Grönalger på äldre blad.

#1 - 8 juni 2005 21:56
Nu har jag äntligen blivit av med mina svävalger, men ett nytt
problem har dykt upp nu istället.

Får grönalger på det flesta äldre blad, ser jätte tråkigt ut.
Har som "åtgärd" ökat CO2`n genom att sänka pH`t lite från
6.4 till 6.3 samt att jag göder lite mer av alla ämnen varje dag.

Något mer jag ska/bör göra?

Sen får jag även hål på en hel del nya blad.
Vad kan det beror på?

Bifogar 2 bilder, en på grönalgerna och en på ett blad med lite hål i.

Alger:
http://img294.echo.cx/img294/8575/pict18073cb.jpg

Hål:
http://img97.echo.cx/img97/5162/pict18002gq.jpg
#2 - 8 juni 2005 22:14
kollat igenom denna sidan ? http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=193

om möjligt kan du alltid "slänga" i ett gäng amano eller körsbärsräkor.
håller bladen rena å fina på min anubias.
#3 - 8 juni 2005 22:16
Jag tror att du redan löst det själv...

Mer av allt som du själv föreslår ! Mer KNO3 löser ju även Kaliumbehovet.

Däremot AR'ens nedersta blad har jag inga bra'a tips till, min såg åxå ut sån :(

Där é nog BluesBoy rätt man !
#4 - 8 juni 2005 22:23
Raven: Ja jag har kollat där ett par ggr.
Inget av det stämmer in för tillfället.

Och jag vill inte köpa nån "fisk" för att lösa problemet så.
Bättre o hitta källan till det hela :)

Oveb: Okej, då är det bara vänta och se.
Bladen som är trasig ser ju inte alls roligt ut, kan det inte va
någon fisk som äter på bladen? Kanske mina tigerbarber? =P

Blad som får alger på sig dom är körda va?
Bara låta dom va o klippa bort den delen av plantan när den växt till sig?
#5 - 10 juni 2005 16:42
Har nån minnesbild att jag skulle ha läst om botior som kan gå hårt fram ibland när dom är på jakt.
#6 - 10 juni 2005 16:55
De trasiga bladen tycker jag ser ut att ha skapats mekaniskt och då troligen av någon fisk.
Botierna kan hacka hål när de är på snigeljakt, det kan även vara någon hungrig sugmal.
#7 - 10 juni 2005 17:05
Ett bra sätt att inte slippa eländet med att gamla blad ser taskiga ut är att helt enkelt inte ha några gamla...

Vad jag menar är att om du får lite mer fjutt på ljuset så kommer du antagligen att kunna klippa bort de äldsta och fler nya dyker upp än nu. Snabbare tillväxt ger fler nya blad helt enkelt.

Gick det att förstå hur jag menar ?
#8 - 10 juni 2005 17:10
Har du Ancistrus? Hade precis samma hål på mina svärdplantor.
#9 - 10 juni 2005 17:28
Tror precis som många andra att hålen är mekaniska, så någon näringsbrist verkar du inte ha... Tror mer på att du har för mycket näring med tanke på den gröna beläggningen.
#10 - 10 juni 2005 20:40
Nixon: Botiorna kommer jag ihåg att någon anna sa till mig att det kan va.
Kan man ge dom ngt grönt typ sallad gruka eller ngt ist?

Oveb: Nu har jag 334 w 2 T5 samt 3 T8 alltså ca 0.46w/l iaf.
Så det är bara hoppas det löser sig nu kanske.

Petnym: Mm kanske är för mycket gödning.
Dock inte "TMG" då jag har fått micro brist IGEN....
Vad skulle det va för mycket av isf, KNO3 / KH2PO4??

Edit: Får får övrigt rätt mycket alger på rutorna oxå.
Grönt "damm" typ, brukar få göra rent rutorna vid varje vattenbyte.
Även fått prickalger såg jag precis.

Mvh / Krulle
#11 - 11 juni 2005 08:06
Jag har också Zebra-botior. 3st. Har aldrig tänkt på dom, kanske var dom som käkade/attackerade min svärdplanta :/
#12 - 11 juni 2005 09:16
[QUOTE=Krulle]
[/quote]
Inget sålänge CO2-halten är bra.

