada.
#10 - 15 maj 2007 08:12
awasegg skrev:
Jag har aldrig matat mina fiskar med grönsaker och frukt, men efter att ha läst lite här i forumet har jag börjat förstå att t.ex gurka, majs, ärtor mm. verkar vara ganska populärt (framförallt bland sugmalar).

Såå, jag är lite nyfiken på vad man absolut inte bör ge fiskar, och vad som är bäst att ge dom (grönsaker och frukt?). Skulle uppskatta lite tips :)

Har även två axolotler, kan man även ge dessa lite grönt?

Och tillsist, hur förbereder man grönsakerna bäst? Koka upp vatten och lägga dom i nån minut, värma i ett glas vatten i micron, låta ligga i vatten några dagar? Bör man skära bort vissa delar på grönsakerna?

Jag blir SÅÅÅ trött... varför vill man riskera sina fiskars hälsa med att experimentera med frukt och grönsaker som foder? Svaret måste bli att det beror på vilka fiskar du har....en del arter är utpräglade köttätare och en del vegetarianer....LÄS på om deras (naturliga) fodervanor så vet du snart om det skulle kunna funka...
#11 - 15 maj 2007 20:36
Precis! håller med dig tummen.
T ex oscar kanske inte uppskattar en frusen brocoli lika mkt som en Ancistrus.
awasegg: vad är det för fiskar du vill mata?
#12 - 15 maj 2007 23:34
Spindlar käkar inte pannkaka iaf, så saltbiffs morsa har FEL! ;)
#13 - 16 maj 2007 10:46
Malar i mängder.. Sultanpleco, segelfenspleco, L001, skäggnosmal, albino ancistrus, knorrmalar, osv.
#14 - 16 maj 2007 16:16
awasegg: om du ska mata malar, så skulle jag testa förvälld brocoli, färsk gurka/squasch, kokta ärtor, konserverad majs och levande (delad) daggmask.
#15 - 16 maj 2007 17:11
Det enda som jag har hört skulle kunna vara farligt är avocado.
Läs mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Persin

Håller med om att det är olämpligt att ge carnivora (köttätande betyder det va? hehe) fiskar en strikt vegetarisk kost.

Men för alla andra fiskar är det ju bara bra med lite grönsaker då och då.
hos mig uppskattas grönsaker av alla akvariets invånare.

Och även om vår kampfisk Albert visserligen ska vara en köttätare så tror jag inte att det skadar honom precis att han tar en ärta ibland.
#16 - 16 maj 2007 19:14
kokta ärtor (inget salt!) brukar mina danios, mosaikgurami, mm äta. Det brukar funka med de flesta fiskarna!
#17 - 16 maj 2007 21:10
Pegrasus skrev:
Spindlar käkar inte pannkaka iaf, så saltbiffs morsa har FEL! ;)

Hehe...då ska jag hälsa morsan det! ;)
#18 - 17 maj 2007 08:33
FÖRTYDLIGANDE: Jag vänder mig mot det allmäna frågandet, typ "kan jag mata mina fiskar med ananas och skinka? (obs, kraftig överdrift!!! skulle aldrig komma på tanken att göra [COLOR="Red"]det[/COLOR] på riktigt!!!!)", allt handlar om vilka fiskar man har och hur ofta man tänker experimentera.
Sedan tröttnar jag lite på att dessa "grönsaksfrågor" kommer åter i nya trådar, med ungefär samma svar; det finns faktiskt sökfunktioner som man kan använda, men nej: nya frågeställare skriver samma frågor om och om igen, uppenbarligen utan att ha kollat före om någon redan svarat på den typen av fråga....[:(!] :mad: IRRITERANDE!!!!
Varför inte använda ett kommersiellt foder som bas och komplettera med något frysfoder (ex.vis räkmix eller mygglarver av något slag) det kommer antagligen inte att skada era fiskar, men de får ändå lite omväxling. Sedan stämmer det ju att de flesta "sugande" malar mår ypperligt av att äta lite squash, ärter eller gurka ibland, men man BÖR ta reda på lite mer innan man experimenterar... -LÄMPLIGEN redan när man köper fiskarna i affären.;) :D
#19 - 17 maj 2007 08:37
Azur skrev:
Många av mina fiskar gillar banan. Jag vet inte hur mycket näring det är i det, men det verkar i alla fall inte göra någon skada.

samma här.. diskusarna älskar det.

har läst någonstans att under regn/torr tid i amazonas så faller det ner mycket frukt som dom käkar glatt av.

kan kanske åxå vara en trigger för lek ;)
#20 - 17 maj 2007 10:32
tummen skrev:
det finns faktiskt sökfunktioner som man kan använda, men nej: nya frågeställare skriver samma frågor om och om igen, uppenbarligen utan att ha kollat före om någon redan svarat på den typen av fråga....[:(!] :mad: IRRITERANDE!!!!

håller med om att folk verkar vara dåliga på att använda sökfunktionen på forumet. De flesta frågor har faktiskt redan besvarats.

samtidigt så kan man ju faktiskt ignorera frågor som man redan läst svaret till tusen gånger
#21 - 17 maj 2007 12:01
1. Jag ber om ursäkt för att / om jag förargat folk genom att skapa den här tråden.

2. Jodå, jag använde sökfunktionen, det var så jag faktiskt fick reda på att det GÅR att mata med grönsaker.

3. Men de trådarna JAG hittade gav inte svar på alla mina frågor. De handlade mest om energivärde, fetthalter osv alla grönsaker har. Något som inte itresserar mig. Jag var ute efter mer raka svar.

4. tack alla ni som tog er tid att svara. Det uppskattas väldigt mycket! Nu vet jag att både broccoli, squash, ärtor, majs osv går utmärkt att mata med om man förbereder på ett bra sätt!
#22 - 17 maj 2007 12:08
Klart du ska ställa frågor. bara att strunta i de som blir sura tycker jag. Men till axolotlerna ska du inte ge grönsaker de är köttätare.
Mvh Cecilia
#23 - 17 maj 2007 12:10
Om samma fråga inte får bli stællt två gånger i forumet ær dom flesta frågorna onødiga. Då skulle det inte vara mycket liv i forumet.
#24 - 20 maj 2007 06:57
Kjaer skrev:
Om samma fråga inte får bli stællt två gånger i forumet ær dom flesta frågorna onødiga. Då skulle det inte vara mycket liv i forumet.

Precis, jag tycker inte att det är något problem. I så fall kan väl någon moderator fixa en tråd som heter "den stora grönsakstråden" eller något så får alla skriva sina grönsaksfrågor där. Men alla som startar en tråd frågar ju inte alltid exakt samma sak. Det finns alltid variationer. Självklart har de som har frågor om grönsaker mm sökt innan, men .. inte hittat EXAKT det som de är ute efter.

Annons