I mitt gamla kar hade jag något som jag upplevde som gröna slemalger. Under över ett år hade jag kämpat med röda slemalger på olika sätt utan att lyckas. Bytte vid ett tillfälle täckglaset till mettalllampan. Detta för att testa ett nytt glas som har högre transmission av UV. Då kom de gröna slemalgerna. Om de röda var besvärliga och tråkiga så var den gröna ett rent h-vete. Oerhört agresiv och växte väldigt snabbt. När den växte över någon korall så ville den inte vara med längre. Algen var grön och tjockare skikt än den röda. Den fanns även vid ytstenarna fast ute vid kanterna så direkt belysning gillar den nog inte.
Nu har jag bytt upp mig till ett större kar och hade lite gröna till en början men bekämpade dom direkt med att under kallt (Obs) vatten borsta av dom. När jag i det gamla karet sög bort algen var det bara tillfälligt den försvann. Den kom strax efter. Nya karet håller jag ett KH på 11,5 och Ca på ca 500 tack vare kalkreaktor och Kalciumhydroxidmixer. Om detta förhindrar algen eller sätter tillbaka den vet jag inte men dessa alger existerar inte nu.
Lycka till
Peter