Grönt "damm" typ, brukar få göra rent rutorna vid varje vattenbyte.

Även fått prickalger såg jag precis.

Typiskt fenomen när ett växtakvarium börjar se ljuset i tunneln. Först dammalgerna och sedan prickalgerna.

Dammalgerna är lite trixiga. När man stryker bort dom så slänger dom ut zoosporer som simmar i en liten båge och sätter sig på glaset igen vilket ofta innebär att dammet är tillbaks inom några timmar från det att man strukit bort det.

Tricket mot dammalger är att suga upp dom och få med så mycket som möjligt av dom ut ur akvariet. Jag gör det genom att ha häverten precis bredvid algskrapan (lite pilligt), Barr brukar rekommendera att man tar pappershandukar och stryker bort dom i samband med ett stort vattenbyte.
#13 - 11 juni 2005 10:00
Okej, jag kör ju i mer co2 nu än tidigare, dock inte mycket men lite.
KH 2.5 pH 6.3 alltså runt 40ppm vilket borde va tilräckligt.

Jo man förstår ju att när man skrapar bort algerna från rutorn så får man
ju inte bort dom utan bara flyttar lite provisoriskt på dom.
Men vad ska man göra när det ser illa ut mitt i veckan.

Men vid vattenbyten gör jag mitt bästa för att suga bort skiten.
Dock så har jag ingen vettig alg skrapa utan det blir en disksvamp o gno
som en liten tok men det funkar oxå.

Pappershandukar kanske man kan testa.
Ska jag göra senare idag när det är dags.
#14 - 11 juni 2005 11:26
Jo man förstår ju att när man skrapar bort algerna från rutorn så får man

ju inte bort dom utan bara flyttar lite provisoriskt på dom.

Men vad ska man göra när det ser illa ut mitt i veckan.

Är det vanliga grönalger så är ju en flytande magneskrapa suverän, men när det gäller dammalger som kommer tillbaks inom några timmar så är det bättre om du sveper bort dom med en papperstrasa så du får med dig så mycket som möjligt av dom ut ur akvariet.

Dammalger är ganska mesiga. Dom ger upp väldigt lätt efter någon/ett par veckor.
#15 - 11 juni 2005 11:27
Justja. Du kan ju även köra UV:t några timmar efter att du gnidit bort dom så eventuella zoosporer som inte hittar tillbaks till rutan blir friterade istället.
#16 - 11 juni 2005 11:37
Jag har en såndär flytande alg magnet som jag brukar köra med, men så jobbigt nära
gruset rädd för att det ska komma ngt gruskorn emellan o repa en massa.

Och angående mitt UVS så har det gått konstant sen jag körde igång det.
Har inte vågat stänga av det :)
#17 - 11 juni 2005 13:55
Uv dygnet runt medör risk för att du friterar chelateringen på mikrogödningen. Normalt sett skjuter man bara ihjäl grönvattnet/infusorierna och sedan tar man bort den.

Eftersom det är så lätt att få bort dimman så behöver du inte vara rädd för att stänga av den.
#18 - 11 juni 2005 13:58
Defdac hur lyckat är det att koppla uv'n till en timmer och låta den gå 1-2 timmar per dygn ?
#19 - 11 juni 2005 14:03
Jag tror det är det vanligaste sättet att köra UV:t på nr man har grönvatten. När man inte har någon dimma eller något annat problem ser jag inte direkt någon vits med det. Ungefär som att bubbla ner CO2 på natten?
#20 - 11 juni 2005 14:07
Defdac: Just fan, nu när du säger det kommer jag ju ihåg att du nämnde det för
mig en annan gång, kan det KANSKE bero på det att jag fått micro brist nu igen?

Låter ju som om det skulle kuna finnas ngt samband här iaf...

Har iaf stängt av den nu.
#21 - 11 juni 2005 16:20
Jajustja, du skickade ju bilder på det för inte så länge sen. Tänkte inte på att du körde UV då.
#22 - 16 juni 2005 17:04
Nu har jag sänkt mitt på ytterligare lite tänkte sänka tills dom börjar flåsa lite sen sänka lite. Kör med 1.5 fulldos 7 dag nu.

