Grönalger?

#1 - 15 april 2004 16:19
Hur gör man för att få bukt med grönalger? Jag har fått grönalger på botten som slemmiga sjok! Till saken hör att akvariet är nystartat och jag använder både pmdd och koldioxidgödning! Det är planterat med både snabbväxande(Limnophila och Hygrophila) och lite mer långsamväxande arter(Cryptoryne). Jag byter 50% vatten varje vecka. I karet går för tillfället bara tre ancistrusar.
#2 - 15 april 2004 16:28
Hur mycket ljus har du ?
#3 - 15 april 2004 16:32
Jag har ungefär 0,5watt per liter. Det är två aquaglo. Men jag får snart hem nya rör och skall då också utöka med ett rör till så att jag kommer upp i 0,7watt per liter.
#4 - 15 april 2004 16:52
Jag har fått grönalger på botten som slemmiga sjok!

Låter mer som cyanobakterier tycker jag.
#5 - 15 april 2004 16:54
Om det är cyanobakterier hur gör jag då? Skall jag öka någon parameter? Eller skall jag bara fortsätta och ta bort det eftersom det kommer?
#6 - 15 april 2004 17:16
Hur mycket KNO3 doserar du jämfört med övrig gödning?
#7 - 15 april 2004 17:26
Jag doserar enligt ditt recept från hjortgatans zoo. Skall jag kanske öka KNO3 i så fall hur mycket då?
#8 - 15 april 2004 17:32

Jag doserar enligt ditt recept från hjortgatans zoo. Skall jag kanske öka KNO3 i så fall hur mycket då?

I de recepten ligger NO3:PO4 i ca 10:1-förhållande, vilket jag själv kör. Men med Cyanobakterier märker man helt klart en markant tillbakagång om man går ner kraftigt i PO4-dosering och försöker hålla nitrat-halten runt 10 ppm.

Översatt i recept-termer borde det bli dubbel dos av den KNO3-lösning jag beräknat och halv dos av PO4-lösningen. Kanske t om fjärdedels dos PO4.
#9 - 15 april 2004 17:35
Tack för tipset! Jag prövar med det och får väl återkomma om det inte funkar.
#10 - 15 april 2004 17:47
Verkar som om det verkligen fungerar med ökad dosering av nitrat.

Var på semester nu den gångna veckan, när jag kom hem upptäckte jag att pumpen till vårt lilla akvarium hade stannat.
Bytte fort som fn vatten och alla fiskar blev genast mycket piggare och gladare. Observerade då också att i stort sett alla cyano var försvunna.

Har under en lägre tid förökt bli av med cyano och noterade denna redfield formulan någon dag innan vi åkte.

Kan dock inte rekommendera någon att nyttja min metod dock.

Kan tillägga att en ancistrus dessvärre dog men att de andra firrarna klarade sig bra. (15 neontetror, 3 glasmalar och en siamensis)
#11 - 15 april 2004 19:02
Kan jag ändå utöka belysningen med ett sunglo-rör som jag hade tänkt?Eller blir det värre då!
#12 - 15 april 2004 20:16
Det blir värre med mer ljus tror jag, vänta tills du slagit ner cyanoupproret.
#13 - 16 april 2004 17:42
Det har kommer att lata trist men.....bekampa inte cyano, kommer alltid tillbaka! Speciellt den typen som kommer i ett valskott akvarium.

Har du vallisnerior eller andra vaxter som lagger sig efter ytan? Jag kunde bara inte fatta varfor jag fick cyano igen o igen, sen sa nagon at mig att gora mig av med mina vallisnerior o efter det inga mer problem. Cyano frodas tydligen pa dessa langa blad som ligger precis vid ytan o sprids sedan runt i tanken, samma med vatten ormbunkar o dyl. ta bort dom ett tag sa far du se att cyano algerna minskar o dom vanliga algerna okar.

