Grönalger som klumpar ihop blad på växter?

#1 - 22 november 2012 17:51
Har sett att en del av mina växter som har väldigt trådig struktur har blivit som paraplyer.. dvs alger som typ bundit ihop dem.
Akvariet har varit igång nu i ~4 veckor. Förra veckan kom de berömda kisel algerna och jag började se sniglar lite här och var.. physor tror jag det är.
Jag har en rot i akvariet som jag tog upp och gjorde ren.. alltså sköljde av under rinnande vatten vatten och med hjälp av fingrarna. Ansade växterna lite på så sätt att de skjutit i höjden så jag klippte av dem lite kortare.

Nu är vattnet inte "kristalklart" längre utan lite lätt dimmigt efter jag varit där.. kan det vara en fara för fiskarna?
Det jag är lite bekymrad över är de gröna algerna.. är det någon balans som inte är som den ska?

Många frågor och funderingar men vill ju att mina fiskar ska trivas men nu känns det lite som att det är på väg utför :(
#2 - 22 november 2012 18:00
Jag tror inte det är algerna som är boven till detta, använder du växtgödning? Vad är det för växter som drabbats, snabbväxande typ H.polysperma?
Dimman kan bero på lite olika saker, det är inget som är direkt farligt utan du kan vänta och se ifall det blir bättre eller sämre. Skulle det förvärras kan det vara infusorier som kommit igång i karet...
#3 - 22 november 2012 18:05

Kan det vara Cyano?

Inte gett ngn växtnäring än.
Första vattenbytet till helgen nu.
#4 - 22 november 2012 18:08

De ville vara med på en bild också :)
#5 - 22 november 2012 18:10
Jepp, det är cyano:), eller :(...även Physa som du misstänkte.
Är det PMDD du har som växtnäring? Sug bort så mycket cyano som möjligt och försök störa den så ofta du kan, öka vattencirkulationen runt de drabbade områdena samt öka på KNO3 (nitrat) i karet.
#6 - 22 november 2012 18:11
Det är Cyano du har.
#7 - 22 november 2012 18:13
Shit:(.

//Inger
#8 - 22 november 2012 18:14

Har ingen växtnäring alls. Det bor 14st Pristellor just nu. Kört med Nitrivec, första gången innan 5 flyttade in och sedan igen veckan efter när de andra 9 flyttade in..
#9 - 22 november 2012 18:15

Inger det där verkar inte bra :(
#10 - 22 november 2012 18:16

Är det farligt för fiskarna?
#11 - 22 november 2012 18:17
Nej det är inte farligt för fiskarna men är lite bökigt att bli av med ibland.
#12 - 22 november 2012 18:20

Är bara den typ av växter som blivit drabbade.. Vassen ser man iof det inte på.
Är det bara hävertsug som gäller för att få bort?

Känns lite som ett misslyckande nu :(
#13 - 22 november 2012 18:22

Nu blir dt många frågor.. Physorna, är dem dåliga också?
#14 - 22 november 2012 18:22
Du suger bort det dagligen och under tiden följer du Anders råd bara. För mig försvann de efter en vecka då. Men för några här i forumet har man fått slitit med det länge med blandat resultat. Men lita på Anders :)
#15 - 22 november 2012 18:27

Hur blir det då med vattenbyte om man ska suga med häverten varje dag?
Kanske är för att jag kört med nitrivec som nitrathalten är låg?(antagande)
Nitrit blir väl nitrat tillslut?
#16 - 22 november 2012 18:32
Du suger bara bort det som du ser. Har själv använt en tunnare slang så att jag bara "dammsuger" de drabbade bladen. Då försvinner inte så mycket vatten. Har du dålig fart på vattnet där du fått det?
I forumet så finns det många trådar om just Cyano, så söker du på det så finns det mycket att läsa.
Men deppa inte ihop nu. Det är inte kört än. Hur mycket har du tänt?
#17 - 22 november 2012 18:54
Bluewing skrev:
Du suger bara bort det som du ser. Har själv använt en tunnare slang så att jag bara "dammsuger" de drabbade bladen. Då försvinner inte så mycket vatten. Har du dålig fart på vattnet där du fått det?