Dom gammla bladen har ju som sagt massa grönalger på sig.
Dom bladen (någon sorts svärdplanta) krullar ihop sig lite i toppen.
Kväve brist? Men har ju som sagt ökat allt nu så det kanske löser sig det oxå.
#23 - 18 juni 2005 18:52
Börjar bli lite uppgiven nu. (igen)
Ingen förbättring på grönalgs fronten ännu.

Det bubblar o har sig, min stellata nålgräs och Dammlevermossa växer bra.
Men som sagt, alger på rutorna bara någon dag efter rengörning/vattenbyte.

Vad mer kan jag göra?
#24 - 18 juni 2005 20:32
Uppgiven ?? Jag med just nu, när man minst anar det så stabiliseras det och börjar gå åt rätt håll... hoppas jag :)

Likadant här, gräset och Stellatorna växer nått fruktansvärt men algerna gör tyvärr det åxå.

Staghorn av allt skit är det som trivs hos mig :(

Jag har bara lite alger på rutorna men desto mer nere i gräset. Det krävs en kamning innan det tokbubblar.
#25 - 18 juni 2005 20:46
[QUOTE=Krulle]
[/quote]
[QUOTE=defdac]
Inget sålänge CO2-halten är bra.
[/quote]
Min erfarenhet är att för mycket KNO3 / KH2PO4 ger en grön film på ruta och växter oavsett CO2-nivå. (Har kört med pH-kontroller)
#26 - 18 juni 2005 21:07
Hmmm kör ju riktigt rejält med all gödning just nu så jag börjar nästan tro
lite på Petnym här.....

Har nog närmre 50 ppm co2 som jag kör nu.

Kanske ska dra ner till en 1/2 dos kno3 samt KH2PO4 / dag.
men köra samma nutrisi då jag bara får micro brist annars.

Sen är det ingen liten hinna på rutorna, inget som går att torka
bort med en pappers servet som Defdac föreslog, det händer inget då.
Såg ju bra mycket bättre ut innan jag började med någon gödning alls faktiskt.

men hoppas det löser sig.
#27 - 18 juni 2005 21:26
Du kan ju alltid använda en isskrapa att skrapa bort algerna med. Skulle kanske vara lite roligt att få se lite nyare bilder från ditt kar.
#28 - 18 juni 2005 21:37
När jag deppar så brukar jag fluffa, klippa, kamma, skrapa så vattnet ser ut som skit. Efter det så gör jag ett massivt vattenbyte för att bli av med allt löst elände. Spolar i och ur samtidigt under en rejält stund. Sedan göder jag fulldoser och känner mig alltid ganska så nöjd efter.

Det ser även betydligt bättre ut dagarna efter så jag inbillar mig att metoden är rätt så effektiv...
#29 - 18 juni 2005 21:48
Pannecke: Förstår dig lite men vill inte visa ngt som det ser ut nu, plus att
jag har lånat ut min kamera =)

Iskrapa har jag testat, funkar inget vidare det heller tyvärr.
Raklad funkar bra men svårt då det är väld ruta.

Oveb: Fluffa klippa ner plantera om osv gör jag oxå.
Gör rent rutorna, sen kanske jag byter ca 300% av vattnet, o det
gör jag ibland 2 ggr / vecka då rutorna ser så illa ut så fort.
Oxå hört att mer växt massa kanske kan hjälpamig emot detta så
vill ju inte klippa bort allt för mycket heller, svår avägning dethär.
#30 - 18 juni 2005 22:02
[QUOTE=Krulle]
Oxå hört att mer växt massa kanske kan hjälpamig emot detta så
vill ju inte klippa bort allt för mycket heller, svår avägning dethär.[/QUOTE]