Finns aven 2 djur som ater dom, den ena ar en snigel som heter Nerite, den andra en liten tandkarp som heter Ameca Splendens. Nerite snackor foresten ar underbara, dom ater alla alger utom tofs alger och specialicerar sig oftast pa glasrutornasom blir skinande rena jamt. Dom ater inte heller vaxter overhuvudtaget, har sett mina krypa over spada hygro blad utan att ta sig de liten tugga ens.
#14 - 17 april 2004 08:32

Har du vallisnerior eller andra vaxter som lagger sig efter ytan? Jag kunde bara inte fatta varfor jag fick cyano igen o igen, sen sa nagon at mig att gora mig av med mina vallisnerior o efter det inga mer problem.

Växterna förbrukar kvävet i vattnet som Cyanobakterier klarar sig utan. När kvävet är slut så stannar växterna i växten/växer långsamt medans Cyanobakterierna kan danska på ett uppdukat näringsbord.

Cyano frodas tydligen pa dessa langa blad som ligger precis vid ytan o sprids sedan runt i tanken, samma med vatten ormbunkar o dyl.

Vid ytan finns gott om atmosfäriskt kväve som Cyanobakterierna kan ta upp.

När du tog bort växterna fanns inga kväveförbrukare och fiskarnas avföring kunde börja skjuta upp kvävehalterna varpå kväve:fosfor-nivåerna började gynna andra slags alger som slog ut Cyanobakterierna.
#15 - 17 april 2004 09:51
Hej!
Ursäkta om jag kommer inklampande här och snor lite av tråden.
Har försökt hänga med i resonemanget för jag har själv börjat få några alger som lägger sig som en grön matta på botten.. Antar att det är samma..
Använder ingen gödning och har ljuset tänt 12t.. Alla värden verkar vara OK och växterna växer som ogräs(Vallisneria och flytväxter "andmat") har även två små anubias.
Defdacs senaste inlägg tolkade jag till att om man har lite mindre antal växter så kan även algerna gå tillbaka. Fattade jag det rätt då?
Kan det hjälpa annars med mindre ljus? Har bara ca 0.4W/L (från ett gammalt aquastar)
Mvh//Mage
#16 - 17 april 2004 10:05
Ursprungligen skickat av Mage

Hej!

Ursäkta om jag kommer inklampande här och snor lite av tråden.

Har försökt hänga med i resonemanget för jag har själv börjat få några alger som lägger sig som en grön matta på botten.. Antar att det är samma..

Använder ingen gödning och har ljuset tänt 12t.. Alla värden verkar vara OK och växterna växer som ogräs(Vallisneria och flytväxter "andmat") har även två små anubias.

Defdacs senaste inlägg tolkade jag till att om man har lite mindre antal växter så kan även algerna gå tillbaka. Fattade jag det rätt då?

Kan det hjälpa annars med mindre ljus? Har bara ca 0.4W/L (från ett gammalt aquastar)

Mvh//Mage

Kanske läge på att byta rör.
#17 - 17 april 2004 10:23

Defdacs senaste inlägg tolkade jag till att om man har lite mindre antal växter så kan även algerna gå tillbaka.

Fattade jag det rätt då?

Nej det är inte korrekt uppfattat eftersom man måste skilja på alger och alger.

Cyanobakterier är dessutom en blandning av bakterie och alg, så det är enbart Cyanobakterier som gynnas när vattnet är väldigt rent från kväveföreningar (eftesrom Cyanobakteriekolonier kan bilda heterocyster som kan utvinna atmosfäriskt kväve).

En grön matta låter absolut inte som Cyanobakterier. Cyanobakterier ser ut som spindelväv av slem och viftar du med handen nära slemmet så fladdrar det bort. Tar du upp lite av slemmet och gnider mellan fingrarna stinker det.

Kanske läge på att byta rör.

Har man kvävebrist och dyngar på med mer ljus så blir kvävebristen ännu svårare. I Mages fall är det sannolikt ingen kvävebrist om det växer så det knakar, och därför sannolikt inte Cyanobakterier som bildas som en matta på bottnen.
#18 - 17 april 2004 10:59
Hmm.. okey.. då har jag nåt annat på botten.. börjar som små gröna fläckar som sen sprider sig och blir större och större.. Har aldrig satt sig på rutan.
Tycker det är ganska lättflyktigt iaf och flyger omkring om man viftar i närheten.
Det knepiga var att det kom så snabbt.. Bytte ju allt bottenmaterial och nästan allt vatten igår och på nån timme såg jag dom första fläckarna. Dom har iofs inte spridit sig än. Luktar nästan inget heller faktiskt.. Nån idé?
Mvh//Mage
#19 - 17 april 2004 11:11

Luktar nästan inget heller faktiskt.. Nån idé?

