Mest brukar jag ge dem ärtor. Jag köper djupfrysta ärtor, tinar lite och skalar dom. Delar dom (dom delar sig själva egentligen :) )
Det gillar de flesta av mina fiskar.
Malarna ger jag squash som jag förväller ca en minut. Sjunker den inte kan man trä igenom en liten tesked. Ibland går dom andra och pickar på squashen också. Jag tror dom uppskattar lite omväxling!
Nu är jag bara en nybörjare inom fiskhållning, men jag har gjort följande observationer i tillägg till ovanstående förslag:
Zucchini och gurka (mina metallpansarmalar älskar gurka och ärtor). Har läst att morot, sötpotatis och melon också ska vara uppskattat. Har ej matat mina fiskar med de 3 senare förslagen, men avser göra det snart.
Min guppysar älskar ärtor! gröna frysta ärtor som man sedan tinar upp oh skalar och delar i mindre bitar. Köpte ett kilo ärtor idag så dom kan kalasa ett bra tag framöver :p De gillar även broccoli och blomkål men inte lika mkt som de gillar ärtor.
Dom flesta av mina fiskar älskar ärtor mer än andra grönsaker! Jag gillar dem också eftersom det är så enkelt att mata med dom!
Ingen förvällning, inga skedar...
[quote=Salladen]Vad är förvällning ??:confused: :rolleyes:[/quote]
Man lägger ner dom i kokande vatten någon minut/några minuter, beroende på vad det är. Squash ca 1 minut (om det är yngel som ska ha). Kan ges rå också.
Brysselkål kan man köpa djupfryst, färdigförvälld. Grönsakerna blir mer lättsmälta så. :)
[quote=Birgitta W]Man lägger ner dom i kokande vatten någon minut/några minuter, beroende på vad det är. Squash ca 1 minut (om det är yngel som ska ha). Kan ges rå också.
Brysselkål kan man köpa djupfryst, färdigförvälld. Grönsakerna blir mer lättsmälta så. :)[/quote]
Jag ger mina zukini/squash =samma sak de älskar den rå jag skalar den bara för det lämnar de annars
Ärtor och majs är uppskattat av mina platys, neontetror och drottningrasboror :)
Jag tar djupfrysta som jag delar och skalar av.. Sen skär jag dom i mindre bitar och ger till fiskarna ;)