I forumet så finns det många trådar om just Cyano, så söker du på det så finns det mycket att läsa.

Men deppa inte ihop nu. Det är inte kört än. Hur mycket har du tänt?

Inte så dålig fart.. det snurrar på rätt bra i hela akvariet. De höga växterna som jag nu klippt ner lite var böjda ett tag mot filterenheten. Jag ska se om jag får tag på en liten hävert med tunnare slang. eller bara en tunn slang helt enkelt att "dammsuga" med :)
En tunn plastslang med några mm i diameter borde gå att finsuga med utan att det försvinner för mycket vatten. Blir nog ett besök till clas ohlson imorrn. Då har jag ju något att göra imorrnkväll eller lördag morgon.
Försöka få bort så mycket som möjligt direkt och sedan köra varje dag så fort jag ser något.

tack så mycket för tipsen.. får ju som lite panik när man ser att något är fel och inte är van.

Det är tänt 10:00 - 20:00.. 2 x 45w med reflektorer. Kanske för länge?
Det är mellan 25-26,7C i vattnet. Reflektorerna värmer bra.. doppvärmaren står på 24 och går inte igång då tempen aldrig hinner sjunka.
#18 - 22 november 2012 18:58
KTMsmurf skrev:
Är bara den typ av växter som blivit drabbade.. Vassen ser man iof det inte på.

Är det bara hävertsug som gäller för att få bort?

Känns lite som ett misslyckande nu :(

Ta bort själva häverten och sug bara lite försiktigt med slangen.

//Inger
#19 - 22 november 2012 19:00
gullefjun skrev:
Ta bort själva häverten och sug bara lite försiktigt med slangen.

//Inger

blir att göra så!
Är physorna dumt att ha så länge? De kanske gör lite nytta iaf.
Klarar jag av cyanon nu så kanske allt annat känns lite lättare sen :) *positivt tänkande*
#20 - 22 november 2012 19:05
Sen glöm inte det som Anders sa om gödningen. Speciellt KNO3.
#21 - 22 november 2012 19:07
[QUOTE=KTMsmurf;1622413]blir att göra så!
Är physorna dumt att ha så länge? De kanske gör lite nytta iaf.
Klarar jag av cyanon nu så kanske allt annat känns lite lättare sen :) *positivt tänkande*[/QUOT

Låt du physorna vara kvar så länge (om du nu inte har massor).
Du ska absolut inte känna det som ett misslyckande med cyanoskiten, dom flesta av oss har gått/går igenom det stadiet...
Lyssna på dom råd du får, så löser det sig för det mesta:).

//Inger
#22 - 22 november 2012 20:16
Vart med om 4 kar hittills med cyano! :D Fast bara ett av dessa som var mitt eget, puh.
-Mitt eget kar fick jag cyano i efter att ha bytt till ett nytt ytterfilter, äppelsnäckorna käkade upp det lilla som blev så crisis averted.
-Det andra karet var på jobbet, testade äppelsnäckor igen men de ville inte äta det så blev till slut mollys (sphenops dvs) +mörkläggning i 2 dygn som fixade det.
-Tredje karet fick vi en hel del cyano i under sommaren (kanske extra ljuset som låg direkt på kortsidan som orsakade det?), där rensade vi bort det mesta vid varje vattenbyte, men annars körde vi på som vanligt (1/3 vatten varannan vecka) och där löste det sig själv efter några veckor.
-Och kar 4 var i ett "kontorskorridorskar" där semestermataren tyckte fiskarna såg så hungriga ut så han matade dom 5ggr/dag=runda fiskar och cyano. Hela karet var fullt och eftersom det var ett sånt halvoffentligt kar så blev det omstart och sandtvätt.

Nu funkar det ju inte att bara köpa äppelsnäckor längre men i alla fall så är det inte helt omöjligt att bli av med så det lär lösa sig :)
#23 - 22 november 2012 21:04
Har du snabbväxande växter i karet käkar dessa en hel del näring, och när det gäller nitrat i ett nystartat akvarium brukar det inte vara så höga nivåer av detta. Därför är det inte fel att göda med tex PMDD, och för din del ge en extra dos KNO3 mitt i veckan utan något extra vattenbyte.
Ett vattenbyte drar ner näringshalten i karet, så för din del hade jag inte bytt något vatten den närmsta månaden, och på så sätt hinner karet gå in sig med:). Håll en liten koll på nitriten bara.
Cyanon försvinner tyvärr inte äver en natt, utan det är ett lite mer långsiktigt sätt att bli av med den. Det finns snabbare sätt, men eftersom ditt kar inte är så drabbat är det bättre att mota Olle i grind än att ta till storsläggan.

