Grönsaker farligt?

#1 - 6 maj 2005 07:08
Nu har vi provat att mata 2 gånger med grönsaker till våra grönsaksätare, första gången för några veckor sedan var det fryst spenat som våra två ancistrusar och vår siamesiska algätare åt gladeligen av, men dagen efter var en av ancistrusarna död.

Igår prövade vi med en gurkbit som vi lät ligga kvar över natten (lade i den på kvällen), nu på morgonen när jag tog upp den nästan orörda biten låg det en död sebrafisk bredvid. Är grönsaker farliga? Måste man göra något med dem innan man ger dem som mat?
#2 - 6 maj 2005 07:39
Jag matar ofta med grönsaker. Mest med broccoli men även med annat. Jag tror inte att det är gurkan som är boven ifråga. Kanske om det skulle vara någon form av besprutningsmedel på gurkan, men jag tror inte att även i ett sådant fall skulle resultera i en död zebrafisk. Antagligen skulle inget hända för det skulle krävas stora mängder gift (tror jag) eller så skulle fler fiskar se ut att må dåligt eller dö. Jag tror inte du behöver oroa dig.

Grönsaker är inte farligt, men alla typer kanske inte är lämpliga. Broccoli fungerar mycket bra tycker jag.
#3 - 6 maj 2005 07:41
Jag matar med bitar av gurka och squach, det enda jag gör med dem är att jag tvättar dem. Matar även med fryst brysselkål och den tinar jag bara lite innnan jag lägger i den.
#4 - 6 maj 2005 08:56
Skär bort skalet på gurkan och annat, det är där nästan allt bekämpningsmedel sitter...jag tror iofs att jag har läst någonstans att man inte ska mata med för mycket djupfryst på en gång, att dom blir för kalla i magen helt enkelt...men annars ska det ju inte vara någon fara!
#5 - 6 maj 2005 09:11
Fast gurkan är väl knappast djupfryst.

Och ja det kan vara bra att tina maten innan man ger den till fiskarna
#6 - 6 maj 2005 09:27
Gurkan var nästan direkt från kylskåpet, spenaten hade vi tinat lite under rinnande vatten innan vi lade ner den.
#7 - 9 maj 2005 07:42
Hur anvendar dere broccoli? Kokes den først? Jeg synes ikke det kan være så lurt.. Men den flyter, og nesten ingen av mine vil ha det. De elsker derimot gurka og spinat. Gulrot liker de og
#8 - 13 maj 2005 13:54
Jag brukar ge mina sallad, ärtor och brysselkål.. Vad mer kan man ge dem?
Maskrosblad?
#9 - 14 maj 2005 13:27
Hej.
Har läst att man kan ge spenat. Funderar på hur fiskarna klarar av nitrat som finns i spenat. Man ska ju inte ge småbarn det p g a att nitrat kan i magsäcken bli nitrit och det vet vi ju hur det funkar. Eller är det annorlunda med fisk kanske? Någon som har ett bra svar?
Annelie
#10 - 14 maj 2005 17:25
[QUOTE=råttan]Jag brukar ge mina sallad, ärtor och brysselkål.. Vad mer kan man ge dem?
Maskrosblad?[/QUOTE]

Smaka på ett maskrosblad och bestäm dig sen för om det kan tänkas vara gott för fiskarna ;)
#11 - 14 maj 2005 17:56
smaka på röda mygglarver och se om det kan vara gott för fiskarna;) det vill säga att jag inte tycker man ska ge sådant som man själv inte KAN äta till sina fiskar men det är ju vad jag tycker
#12 - 14 maj 2005 19:55
[QUOTE=Paniktandborste]smaka på röda mygglarver och se om det kan vara gott för fiskarna;) det vill säga att jag inte tycker man ska ge sådant som man själv inte KAN äta till sina fiskar men det är ju vad jag tycker[/QUOTE]

så köttbullar o potatis mos med lingon går bra *skämt* kunde inte låta bli sorry =O))
#13 - 14 maj 2005 20:01
haha men jo jag har hört att man ska undvika att ge för mycket däggdjurskött och att ha socker i blir nog ganska klibbigt:D men däremot stekt torsk med kokt potatis borde nog fungera ;)
#14 - 14 maj 2005 20:26
Merete
Du ska förvälla den lite först, tryck sen en liten sked igenom så sjunker den direkt.
Nästan alla mina fiskar gillar broccoli, squash, gröna ärtor (skalas först).
Svea
#15 - 15 maj 2005 12:12
Hej, skickar en förfrågan igen angående spenat och dess lämplighet p g a den höga nitrathalten.

MVH
Annelie

Annons