Grönlingen sattes antagligen ut i dammar vid Ulriksdals Slott och troligen även vid en herrgård utanför Nyköping. Vid Ulriksdal vet man att det åtminstone skedde under Fredrik I (regent 1720-1751) tid, kanske även senare. De måste ha rymt när det regnat mycket, och sedan dess finns de i Igelbäcken - liksom i några åar nära Nyköping. Och skälet var att vid den här tiden ansågs grönlingen som en delikatess.
Därför har grönlingen en märklig utbredning. Den finns i större delen av Finland fram till svenska gränsen och Haparanda. Sedan saknas den i nästan hela Sverige utom i de här åarna där det antagligen helt är fråga om inplantering, och sedan finns den i Skåne samt närliggande delar av Blekinge och Halland - och sedan söderut i Danmark, Tyskland och vidare.
Men det var naturligtvis inte det du ville veta. Om jag minns rätt fanns den i en damm som fyllts med vatten från en å med naturlig grönlingförekomst - någonstans i västra Skåne/Halland. I dammen var den riktigt rikligt förekommande. Om de finns kvar där eller om det sattes ut kräftor som utrotade grönlingarna minns jag inte.
Några andra utsättningar i dammar känner jag inte till. Kanske finns den på något av de offentliga akvarierna i Sverige som har svensk fisk.
Innan det blev vanligt med tropisk fisk i akvarierna, alltså början av 1900-talet, vet jag att både grönling och nissöga nämns som (tänkbara?) akvariefiskar.