Att suga ut cyanon och störa den med en mindre slang är ett bra tips, men det är inget du behöver göra var dag, utan kanske ett par ggr i veckan:).
#24 - 23 november 2012 09:52

Lunch och ska nu iväg och handla lite smal slang och kno3 och kno3 test. PMDD är ngt man handlar online antar jag.. lugnar mig nog ett par veckor innan mitt planerade par ciklider får flytta in.
#25 - 23 november 2012 11:50
KTMsmurf skrev:
Lunch och ska nu iväg och handla lite smal slang och kno3 och kno3 test. PMDD är ngt man handlar online antar jag.. lugnar mig nog ett par veckor innan mitt planerade par ciklider får flytta in.

PMDD är "nästan gratis" och räcker jättelänge:).
Vilka ciklider blir det?

//Inger
#26 - 23 november 2012 11:54
gullefjun skrev:
PMDD är "nästan gratis" och räcker jättelänge[:)].

Vilka ciklider blir det?

//Inger

Var ner på lokala zoobutiken idag och det slutade med att jag kom hem med en flaska Easy Life Blue Exit. Hittade en till tråd nu när jag kom tillbaka från lunchen sökte på forumet under växter. Verkar ju hjälpa lite iaf.

Min plan är att suga bort så mycket cyano som möjligt för att sedan köra igång kuren enligt rek på flaskan.
Det enda jag måste göra först är att ta bort kolfiltret som följde med juwelfilterboxen.

4 veckor nystartat och redan dessa hemska bakterier... blev helt knäckt när jag såg förödelsen först.
Medan kuren går ska jag läsa på mig lite mer om PMDD och börja med det.. alternativt skaffa plastväxter.. hehe..

Det blir 2st Bolivianska fjärilsciklider tänkte jag. Om jag läst på mig rätt så är de inte allt för aggressiva.

(Jag blir lite sugen på att skaffa ett mindre kar och köra som växtkar bara för att lära mig mer om växter och alger.. typ något litet som 20-40 liter..)
#27 - 23 november 2012 11:55
Tänk bara att det inte är alger du fått i karet, det är bakterier...
#28 - 23 november 2012 11:57
så sant... my bad när jag skrev. Tack :)
#29 - 23 november 2012 12:03
Ska du inte testa dom råd du ha fått först - innan du spiller i eländet, som du har köpt;).
Sånt där tar man till, som absolut sista utväg. Jag menar inget illa med det jag säger - bara att texten som står på många algmedelsflaskor inte alltid håller vad dom lovar...tyvärr:).

//Inger
#30 - 23 november 2012 12:07
Ah, Inger nu väckte du mig;). Tänkte att det var någon slags gödning...:p

Om du tar ett medel som dödar cyano, så kommer det att döda alla bakterier i karet, såväl goda som mindre goda. Du får räkna med att karet blir som nystartat igen, med allt vad det kan innebära. Dessa medel är i mina ögon absolut sista utvägen, och nackdelen är att du bara tar bort verkan, inte orsaken. Löser problemet kortsiktigt...
#31 - 23 november 2012 12:10
Men hur dyker cyano upp från början? Har jag slängt ner för mycket snabbväxande växter direkt kanske? Att de tagit all näring eller så?
#32 - 23 november 2012 12:13
KTMsmurf skrev:
Men hur dyker cyano upp från början? Har jag slängt ner för mycket snabbväxande växter direkt kanske? Att de tagit all näring eller så?

