'Gröna' fingrar

#1 - 24 maj 2005 17:06
Ny på detta och har fått vita att växterna är det som är svårt i ett akvarium. Lite frågor från en 'newbee':

*Skall man ta upp växtarna och ränsa dom lite av & till? Hur ofta isådanafall?

*Hur får man en sk 'vattenpest' till att fastna i bottnen? (har engelsk sjösten - mellanstorlek)

*Skall jag ta bort gula blad?

Tacksam för svar :)
#2 - 24 maj 2005 17:11
[QUOTE=sukito]
*Skall man ta upp växtarna och ränsa dom lite av & till? Hur ofta isådanafall?
[/QUOTE]
Nej, bara om du råkar ut för extrem algblommning och behöver göra en storrensning i akvariet.

[QUOTE=sukito]
*Hur får man en sk 'vattenpest' till att fastna i bottnen? (har engelsk sjösten - mellanstorlek)
[/QUOTE]
Stick ner den i gruset så utvecklar den rötter så småningom.

[QUOTE=sukito]
*Skall jag ta bort gula blad?
[/QUOTE]
Ja, gula ruttnande blad förstör vattenkvaliten och sitter bara och skuggar nya friska blad. De tillför inte växten något. Dessutom är dom fula.
#3 - 24 maj 2005 17:17
Tack så jättemkt :)

Jag har dock problem med den 'vattenpesten' :( sticker rötterna djupt ner - likväl lösnar den... kan det vara någon av fiskarna som river den upp?
#4 - 24 maj 2005 17:20
Ang vattenpesten, det beror nog på vilken kornstorlek du har på gruset.

Har du grovt grus gissar jag att det är knepigare att få den att sitta kvar.

En del fiskar käkar på växterna så visst finns det en risk att fiskarna rycker upp dem !
#5 - 24 maj 2005 23:21
har 2-4mm grus själv och inga som helst problem med att få vattenpest att sitta kvar.
bara tar tag om stammen och trycker ner den.
#6 - 25 maj 2005 06:07
Hej, ett sätt jag använder på vattenpest och liknande: jag tar en gummisnodd och en sten och sänker den. Den behöver ju inte bilda rötter i gruset, eller?
MVH
Annelie
#7 - 25 maj 2005 10:25
har inte en enda vattenpest med rötter men dom växer ändå
#8 - 25 maj 2005 10:59
aha [:-54] då e jag lite mera med här :D

Tack så jättemkt :)

Annons