Grönaktigt vatten..

#1 - 21 februari 2006 16:13
Hejsan alla akvarievetare. Jag startade ett 54 liters akvarium för ca 4 veckor sedan, men jag kan inte förstå varför vattnet är så grönt. När jag går runt i djuraffärer och kollar på andra akvarium, är deras vatten kristallklart. Men mitt är lite svagt grönaktigt. Har mycket växter i, men det ska väl inte göra vattent grönare? Tacksam för svar
#2 - 21 februari 2006 16:18
[quote=Aftonfalk]Hejsan alla akvarievetare. Jag startade ett 54 liters akvarium för ca 4 veckor sedan, men jag kan inte förstå varför vattnet är så grönt. När jag går runt i djuraffärer och kollar på andra akvarium, är deras vatten kristallklart. Men mitt är lite svagt grönaktigt. Har mycket växter i, men det ska väl inte göra vattent grönare? Tacksam för svar[/quote]

det kan va svävalger. då hjälper det med en total mörkläggning i 3-4 dagar utan något som helst ljus
#3 - 21 februari 2006 16:22
säker på att det är grönt? Inte gulfärgat av en rot?
#4 - 22 februari 2006 09:16
[quote=miiaoo]säker på att det är grönt? Inte gulfärgat av en rot?[/quote]

Jag är inte riktigt säker... Jag har en rot, så det kan ju kanske vara det.. Kan man göra någonting åt det då?
#5 - 23 februari 2006 03:46
ta ut roten och koka den byt vatten koka igen.
är vattnet kraftigt te-färgat så är det bara att fortsätta och sen gör du ett vattenbyte innan du stoppar ner roten igen.
#6 - 23 februari 2006 14:08
[quote=Aftonfalk]Hejsan alla akvarievetare. Jag startade ett 54 liters akvarium för ca 4 veckor sedan, men jag kan inte förstå varför vattnet är så grönt. När jag går runt i djuraffärer och kollar på andra akvarium, är deras vatten kristallklart. Men mitt är lite svagt grönaktigt. Har mycket växter i, men det ska väl inte göra vattent grönare? Tacksam för svar[/quote]Är det svävalger så är vattnet neongrönt och har ingen negativ inverkan på fisken men kanske inte önskvärt av betraktaren av akvariumet! man får bort det genom att belysa med uv-ljus
#7 - 23 februari 2006 14:10
[quote=sunkan aspidoras]Är det svävalger så är vattnet neongrönt och har ingen negativ inverkan på fisken men kanske inte önskvärt av betraktaren av akvariumet! man får bort det genom att belysa med uv-ljus[/quote]

finns väl lite lättare metoder än o springa o köpa ett uvc filter?
#8 - 23 februari 2006 14:44
[quote=andreassofus]finns väl lite lättare metoder än o springa o köpa ett uvc filter?[/quote]
Jepp! Det finns andra och billigare metoder, men absolut inte lättare än UVC-filter!:)
#9 - 23 februari 2006 15:04
[quote=laerni]Jepp! Det finns andra och billigare metoder, men absolut inte lättare än UVC-filter!:)[/quote]

det finns de enligt mig.
jag tycker det är lättare o släcka belysningen o lägga över en filt än o åka iväg o köpa ett uvc filter och installera de. väldigt mycke lättare o smigigare faktisk
#10 - 23 februari 2006 15:14
Ett UVC till 54 l är inte det att "ta i".
#11 - 23 februari 2006 15:21
[quote=Kramfors]Ett UVC till 54 l är inte det att "ta i".[/quote]

nej tydligen inte.. det var de lättaste o smidigaste o bästa sättet:p
#12 - 23 februari 2006 15:25
Tycker du slänger en relativt ljustät filt över akvariet 2-3 dygn (släck belysningen också :) ). Enklare än så kan det nog inte bli :)
#13 - 23 februari 2006 15:34
[quote=Gimbo]Tycker du slänger en relativt ljustät filt över akvariet 2-3 dygn (släck belysningen också :) ). Enklare än så kan det nog inte bli :)[/quote]

nej de va de ja oxå ville komma fram till men... det finns ju folk som vill göra de besvärligt för sig :)
#14 - 23 februari 2006 15:34
Såg inte att det bara var ett 54L! Är så van med betydligt större kar:)
#15 - 23 februari 2006 15:37
...beror väl på hur de övriga växterna klarar sig? Bl.a fotosyntesen störs
#16 - 23 februari 2006 15:38
[quote=sunkan aspidoras]...beror väl på hur de övriga växterna klarar sig? Bl.a fotosyntesen störs[/quote]

växterna klarar sig nog i några dagar.. ja hade släckt mitt i en vecka nästan utan några som helst problem
#17 - 23 februari 2006 15:41
Byt allt vatten.
Åtgärda orsaken till algerna så de inte kommer de igen.
#18 - 23 februari 2006 15:43
Kan det vara glödlampsljus och då för starka lampor?
#19 - 23 februari 2006 17:01
[QUOTE=laerni]Kan det vara glödlampsljus och då för starka lampor?[/QUOTE]
Mycket möjligt, om inte akvariet rent av står på fönsterbrädan.
#20 - 24 februari 2006 10:38
[quote=Raven]ta ut roten och koka den byt vatten koka igen.
är vattnet kraftigt te-färgat så är det bara att fortsätta och sen gör du ett vattenbyte innan du stoppar ner roten igen.[/quote]

Hur länge ska jag hålla på med det? Jag testade igår att koka den en stund, byta vatten och koka igen, och det blev fint... tills nästa dag då det var lika gulgrönt igen...
#21 - 24 februari 2006 19:21
hur länge väljer du själv men en del rötter slutar färga rätt fort en del typ snudd på aldrig.

Annons