[QUOTE=Sindre.b]
Det vil si at i et "high tech" akvarium så har det ingen praktisk betydning at trådalger er bra på å bruke bikarbonat? De vil alltid bruke CO2 så lenge vi tilsetter det.
[/quote]
Sålänge växterna får all näring dom behöver och inte blir näringsstressade så spelar det ingen större roll.
I akvarier med mycket ljus och dåliga näringsnivåer där man tillsätter järn eller mikro brukar trådalgerna komma. Eftersom alla typer av alger klarar sig med runt 100 ggr mindre näring jämfört med de stora växterna är det dom som tar över.
Att det just är trådalger av alla olika typer av alger som blommar när det finns mycket mikrogödning och mycket ljus är en svårare fråga att besvara. Trådalger är den största typen av alger vi har och därmed mest lik växterna vad gäller näringsbehovet och när växterna blir begränsade av något makroämne men det finns gott om mikro så vinner trådalgerna för att dom effektivt skuggar ut andra typer av alger. Vet inte riktigt.
Bety det at det er lurt å tilsett ofte i mindre mengder?
Eftersom makroämnen går åt i rasande fart, vilket inte mikrogödningen gör, så blir det svårt att tillsätta mindre mängder.
De flesta fulldospulsar allt såfort växterna slutar bubbla och kan på så sätt vara säkra på att växterna aldrig blir för begränsade.
Att tillsätta lite järn då och då i ett försök att motsvara makrotillgången är riktigt svårt.
Jeg tror at chelateringen må brytes ned før planten kan bruke mikroen. Så vist chelateringen bruker veldig lang tid på å bli brutt ned vil plantene være begrenset selv om det er masse mikro tilgjengelig i vannet?
Växterna kan bryta ner chelateringen själva. Försvinner chelateringen från näringen i vattnet oxiderar den snabbt till en form som är otillgänglig för växterna.
TMG/NutriSi har en något starkare chelatering som kräver aningens mer energi för växten att bryta ner jämfört med t ex Seachem Flourish som använder glukonat som är en mer lättnedbrytbar chelatering. Men jag tror få, om någon, kan se någon direkt skillnad på tillväxt om övriga nivåer är höga och fina.
Helt klart at det plantene vi skal fokusere på. Men det er greit å vite hva plantene må ha i vannet for at de skal ha det bra. :)
Det räcker med en fulldospuls KNO3, KH2PO4 och TMG/NutriSi/Mikro+ för att växterna ska ha allt dom behöver. I ett low-tech räcker en fulldospuls ett par-tre veckor och i ett vansinnes hightech går den åt på en dag.
Jo, det er mange som opplever at trådalgene dør når de slutter å dosere ekstra jern. Og det gjelder i både high tech og low tech akvarium.
Jag har sett någon gång att trådalger släpper från växter efter ett vattenbyte med fulldospuls och höga CO2-nivåer men det hör till ovanligheterna.
När väl trådalger blommat upp så är det bara mekaniskt plock eller trimmning som gäller om man ska "nuka" dom på en dag.
Eftersom växtmassan i ett CO2-akvarium med höga fina näringnivåer förnyar hela sin växtmassa på ett par veckor så trimmar man oundvikligen bort alla alger på äldre angripna växter som ändå måste trimmas bort.
Det er ikke alle som er like flinke som Barr, det gjør at veldig mange alltid vil ha små ublanser i næringen sin i akvariet, og når man ikke har riktig balanse tror jeg at trådalger kan komme av for mye jern. Så selv om Barr sier at det ikke er mulig velger jeg å tro at for oss "vanlig" akvarister så er det faktisk mulig.
Här tycker jag du har helt fel i att Barr är "flinkare" än oss andra akvarister. Han har bara utvecklat en idiotenkel metod som enkelt garanterar att alla näringsnivåer alltid är perfekta genom ett stort vattenbyte i veckan följt av några fulldospulser. Det är en genialiskt simpel idé som man absolut inte behöver vara "flink" för att lyckas med.
