Jag har fått grönalger på botten som slemmiga sjok!
Jag doserar enligt ditt recept från hjortgatans zoo. Skall jag kanske öka KNO3 i så fall hur mycket då?
Har du vallisnerior eller andra vaxter som lagger sig efter ytan? Jag kunde bara inte fatta varfor jag fick cyano igen o igen, sen sa nagon at mig att gora mig av med mina vallisnerior o efter det inga mer problem.
Cyano frodas tydligen pa dessa langa blad som ligger precis vid ytan o sprids sedan runt i tanken, samma med vatten ormbunkar o dyl.
Ursprungligen skickat av Mage
Hej!
Ursäkta om jag kommer inklampande här och snor lite av tråden.
Har försökt hänga med i resonemanget för jag har själv börjat få några alger som lägger sig som en grön matta på botten.. Antar att det är samma..
Använder ingen gödning och har ljuset tänt 12t.. Alla värden verkar vara OK och växterna växer som ogräs(Vallisneria och flytväxter "andmat") har även två små anubias.
Defdacs senaste inlägg tolkade jag till att om man har lite mindre antal växter så kan även algerna gå tillbaka. Fattade jag det rätt då?
Kan det hjälpa annars med mindre ljus? Har bara ca 0.4W/L (från ett gammalt aquastar)
Mvh//Mage
Defdacs senaste inlägg tolkade jag till att om man har lite mindre antal växter så kan även algerna gå tillbaka.
Fattade jag det rätt då?
Kanske läge på att byta rör.
Luktar nästan inget heller faktiskt.. Nån idé?
Nitrat: Int nå
Men om man inte vill ha alger, skall man strunta att tillsätta KNO3 då?
Nu var det ju inte sa att jag tog bort vaxterna, Defdac. Jag tog bort nagra Vallisnerior, det var allt.
snip
Efter jag tog bort dom sa har jag aldrig fatt BG igen.
Vissa arter av blagron klarat att binda sitt eget kvave, andra inte, finns hundratals olika. I mitt fall var det dock den som kan....o visst var det ju sa att luften forsag den med kvave. Det och det faktum att den lag ratt under ljusrampen pa vallisneria bladen.
En gron matta later precis som cyano/BG, Det finns som sagt manga olika varianter men enklaste sattet att avgora om det ar BG ar att ta det mellan fingrarna o gnida lite. Om det kanns som om du gnider blot o fintradig lammull eller dyl. sa ar det inte BG, om det kanns som tjock vaniljsas sa ar det BG eftersom det saknar fibrer. BG luktar inte heller alltid. Den har "spindelvavs" lika Cyanon har jag aldrig sett, men jag har sett bade klart vinroda och svarta "Blagrona" alger.
Det finns 2 distinkta grupper av BG, dom som kan o dom som inte kan binda o halla (och ibland tillomed tillverka har jag last) kvave. Den senare ar den typen av BG man far i ett illa skott akvarium, tillsatta kvave da ar inte sa bra eftersom dom behover kvave tillskott. Den forsta kommer oftast i akvarier som ar lite for val skotta och det ar den som kvave tar hand om.
Ett litet inlägg (förlåt),defdac hur stor måste växtantalet (%/liter)vara för att ditt recept på hjortgatanzoo ska gälla. Antar att det måste vara ganska mycke växter.
Vissa cyanobakterier kan anpassa sig till laga kvave nivaer...andra inte...Det finns flera hundra arter i detta stota slakte (om det ens ar ett slakte??)
Hela poangen med Vallisneriorna ar att BG alger bildas pa de blad som ligger efter ytan.....
Har du vallisnerior eller andra vaxter som lagger sig efter ytan? Jag kunde bara inte fatta varfor jag fick cyano igen o igen, sen sa nagon at mig att gora mig av med mina vallisnerior o efter det inga mer problem. Cyano frodas tydligen pa dessa langa blad som ligger precis vid ytan o sprids sedan runt i tanken, samma med vatten ormbunkar o dyl. ta bort dom ett tag sa far du se att cyano algerna minskar o dom vanliga algerna okar.