Det är en orsak, och att då växterna suger ut det lilla nitratet som kan finnas i karet.
Givetvis kan det bero på många andra faktorer, men de flesta gånger är det nitratet som är grundproblemet.
#33 - 23 november 2012 12:14
sökte lite på forumet och en del skriver om att de mörklagt karet.
Går det verkligen att göra när man har fiskar i? Blir de som inte drabbade av att leva i mörker?
Tänkte jag kanske kunde sänka lystiden till 6h istället för 10 som idag. Eller är det helt verkningslöst?
#34 - 23 november 2012 12:17
ansjo skrev:
Det är en orsak, och att då växterna suger ut det lilla nitratet som kan finnas i karet.

Givetvis kan det bero på många andra faktorer, men de flesta gånger är det nitratet som är grundproblemet.

Men för att få mer Nitrat i karet.. hur göra man då? Nitrit blir väl nitrat allt eftersom i filtret? Jag har ju kört med Nitrivec och det tar väl bort mycket av nitriten så att det inte kan bildas nitrat.
Finns PMDD bara online och inte i butiker?

Känns som jag får 2 nya frågor varje gång jag får ett svar.. hoppas ni inte tar illa upp, Är väldigt tacksam för era svar ska ni veta!
#35 - 23 november 2012 12:39
Det där kemiska pratat ger jag mig inte in på - dom kloka gubbarna får svara på det:). Ingen tar illa upp av dina frågor, Anders är inte söndertjatad av mig än...:D.

www.haaks.se
#36 - 23 november 2012 12:43
gullefjun skrev:
Det där kemiska pratat ger jag mig inte in på - dom kloka gubbarna får svara på det:). Ingen tar illa upp av dina frågor, Anders är inte söndertjatad av mig än...:D.

www.haaks.se

precis som du säger.. bäst att lyssna på de kloka "gubbarna" som säkert gått igenom detta flera gånger och vet hur de nu förebygger cyano med lätthet :D
Jag brukar mest hänga på tekniska IT forum och där blir man ofta nertryckt i sina skor om man ställer fel fråga :(
Detta forum känns mycket trevliga.. nu blev det lite OT men måste iaf säga det!

Nu har jag något att göra i helgen iaf! Hehe
#37 - 23 november 2012 13:13
KTMsmurf skrev:
precis som du säger.. bäst att lyssna på de kloka "gubbarna" som säkert gått igenom detta flera gånger och vet hur de nu förebygger cyano med lätthet :D

Jag brukar mest hänga på tekniska IT forum och där blir man ofta nertryckt i sina skor om man ställer fel fråga :(

Detta forum känns mycket trevliga.. nu blev det lite OT men måste iaf säga det!

Nu har jag något att göra i helgen iaf! Hehe

Det blev ju fel länk[:o].

www.haack.se/pmdd

//Inger
#38 - 23 november 2012 17:22
KTMsmurf skrev:
sökte lite på forumet och en del skriver om att de mörklagt karet.

Går det verkligen att göra när man har fiskar i? Blir de som inte drabbade av att leva i mörker?

Tänkte jag kanske kunde sänka lystiden till 6h istället för 10 som idag. Eller är det helt verkningslöst?
Jadå, det är inga problem. Men man får se till att ha väl syresatt under tiden eftersom dels får du inget syre från växterna, och dels förbrukar cyanodödsprocessen syre...
Och totalt mörklagt ska det vara, och inte glutta under dessa dagarna. Mata heller inget under denna tiden.
#39 - 23 november 2012 17:26
KTMsmurf skrev:
Men för att få mer Nitrat i karet.. hur göra man då? Nitrit blir väl nitrat allt eftersom i filtret? Jag har ju kört med Nitrivec och det tar väl bort mycket av nitriten så att det inte kan bildas nitrat.

Finns PMDD bara online och inte i butiker?

Känns som jag får 2 nya frågor varje gång jag får ett svar.. hoppas ni inte tar illa upp, Är väldigt tacksam för era svar ska ni veta!
Nitrathalten i karet kan du reglera på ett par olika ganska enkla sätt. Vill du öka halten kan du tillsätta KNO3, en av beståndsdelarna i PMDD. Vill du minska den är det vattenbyte som gäller.
Nitrivec är inget som tar bort nitrit eller gör nitrit till nitrat direkt, utan det är goda bakterier på flaska som hjälper till att få igång balansen i karet lite snabbare. http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?artnr=258502
PMDD köper du smidigt via nätet, en del butiker har det dock numera men tveksamt i dina trakter:).
#40 - 25 november 2012 10:04
Då har jag "dammsugit" i akvariet för första gången.. körde med en 3mm och sedan en 5mm öppnings stor slang.. dvs ganska små.
Dock så slutade jag när 10liters hinken var full.. Fyllde på med vatten även fast jag inte borde gjort det? Men vatten ytan var 3cm lägre än förut.
Vad tror ni om att kapa växterna i mitten.. dvs klippa av dem ganska långt ner för att på så sätt bli snabbare att dammsuga av och inte ta bort så mycket vatten samtidigt?