Jag har bara lyckats så bra som jag gjort för att metoden är så simpel och jag är så trög. Jag har alldeles för lite tålamod för att försöka trimma in en småfjuttsdosering av mikrogödning som ligger exakt i linje med tillgången på makroämnen och CO2/bikarbonat.
Att det just är trådalger som råkar blomma upp när Skandinaver doserar för mycket järn/mikrogödning är dock en svårare fråga att svara på, men jag tror det är samma mekanismer som gör att t ex Cyano blommar när kvävenivåerna blir starkt begränsande. Dom är bäst anpassade för mycket mikrogödning helt enkelt på samma sätt som Cyanobakterier är bäst anpassade för låga kvävenivåer.
Knorren: Växterna mår inte bättre av att du försöker begränsa mikrogödningen, dom mår bättre när du tillsätter allt i bra nivåer via t ex en fulldospuls.
Så "rätt" metod blir således inte att försöka sluta dosera järn/mikro utan att dosera allt så växterna börjar trivas igen.
Problemet med CO2 er jo at fiskene ikke tåler så veldig mye mere enn 60 ppm. Forsøker jeg å øke til over 60 ppm hopper mine SAE ut av akvariumet...
Nej det är fel. Du kan hålla högre nivåer än 60 ppm om syrenivåerna i akvariet är väldigt höga, vilket dom bara blir om du har en massa syrealstrande växter som kan utnyttja all CO2 som du trycker ner - och det är ju därför du använder CO2.
Om dagen når plantene produserer oksygen er det mulig å ligge på 80-100 ppm uten at fiskene bryr seg så mye om det, men om natten liker de det ikke.
Återigen: Du tillsätter CO2 för växterna, så varför ska du tillsätta CO2 på natten? Det är lite som att mata ett fiskfritt akvarium utan växter - något ingen gör.
Jeg oppdaget at i de akvariumene hvor jeg ikke kjører med kontroller og stenger av CO2 om natten fikk jeg bedre resultat enn der hvor jeg kjørte med kontroller og CO2 hele døgnet.
Bättre resulatat på vilket sätt? Fulldospulsar allt (makro+mikro) i linje med CO2-åtgången så kommer du absolut inte kunna märka skillnad - allt som händer då är att du river ur växter var och varannan dag för att det växer så snabbt.
Att köra 60 ppm CO2 på natten med pH-controller kan jag dock förstå inte firrarna mår så bra av och du alltså menade bättre resulatat på fisktrivseln.
Alger bruker samme type næring som plantene, og de vokser utrolig raskt, så hvorfor vokser de ikke når plantene vokser bra? De har jo tilgang på akkurat den samme næringen som plantene.
Tiotusenkronors frågan som har börjat kunnat besvaras på senare tid.
Det handlar dels om att en frisk växtmassa skapar oerhört låga ammoniumnivåer. Ammoniumsvängningar är signal för algerna att börja blomma. Med en frisk välväxande växtmassa får dom aldrig den signalen.
Allteftersom akvaristen hela tiden trimmar bort växtblad med dormenta sporer och skrubbar bort synliga alger så kommer dom inte tillbaks.
Ikke alle planter liker så høye næringsnivåer, min Eusteralis Stellata bremser veksten ved høye nitrogen nivåer. Det ser ut som om den får en slags kalsium brist når jeg doserer over 10 ppm NO3.
Det beror sannolikt på fosfatbegränsning. E. stellata är hyperkänslig för låga makronivåer generellt och bildar en stunt-knopp såfort dessa går ner för långt.
Testa att fulldospulsa *allt* istället. Jag kör 40-50 ppm med min E. stellata och den visar ingen tendens till att stunta.
Du har missat något näringsämne, kanske Calcium om du har väldigt lågt GH.