Jg såg en bra beskrivning på Akvarieguidens forum för lukten: "Unken sjö". Ny deovariant kanske höhö ;)

Det låter som Cyanobakterier, men då betvivlar jag starkt på att du har bra tillväxt på dina vattenväxter (flytväxter inte inkluderade). Iofs finns det en hel del olika Cyanobakterier och kolonierna behöver inte ha förmåga att binda kvävgas.

Hursomhelst är det förmodligen så att du med stor sannolikhet har mer fosfat än nitrat. Mer nitrat i det läget borde dels ge dig bra tillväxt (i ordets rätta bemärkelse) på vattenväxterna och möjlighet för andra alger att på ett effektivare sätt konkurrera med slemmet.
#20 - 17 april 2004 13:16
åkey.. tycker inte det luktar mer än vattnet i övrigt. Kanske ska säga att jag inte tycker vattnet luktar dåligt heller(om man inte rent utav doppar näsan i det)[:)]
När jag tänker efter så har inte Vallisnerian växt lika mycket nu på sista tiden som de gjorde för några veckor sen. Flytväxterna växer fortfarande mycket.
Kollade just vattnet(tyvärr bara med multisticks men):
Nitrit: Int nå
Nitrat: Int nå
GH: <6
KH: svårt fall.. runt 3-4
pH: också svårt.. knappt 7(enligt kommunen ca 7,8-8,5)
Nån som kan berätta det enklaste sättet att bli av med det?? Om det nu blir mer vill säga.. stannade som till efter att det började synas direkt igår och jag plockade bort det synliga..
Mvh//Mage
#21 - 17 april 2004 13:26

Nitrat: Int nå

Sedär!

Enklaste sättet är att på något sätt få upp nitrathalten. Vi växtakvarister använder KNO3 (kaliumnitrat). Vanliga akvarister kan bli lite slöare med vattenbyten och *inte* städa undan Cyanobakterierna. Tanken är att Cyanobakterierna tillslut dör och släpper ut sitt kväveladdade innehåll och på så sätt höjer nitrathalten som i sin tur gör att andra alger tar över.

Cyanobakterierna blir en slags automatisk kvävegödare förutsatt att man inte tar bort dom. Gillar man inte deras utseende kan man vända ner dom i gruset.
#22 - 17 april 2004 13:47
Men om man inte vill ha alger, skall man strunta att tillsätta KNO3 då?
#23 - 17 april 2004 13:53
Alltså du är en klippa Defdac.. =)
Då tänker jag inte bry mig om dom helt enkelt.. blir jag less så vänder jag ner dom i sanden. Är ju inte snyggt direkt.(speciellt inte på blästersand)
Mvh//Mage
#24 - 17 april 2004 16:00

Men om man inte vill ha alger, skall man strunta att tillsätta KNO3 då?

Ja om man inte har några växter.

Kör man växtakvarium kommer inte växterna att kunna växa om dom inte får nitrat och fosfat. Faktum är att begränsa kvävemängden är en av de farligare prylarna man kan pyssla med i ett <b>växt</b>akvarium.

En del proffs gör det för att plåga fram rödare färger hos växterna, men då leker man dels med Cyanobakterieblommning och dels andra former av algodlingar eftersom algerna alltid vinner näringskriget.