Inte kört något medel än då jag vill prova att dammsuga och så innan precis som Anders skrivit.
Ska beställa PMDD ikväll också.

Bara hoppas mina fiska är ok :/
#41 - 25 november 2012 10:24
Det är bra att du fyllde på vatten, helt riktigt:). Att kapa växterna är ingen bra idé då karet kommer se lite lustigt ut, och det hjälper vare sig dig eller växterna.
Då är det bara att vänta på gödningen....
#42 - 29 november 2012 14:15
Hur går det för dig Patrik?

//Inger
#43 - 30 november 2012 10:55
gullefjun skrev:
Hur går det för dig Patrik?

//Inger

Det lilla jag tog bort förra helgen har kommit tillbaka. Växterna som blir som paraplyer tar sån tid att göra rena.
Jag har mailat om PMDD för beställning men inte fått något svar av dem :'(
(ja jag har kollat spam korgen etc.. inget där heller.)
Vet inte hur mycket vatten jag vågar ta varje helg när jag gör rent.. men snart blir jag så illa tvungen att använda medlet jag köpt då den ökar stormartat i akvariet :(
#44 - 30 november 2012 10:57
Eller gör som Inger, mörklägg karet minst 3 dygn så är skiten borta. Tillfälligtvis iaf och utan en massa kemikalier:).
#45 - 30 november 2012 11:05
ansjo skrev:
Eller gör som Inger, mörklägg karet minst 3 dygn så är skiten borta. Tillfälligtvis iaf och utan en massa kemikalier:).

Hur går det för fiskarna då? vill ju inte att de ska ta skada :(
inge mat under 3 dygn antar jag..
#46 - 30 november 2012 11:11
KTMsmurf skrev:
Hur går det för fiskarna då? vill ju inte att de ska ta skada :(

inge mat under 3 dygn antar jag..

Fiskarna klarar sig hur bra som helst:)

//Inger
#47 - 30 november 2012 11:12
gullefjun skrev:
Fiskarna klarar sig hur bra som helst:)

//Inger

Då blir det att dammsuga så mycket jag kan och max 10liter vatten.. sen blir det mörkläggning i 3 dygn!
som ni säger tänker jag vänta in i det sista med kemikalier..

bara hoppas Haacks svarar snart också :)
#48 - 30 november 2012 11:18
KTMsmurf skrev:
Då blir det att dammsuga så mycket jag kan och max 10liter vatten.. sen blir det mörkläggning i 3 dygn!

som ni säger tänker jag vänta in i det sista med kemikalier..

bara hoppas Haacks svarar snart också :)

Maila Haack igen! Han brukar annars skicka jättesnabbt.
Glöm inte, att ha bra cirkulation på vattnet under mörkläggningen. Håller tummarna:).

//Inger
#49 - 30 november 2012 11:18

Tänk bara på att det är becksvart som gäller. Inte en mikrognutta ljus ska in i burken. Ju noggrannare du är med det desto bättre resultat.
#50 - 30 november 2012 11:20
gullefjun skrev:
Maila Haack igen! Han brukar annars skicka jättesnabbt.

Glöm inte, att ha bra cirkulation på vattnet under mörkläggningen. Håller tummarna:).

//Inger

när ni skriver cirkulation.. den som kom med juwel akvariet har ju bara en hastighet.. jag har den snett riktad uppåt så att det krusar sig på vattnet.. maten som jag släpper ner i motsatt hörn sticker iväg direkt runt i akvariet.. Det borde vara ok?
#51 - 30 november 2012 11:21
Bluewing skrev:
Tänk bara på att det är becksvart som gäller. Inte en mikrognutta ljus ska in i burken. Ju noggrannare du är med det desto bättre resultat.