Jag har också fått nys om detta, jag hade ganska lite växter i början, då fick jag mycket bekymmer med alger. Nå har jag burken full med växter och mycket mindre alger. Jag skaffade in några snabbväxande och några lite långsammare. De snabbväxande tog jag vallisneria och ambulia, 10 plantor av varje, idag kanske jag har 60 plantor an abulian nar jag ansat ur och kanske 40 plantor vallisneria, ambulian får jag klippa ur 25% varannan vecka, så det är en bra växt om man vill få upp växtvolymen lite.
#31 - 18 juni 2005 22:17
Har massa vallisneria, dock bara sjävla utlöpparna från själv moderplantan, för dom va allt för taskiga så dom rev jag ut, och dom nya utlöparna vill inte växa ALLS, lustigt men men..... Köpte lite skruv vallisneria, på dom kommer det nya utlöpare iaf, så dom växer iaf. Lustigt att det kan skilja så mycket från vallisneria till vallisneria.
#32 - 18 juni 2005 22:25
Har du provat ambulia då?

Gå in på min hemsida så kan du titta i galleri och under avarium, så får du se..
#33 - 18 juni 2005 23:31
Ambulia??? Aldrig hört talas om.

ska kolla o se om jag kan ta redapå vad det är för ngt :)
#34 - 18 juni 2005 23:55
[QUOTE=petnym]
Min erfarenhet är att för mycket KNO3 / KH2PO4 ger en grön film på ruta och växter oavsett CO2-nivå. (Har kört med pH-kontroller)[/QUOTE]
Detta är min erfarenhet också - till en början, säg någon/några veckor innan man stabiliserat de högre NO3/PO4-nivåerna. Bibehåller man dom höga och fina och ser till att CO2-halten är bra kommer dels tillväxten bli enorm och med den så blir ammoniumnivåerna stabilt låga varpå algerna klingar av.
#35 - 18 juni 2005 23:57
[QUOTE=Krulle]
Kanske ska dra ner till en 1/2 dos kno3 samt KH2PO4 / dag.
men köra samma nutrisi då jag bara får micro brist annars.
[/quote]
Nej fippla inte med nivåerna. Se till att hålla din regim med fina nivåer av allt med bra tillväxt och låt växterna fylla i så kommer algerna klinga av.

Sen är det ingen liten hinna på rutorna, inget som går att torka

bort med en pappers servet som Defdac föreslog, det händer inget då.

Pappers-servet är för dammalger, är det vanliga grönalger går det bra med en vanlig algskrapa.

Såg ju bra mycket bättre ut innan jag började med någon gödning alls faktiskt.

Mikrobrister och dålig tillväxt?
#36 - 19 juni 2005 00:01
[QUOTE=oveb]När jag deppar så brukar jag fluffa, klippa, kamma, skrapa så vattnet ser ut som skit. Efter det så gör jag ett massivt vattenbyte för att bli av med allt löst elände. Spolar i och ur samtidigt under en rejält stund. Sedan göder jag fulldoser och känner mig alltid ganska så nöjd efter.

Det ser även betydligt bättre ut dagarna efter så jag inbillar mig att metoden är rätt så effektiv...[/QUOTE]
Är man ihärdig så gör man vattenbyte med nya nivåer direkt när det börjar se sämre ut - tricket är höga fina nivåer och att hålla dom *stabilt* höga, inte låta det pendla fram och tillbaks.

Med så fruktansvärt mycket ljus och så ite växter som du har, och nästan bara gräsmatta *är* det svårt, inget snack om saken.

Men det är *inte* pga höga näringsnivåer, det lovar jag. Ökar man plötsligt alla nivåer verkar algerna ta det, ungefär som vid en ammoniumspik, som blommningsdags. Finns ingen konkurrens (få växter och oerhört mycket ljus) finns det inget som stoppar dom.

Som du sa tidigare: Lite tålamod någon/ett par veckor brukar ge resultat, speciellt om man orkar slå på algerna hela tiden.
#37 - 19 juni 2005 00:03
[QUOTE=Pannecke][QUOTE=Krulle]
Jag har också fått nys om detta, jag hade ganska lite växter i början, då fick jag mycket bekymmer med alger. Nå har jag burken full med växter och mycket mindre alger. Jag skaffade in några snabbväxande och några lite långsammare. De snabbväxande tog jag vallisneria och ambulia, 10 plantor av varje, idag kanske jag har 60 plantor an abulian nar jag ansat ur och kanske 40 plantor vallisneria, ambulian får jag klippa ur 25% varannan vecka, så det är en bra växt om man vill få upp växtvolymen lite.[/QUOTE]
Jamen visst är det så. Är hela burken full av växter så är ljuskonkurrens och ammoniumkonkurrens enorm, en konkurrens växterna vinner om alla nivåer är höga och fina.