Det går inte att näringsbegränsa alger i ett växtakvarium utan att växterna dör långt innan algerna. Den som vill testa kan prova Zeolith och Rowaphos i filtret och se hur länge växterna överlever jämfört med algerna.
#25 - 17 april 2004 21:37
Nu var det ju inte sa att jag tog bort vaxterna, Defdac. Jag tog bort nagra Vallisnerior, det var allt. Vissa arter av blagron klarat att binda sitt eget kvave, andra inte, finns hundratals olika. I mitt fall var det dock den som kan....o visst var det ju sa att luften forsag den med kvave. Det och det faktum att den lag ratt under ljusrampen pa vallisneria bladen. Efter jag tog bort dom sa har jag aldrig fatt BG igen.

En gron matta later precis som cyano/BG, Det finns som sagt manga olika varianter men enklaste sattet att avgora om det ar BG ar att ta det mellan fingrarna o gnida lite. Om det kanns som om du gnider blot o fintradig lammull eller dyl. sa ar det inte BG, om det kanns som tjock vaniljsas sa ar det BG eftersom det saknar fibrer. BG luktar inte heller alltid. Den har "spindelvavs" lika Cyanon har jag aldrig sett, men jag har sett bade klart vinroda och svarta "Blagrona" alger.

Det finns 2 distinkta grupper av BG, dom som kan o dom som inte kan binda o halla (och ibland tillomed tillverka har jag last) kvave. Den senare ar den typen av BG man far i ett illa skott akvarium, tillsatta kvave da ar inte sa bra eftersom dom behover kvave tillskott. Den forsta kommer oftast i akvarier som ar lite for val skotta och det ar den som kvave tar hand om.
#26 - 17 april 2004 22:03
Man behöver nog även ta reda på kranvattnets nitrathalt för att förstå sig på sina cyanobakterier. Jag har haft akvarium på diverse olika platser i Skåne och aldrig haft några problem med cyanobakterier förrän i höstas när jag flyttade till hus med egen brunn. Nu har jag insett att jag alltid haft minst 5 ppm nitrat ur kranen tidigare, nu har jag mindre än 1 ppm. Skillnaden har stor betydelse, tidigare har jag alltid kunnat byta en massa vatten utan att få för rent, nu går inte det längre.
#27 - 18 april 2004 00:50

Nu var det ju inte sa att jag tog bort vaxterna, Defdac. Jag tog bort nagra Vallisnerior, det var allt.

snip

Efter jag tog bort dom sa har jag aldrig fatt BG igen.

Din gallring av Vallisnerior fick ner kväveupptaget och andra alger fick en chans.

Vissa arter av blagron klarat att binda sitt eget kvave, andra inte, finns hundratals olika. I mitt fall var det dock den som kan....o visst var det ju sa att luften forsag den med kvave. Det och det faktum att den lag ratt under ljusrampen pa vallisneria bladen.

En gron matta later precis som cyano/BG, Det finns som sagt manga olika varianter men enklaste sattet att avgora om det ar BG ar att ta det mellan fingrarna o gnida lite. Om det kanns som om du gnider blot o fintradig lammull eller dyl. sa ar det inte BG, om det kanns som tjock vaniljsas sa ar det BG eftersom det saknar fibrer. BG luktar inte heller alltid. Den har "spindelvavs" lika Cyanon har jag aldrig sett, men jag har sett bade klart vinroda och svarta "Blagrona" alger.

Ja röda Cyano är speciellt vanligt i saltvatten.

Det finns 2 distinkta grupper av BG, dom som kan o dom som inte kan binda o halla (och ibland tillomed tillverka har jag last) kvave. Den senare ar den typen av BG man far i ett illa skott akvarium, tillsatta kvave da ar inte sa bra eftersom dom behover kvave tillskott. Den forsta kommer oftast i akvarier som ar lite for val skotta och det ar den som kvave tar hand om.

Cyanobakterierna anpassar sig. Kolonierna bildar hetorcyster när kväveföreningarna i vattnet är låga, och därmed klarar dom sig bättre. Vilket förklarar dgqlofs iaktagelser som återkommer åter igen i t ex detta forum.
#28 - 18 april 2004 02:23
Ett litet inlägg (förlåt),defdac hur stor måste växtantalet (%/liter)vara för att ditt recept på hjortgatanzoo ska gälla. Antar att det måste vara ganska mycke växter.
#29 - 18 april 2004 03:24
Hela poangen med Vallisneriorna ar att BG alger bildas pa de blad som ligger efter ytan.....darfor ska dom bort om ditt akvarium har latt att fa BG. Har ingenting med kvaveupptagning att gora nar man tar bort 4 vallisnerior i en tatt planterad 800liters tank!

