[QUOTE=Bluewing;n2371667]Trist att ha det som du har det. Tillsätter du något till vatten idag? Gödning? Buffrar vattnet? Använder något filtermaterial som är tänkt att påverka vattnet istället för rent mekaniskt?
Växer dina växter lika bra som algerna?
Om du tittar på denna gamla bloggsida:
http://aquariumalgae.blogspot.se
Kan du känna igen din alg där om du rullar ner så du ser bilderna?
Har du en bättre, skarpare bild på algen? Tycker det ser ut som någon typ av håralg alternativt trådalg. Men behöver se bättre.
Min egen erfarenhet är att allt experimenterande med vattnet från min sida där jag ändrar taktik allt eftersom förr eller senare leder till någon form av algökning. När jag däremot har kört med ytterst små förändringar i mitt sätt ett hantera karet dvs. samma skötsel vecka efter vecka så kommer karet förr eller senare i en balans där växterna tar den näring som finns framför algerna och då blir det successivt en minskning på algerna.
Mitt Guianacarakar hamnade i en obalans efter en medicinering för HiH. Det tog en 6 månader ungefär innan jag kunde märka en total balans i karet igen. Om du sett Mats Bryzells kar i tråden Akvariestugan så byter han egentligen enbart vatten i det kar han har regelbundet. Ingen gödning. Ingen Co2.
För min del så har jag måttligt starkt ljus. Lättskötta växter som inte kräver mycket ljus och har knappt några alger alls numera.[/QUOTE]
Byter 40-50 % varje vecka, ungefär.
Göder med PMDD "enligt ordination".
CO2 tillsammans med pH-mätare som reglerar pH-värdet till att alltid ligga inom intervallet 6,9 - 7,1.
Bra sida du länkade till. Rullade ner till bilderna och kan konstatera att algen heter
Cladophora algae.
I mitt fall växer den inte bar på växter i meningen att den sitter fast på dem. Känns lika mkt som att den bara ligger på dem också, och därmed kring botten. (Månne är det att de trillar ner.)
Slutsatsen i artikeln är att öka CO2 (vilket känns fel hos mig, med tanke på nämnda sofistikerade pH/CO2-utrustning) och öka cirkulationen. Vilket jag har svårt att göra. Går inte att justera flödet på Juwel-filtret. Som komplement har jag ytterligare ett filter.
"Filtermaterial som är tänkt att påverka vattnet mer än mekaniskt?" Ja, det är de olika filtermassor (inkl "makaroner") som medföljer och anvisas av Juwel. I mitt fall flera, då det är Juwels största kar (450 lit). Finns andra filtermaterial i deras sortiment också, t ex Kol. Har inte testat annat än makaronerna, grov filtermassa, fin filtermassa och vadd.
Bildtexten på sidan du länkade till säger, dessvärre, att inga fiskar äter denna alg. (Jag har flertalet olika algätande fiskar och räkor.)
Hmm.