Men glest med växter, som man kanske vill ha i lite speciella aquascapes, är skitsvårt. Speciellt med kanonhöga ljusnivåer.
#38 - 19 juni 2005 00:04
[QUOTE=Krulle]Ambulia??? Aldrig hört talas om.[/QUOTE]
Ser ut som en gigantisk Limnophila sessiliflora och växer ungefär lika mycket - med samma tråkiga benägenhet att få jättelånga nodavstånd vid bra med ljus/bra näringsnivåer. Jag tröttnade ganska snabbt på den.
#39 - 19 juni 2005 00:17
Oj satan vad många inlägg av Defdac det blev då :)

Efter att jag nu ökat gödningen ser jag ju att tillväxten blivit bätte så det
borde ju säga en hel del antar jag.

Forsätter attgöda som jag gör nu, ser jag ingen förbättring inom ett par veckor så får jag lov att återkomma, ni finns ju som tur är kvar även om inte mina växter gör det *ler*

Innan jag började med gödning hade jag väll typ ingen tillväxt men inget brist heller för den delen, inte vad jag kommer ihår iaf.

Tack för allt....
#40 - 19 juni 2005 23:42
Ambulia "Limnophila sessiliflora"

I handeln är det nog så att Limnophila sessiliflora får ambulia som hadelsnamn, det kanske är felaktigt. Men när jag köpte mina stod det ambulia på prislappen och Limnophila sessiliflora på en skylt i "krukan".
#41 - 20 juni 2005 05:30
Okej, jag hade för mig att Ambulia var Limnophila aquatica men en image-googling ger lite blandat mellan sessiliflora och aquatica. Enligt den här sidan http://www.thekrib.com/Plants/Plants/Limnophila.html verkar det som alltså hela Limnophilasläktet kallas Ambulia.
#42 - 20 juni 2005 07:10
Jag ville bara lägga in en kommentar ang samma problem, jag har ett 54L kar med fåtal växter men med 2*18 w lyse> 0.66w/l , efter inrådan på defdac så fimpade jag ena lysröret, satte in reflektor ist, samt skippade mina 30% vattenbyten varje söndag så börjar jag nu få upp mina näringsnivåer efter att i 12 veckor haft 0 värden på allt utom ph och temp ( !? )

ska nu på morgonen göra vattentest och se om jag fått upp nitratnivån.

mina växter har fortafarnde svarta krull på sina gamla blad men tillväxten har avstannat efter 2 veckor utan vattenbyte. så det verkar vara precis som defdac säger att man skall ej ha alltför rent vatten ( se vattenbyten ) för då tappar vattnet sin näring och växterna blir hämmade med defekter som följd.

har fö inköpt KNO3 , KH2PO4, samt NutriSI Micro , men är osäker om jag ska tillföra ngt, och hur jag ska göra iom att ej kör co2, och har fått för mig att jag då triggar algblomningen då jag har ett rätt inkört kar( se filter )

ps, skall man ha 0 värde på FE?
#43 - 20 juni 2005 08:03
Algblommning triggas främst av ammonium (ruttnande mat, för hög fisklast, aurea), vilket verkar bero på att alger "förstår" att god tillgång till det mest lättillgängliga kväveformen som finns innebär 0 konkurrens, dvs läge att blomma.

Har man en stor rik fauna av glada växter som får den näring dom ska ha, kväve från nitrat istället för ammonium, så blir ammoniumnivåerna extremt låga och stabila vilket gör att algerna går i ide.

Fiskskit måste mineraliseras i bottnen innan det kan användas av växter, så är du inte säker på att din 11-12 veckor gamla sandbotten har exakt rätt redox/bakteriekultur som klarar den uppgiften är det *mycket* bättre om du kör med KNO3, KH2PO4 och NutriSi.

0-värden på vilket näringsämne som helst är dåligt.

Annons