Gröna bågfensciklider

#1 - 13 juli 2010 17:49
Hej!

Jag är helt ny här på forumet och har precis skaffat mig ett akvarium. Övertog det från min flickväns föräldrar och akvariet har väl snurrat i 2 veckor. Vid flytten fick jag med mig en hel del vatten och filtret höll jag hela tiden fuktigt. Var väl en 2 timmar mellan det att jag plockat ur filtret tills att jag fick igång det hemma, så jag tror de flesta filter bakterier överlevde.

Gick 6 guppys1 ancistrus samt 2 botior när jag fick karet, där jag behöll guppisarna. Efter en vecka köpte jag ett par gröna bågfensciklider.

Akvariet är ett juwel kar på 112L (80x35x40, LxBxH) med orginal pump.

Nu när ni har lite bakgrundsfakta så har jag lite frågor angående beteendet på bågfenerna :)
I början var båda hyfsat oblyga och kom fram då och då. Men nu när de varit i akvariet i ca en vecka så är honan väldigt aggressiv mot hanen och jagar runt honom så fort hon ser han. Första dagen han försvann började jag leta efter honom bland rötterna och grottorna jag har i mitten av akvariet. Hittade honom tryckandes i en kokosgrotta...
Vad kan detta bero på?

Hel del text, men skulle vara bra att veta om jag kan göra något för att ändra beteendet genom layout eller något :)
#2 - 13 juli 2010 18:33
Troligtvis vaktar honan rom eller yngel, hon kan vara mycket aggressiv mot hannen så se till att ha gott om gömställen. Men det verkar som att han har hittat sin tillflyktsställe.

Lycka till :)
Bilagor:
#3 - 14 juli 2010 19:32
Aha, jag trodde jag skulle ha sabbat allt när jag rev upp alla rötter för att leta efter hannen...

Idag är situationen helt tvärtom, hanen jagar honan som är alldeles grå. Har även märkt att honan har fått en bit av stjärtfenan avbiten. Som en stor tugga som är borta. Detta syns även på en del guppyhonor. Kan det varit hanen som varit framme?
#4 - 14 juli 2010 21:12
Om hanen nu jagar honan är eventuella ägg och yngel borta. Man kan se på honan om hon vaktar nå´t genom att hon får en kraftig svart teckning, och blir väldigt aggressiv mot hanen. Fenskadorna på guppyna beror nog snarare på honans vaktande av ägg/yngel, skulle jag tro.

Har själv en hane och en hona, och en massa yngel på några cm, tillsammans med några guppy och en gammal kampfiskhona, och det funkar ok.
#5 - 15 juli 2010 17:29
De tecken du beskriver stämde ju väldigt bra på honan. Men det inte är så att honan kommer att stanna mer på samma område när hon vaktar? Min hona simmade omkring i hela karet (längs botten) och var allmänt aggressiv som sagt.

Annons