...så du får INTE tjyvkika;).

//Inger
#52 - 30 november 2012 11:28

KTMsmurf skrev:
när ni skriver cirkulation.. den som kom med juwel akvariet har ju bara en hastighet.. jag har den snett riktad uppåt så att det krusar sig på vattnet.. maten som jag släpper ner i motsatt hörn sticker iväg direkt runt i akvariet.. Det borde vara ok?

Tror att det är rätt att ha så nu under tiden du gör denna "behandling".
Men sedan när du ska starta det hela igen tänker jag så här:
Många tror att blåset ska vara mer mot ytan. Men har du relativt mycket växter så är det bättre att ha utblåset helt rakt. Du får då mer cirkulation i själva vattnet och dina CO2 nivåer blir jämnare.
#53 - 30 november 2012 11:39
Bluewing skrev:
Tror att det är rätt att ha så nu under tiden du gör denna "behandling".

Men sedan när du ska starta det hela igen tänker jag så här:

Många tror att blåset ska vara mer mot ytan. Men har du relativt mycket växter så är det bättre att ha utblåset helt rakt. Du får då mer cirkulation i själva vattnet och dina CO2 nivåer blir jämnare.

Ah.. jag tänkte att om jag har så vattnet krusar sig så syresätter jag det?.. därför jag satten den så..
men du har nog rätt.. mina växter är höga växter förutom två små.
#54 - 30 november 2012 11:46

Under processen med Cyano ska det vara så som du har det. Men om du vill ha växter som växer bra behöver de mera jämna CO2 nivåer. Ojämna CO2 nivåer skapar utrymme för penselalger etc. Mathias lärde mig detta. Men testa efter att allt är klart och ställ utblåset rakt.
#55 - 30 november 2012 12:22
Hmm, sorry men måste fråga. Vad är det som gör att det blir jämnare co2 nivåer om man riktar utblåset nedåt i karet? Har du ett konstant flöde antingen mot botten eller ytan utan att förändra någonting bör ju det vara likt hela tiden;).
Nackdelen med att inte ha lite ytrörelse är annars under nattetid, då finns det risk att det blir sämre syresättning i karet. Detta speciellt om man har det lite varmare i karet och/eller co2 tillförsel via mäsk eller trycksatt system.
#56 - 30 november 2012 13:20
Anders: Fråga på du. I sämsta fall har jag gjort bort mig med rådet ;) Med risk för att jag fått det hela om bakfoten totalt ;) så har jag förstått det så här att ju större ytrörelse ju mer CO2 drivs ut från vattnet precis som när man har en luftpump och bubblorna gör att mer CO2 drivs ut. Jag menar heller inte utblåset nedåt utan rakt, dvs. vågrätt i akvariet. Fick detta som förslag från Mathias och märkte snabbt förändringar med mindre penselalger allt eftersom efter denna förändring och högre mängd bubblande från växterna efter detta (jag kör helt utan CO2 tillskott och EC) vilket jag tolkat som att det fungerar som jag har beskrivit. Har heller inte märkt för låga syrenivåer nattetid då jag har "månljus" och kan se fiskarna sent. Har också ganska mycket fisk i burken.
Har också förstått den som om herr KTMsmurf inte heller kör med CO2.

Om du kan belysa det på annat sätt att detta inte stämmer är det enbart intressant för mig. Då blir det till att lära om :D
#57 - 30 november 2012 13:53
Bluewing skrev:
Anders: Fråga på du. I sämsta fall har jag gjort bort mig med rådet ;) Med risk för att jag fått det hela om bakfoten totalt ;) så har jag förstått det så här att ju större ytrörelse ju mer CO2 drivs ut från vattnet precis som när man har en luftpump och bubblorna gör att mer CO2 drivs ut. Jag menar heller inte utblåset nedåt utan rakt, dvs. vågrätt i akvariet. Fick detta som förslag från Mathias och märkte snabbt förändringar med mindre penselalger allt eftersom efter denna förändring och högre mängd bubblande från växterna efter detta (jag kör helt utan CO2 tillskott och EC) vilket jag tolkat som att det fungerar som jag har beskrivit. Har heller inte märkt för låga syrenivåer nattetid då jag har "månljus" och kan se fiskarna sent. Har också ganska mycket fisk i burken.