Vissa cyanobakterier kan anpassa sig till laga kvave nivaer...andra inte...Det finns flera hundra arter i detta stota slakte (om det ens ar ett slakte??)
#30 - 18 april 2004 10:26

Ett litet inlägg (förlåt),defdac hur stor måste växtantalet (%/liter)vara för att ditt recept på hjortgatanzoo ska gälla. Antar att det måste vara ganska mycke växter.

Ja med mer växter kickar ljuskonkurrensen in så man minskar risken för algodling istället för växtodling. Man brukar snacka om typ 50% av akvarievolymen (jämt fördelat sett uppifrån) som en magisk gräns där algerna kraftigt går tillbaks.

Vissa cyanobakterier kan anpassa sig till laga kvave nivaer...andra inte...Det finns flera hundra arter i detta stota slakte (om det ens ar ett slakte??)

Så att dra alla över en kam som du gör här:

Hela poangen med Vallisneriorna ar att BG alger bildas pa de blad som ligger efter ytan.....

Går alltså inte. Dessutom är det ju lätt att lista ut varför just de Cyanobakterier du får vid vattenyten gillar att vara där (kvävgasnivåerna är på topp där), så om du har just sådana Cyanobakterier som bara klarar av att hänga kvar vid ytan är det med stor sannolikhet just sådana som bildar heterocyster.

#31 - 18 april 2004 13:18
...och efter att dom startat pa vallisneria bladen sa sprider dom sig snabbt runt i akvariet sa dom stannar inte alls kvar vid ytan......

Nej jag drar inte alls alla BG over en kam....ar val medveten om att det finns akarier dar dom dyker upp i en snigelvaxande variant som garna haller sig i lite morkare horn av tanken plus en massa andra varianter.

Jag tror det viktigaste man kan gora for att fa bukt med alger i allmanhet och som en generell grupp ar att skapa en bra narinsbalans i vattnet samt anpassa antalet timmar man har ljuset pa. De flesta alger framjas mer an vaxterna om man har lyset pa mer an ca 11-13 timmar per dag. Detta varierar forstass med vilka vaxter man har men de flesta av vara akvarievaxter kommer fran omradet runt ekvatorn och ar darfor vana vid ung. 50/50 dag o natt. Alger ar mer anpassningsbara (som grupp) och kan ta vara pa vad som ges, dessutom kommer ju manga av dom fran omraden som tex Sverige dar dom ar vana vid och kan tillgodogora sig enorma mangder ljus under sommaren mycket mer effektivt an tex en sydasiatisk Cryptocoryne.

#32 - 18 april 2004 13:28
Ja där har du svaret. Så därför är detta fel:

Har du vallisnerior eller andra vaxter som lagger sig efter ytan? Jag kunde bara inte fatta varfor jag fick cyano igen o igen, sen sa nagon at mig att gora mig av med mina vallisnerior o efter det inga mer problem. Cyano frodas tydligen pa dessa langa blad som ligger precis vid ytan o sprids sedan runt i tanken, samma med vatten ormbunkar o dyl. ta bort dom ett tag sa far du se att cyano algerna minskar o dom vanliga algerna okar.

Du drar den felaktiga slutsatsen att Cyanobakterier generellt frodas på långa blad vid ytan och föreslår att man ska ta bort alla växterna (vattenormbunkar o dyl) för att få vanliga alger att trivas bättre än Cyanobakterierna.

Du har rätt i att borttagandet av kväveslukande växter kommer få upp kvävehalten och därför gynna andra alger då N:P-ration går mot Redfield-ration (16:1) och Cyanobakterierna försvinner.

Däremot har det inget att göra med huruvida dom ligger vid ytan - faktum är att det totala kväveupptaget minskar om det ligger skuggande växter på ytan som gör att kvävet räcker till andra former av alger.

Annons