Har också förstått den som om herr KTMsmurf inte heller kör med CO2.

Om du kan belysa det på annat sätt att detta inte stämmer är det enbart intressant för mig. Då blir det till att lära om :D

HElt korrekt, jag kör heller inte med C02 tillskott.
Däremot tittar jag på att fixa månledljus i blått precis som dig. Men prio ett just nu är att bejämpa Cyanon och få karet i balans. Nu har jag ju skaffat mig detta och vill lyckas. Det var ett långsiktigt köp tänkte jag :)

Det sjuka är att jag börjat titta på nanoakvarier.. typ ett 20lit för att ha på kontoret i huset där jag spenderar alldeles för mycekt tid enligt min sambo [:o]
#58 - 30 november 2012 13:55

Nu tänker du helt rätt :) Varför nöja sig med ett? Sedan kan det ju vara skönt med nåt kar utan Cyano också ;)
#59 - 30 november 2012 14:26
Jag förstår hur du tänker, men att få ojämna co2 nivåer pga utvattenrörelse köper jag inte riktigt. Att pH fluktuerar på ett dygn är ingen nyhet, (om man inte har pH-controller och co2) oavsett hur flödet är mot ytan. Samtidigt är jag för att göra någon drastisk förändring om man inte får bukt med vissa "problem" i sitt kar, frånsett vissa kemiska preparat.
Allt behöver inte vara bevisat i lab, utan tycker man något funkar bra och ger resultat ska man givetvis fortsätta på den inslagna vägen:)!
#60 - 30 november 2012 14:29

Du menar att det kan vara så att jag har totalt fel men att det ändå kan vara bra? ;)
Ok. Den smällen får man ta :)
#61 - 30 november 2012 14:34
Nä, inte totalfel men personligen tror jag inte du får större förändringar över dygnet hur pumpens utblås riktas. Någon får gärna komma med en bra utläggning på motsatsen:).
Däremot är jag som sagt för förändringar om man inte får bukt med ett problem den vanliga vägen, men ofta har man för bråttom när det gäller denna biten.
Jag har tex haft problem med trådalger i ett kar i över 8 månader nu, men nu ser jag att de börjat ge med sig och jag hoppas de försvinner snart. Jag har bara dragit ner ljustiden och varit enveten med att ta bort trådarna, och nu börjar det ge resultat:).
#62 - 29 januari 2013 18:09
En liten uppdatering:
Efter att försökt få bort Cyanon "för hand" så gav jag till slut upp.. den kom tillbaka snabbare än jag kunde hålla ikapp. Jag mörklade akvariet i nästan 4 dygn och en del dog bort. Men det var som grönt på hela ytan.. bara en 10x10cm ring runt utblåset som inte var grönt. :(

Så tillslut så bestämde jag mig för att köra medlet jag köpt som står i början av tråden. Jag plockade ur kolfiltret och började behandlingen.
Nu när det gått nästan 4 veckor efter behandlingen så är det något lite grönt på stenarna.. men jag blir osäker om det är Cyano eller något annat som kommit. Jag var klippte ner några av växterna som var värst drabbade innan jag började.. hade jag kunnat skippa.
Förra veckan tillkom det två stycken små albino ancistrus som äter och poopar hela tiden.. så någonting verkar det finnas att äta iaf.
Har algtabletter utifall. Jag har också plockat bort en del sten och köpt en "fejk" stock som är ihålig för just anicistrusarna.. dock verkar de gillar att simma ut och in i spongebob figuren mer.

Får återkomma med bild.. det ser lite tanigt ut nu när växterna blev nedklippta. Ska ta tag i PMDD nu också.
Jag har inte gett upp..

så.. en liten uppdatering bara om det fanns någon intresserad.. fick många bra svar av er, TACK! :)
#63 - 29 januari 2013 19:19
Vi håller tummarna:)!
#64 - 29 januari 2013 19:45
Du ska veta smurfen, att du är inte ensam om eländet... Lycka till nu, hoppas att det löser sig för dig:).

//Inger

Annons